Re: :-)
Napsal: stř 12. říj 2011 10:30:14
Přeju hezký den,
je velmi těžké provádět diagnostiku „na dálku“, když vás neslyším. Původců problémů může být více. Ale většinou za ně může špatná pěvecká technika, zejména práce s dechem a uvolnění.
Nedomykavost se obvykle projevuje dyšným tónem, člověk nemůže zpívat dostatečně nahlas, obtížně se dostává do výšek a zpěv ho unavuje, z čehož může nakonec až začít chraptět.
Nechtěný chrapot se ale nejčastěji objevuje při sevření v krku způsobeném špatnou pěveckou technikou. A jakmile člověk začne pracovat technicky správně, chrapot mizí.
Není ale vyloučen ani zdravotní problém, takže pokud máte problémy, neváhejte nejdříve pro jistotu navštívit foniatra, který vám buď vyléčí existující zdravotní problém a nebo vám tuto eventualitu vyloučí, což pro vás bude znamenat, že je nutno vyhledat hlasového pedagoga, který vás navede na zdravé používání hlasu.
Jak říkám, je těžké soudit na dálku, kde je váš problém, ale když říkáte, že dokážete nechtěný chraplák odstranit, když na to myslíte, tak by to mohl být třeba jen problém vaší techniky zpěvu. To, že falzet bývá v počáteční fázi studia zpěvu slabý, není nic neobvyklého, chce to jen trénink.
Úplně mi „nesedí“ váš rozsah, který píšete. Noty pro mužské hlasy se píší o oktávu výše (stejně jako třeba u kytary), aby se nemusely psát v basovém klíči. Proto dost často říkají muži své rozsahy o oktávu výš, než ve skutečnosti znějí. Budu-li tedy váš rozsah brát o oktávu níž, tedy g-f2, připadá mi to stále jako dětský rozsah. Neuvedl jste mi svůj věk, tak usuzuju dle rozsahu, že máte ještě před mutací. Pak by také problém občasného chraptění mohl souviset s počínající mutací. Zralý barytonový hlas musí dole končit ve velké oktávě a nahoře se považuje obvykle za standard, když má baryton v plném hlase dobře znějící g1 (dobře vytrénovaný baryton může samozřejmě plným hlasem i výše).
Takže váš problém s písničkami může třeba být ten, že vy se svým ještě nezmutovaným hlasem zpíváte mužské písně o oktávu výš, než originální interpret a pak už je to na vás někde pochopitelně vysoko. Ale neslyšel jsem vás – všechno toto jsou mé domněnky „na dálku“. Třeba se alespoň v některých mých postřezích najdete. Nevím, odkud jste – jste-li z nějakého malého místa, kde nejsou pěvečtí pedagogové, můžeme třeba spolu udělat někdy konzultaci po Skypu a rozlouskneme, kde je váš problém.
Mějte se hezky!
Lukáš Jindra
je velmi těžké provádět diagnostiku „na dálku“, když vás neslyším. Původců problémů může být více. Ale většinou za ně může špatná pěvecká technika, zejména práce s dechem a uvolnění.
Nedomykavost se obvykle projevuje dyšným tónem, člověk nemůže zpívat dostatečně nahlas, obtížně se dostává do výšek a zpěv ho unavuje, z čehož může nakonec až začít chraptět.
Nechtěný chrapot se ale nejčastěji objevuje při sevření v krku způsobeném špatnou pěveckou technikou. A jakmile člověk začne pracovat technicky správně, chrapot mizí.
Není ale vyloučen ani zdravotní problém, takže pokud máte problémy, neváhejte nejdříve pro jistotu navštívit foniatra, který vám buď vyléčí existující zdravotní problém a nebo vám tuto eventualitu vyloučí, což pro vás bude znamenat, že je nutno vyhledat hlasového pedagoga, který vás navede na zdravé používání hlasu.
Jak říkám, je těžké soudit na dálku, kde je váš problém, ale když říkáte, že dokážete nechtěný chraplák odstranit, když na to myslíte, tak by to mohl být třeba jen problém vaší techniky zpěvu. To, že falzet bývá v počáteční fázi studia zpěvu slabý, není nic neobvyklého, chce to jen trénink.
Úplně mi „nesedí“ váš rozsah, který píšete. Noty pro mužské hlasy se píší o oktávu výše (stejně jako třeba u kytary), aby se nemusely psát v basovém klíči. Proto dost často říkají muži své rozsahy o oktávu výš, než ve skutečnosti znějí. Budu-li tedy váš rozsah brát o oktávu níž, tedy g-f2, připadá mi to stále jako dětský rozsah. Neuvedl jste mi svůj věk, tak usuzuju dle rozsahu, že máte ještě před mutací. Pak by také problém občasného chraptění mohl souviset s počínající mutací. Zralý barytonový hlas musí dole končit ve velké oktávě a nahoře se považuje obvykle za standard, když má baryton v plném hlase dobře znějící g1 (dobře vytrénovaný baryton může samozřejmě plným hlasem i výše).
Takže váš problém s písničkami může třeba být ten, že vy se svým ještě nezmutovaným hlasem zpíváte mužské písně o oktávu výš, než originální interpret a pak už je to na vás někde pochopitelně vysoko. Ale neslyšel jsem vás – všechno toto jsou mé domněnky „na dálku“. Třeba se alespoň v některých mých postřezích najdete. Nevím, odkud jste – jste-li z nějakého malého místa, kde nejsou pěvečtí pedagogové, můžeme třeba spolu udělat někdy konzultaci po Skypu a rozlouskneme, kde je váš problém.
Mějte se hezky!
Lukáš Jindra