Stránka 3 z 9

Re: :-)

Napsal: stř 12. říj 2011 10:30:14
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Přeju hezký den,
je velmi těžké provádět diagnostiku „na dálku“, když vás neslyším. Původců problémů může být více. Ale většinou za ně může špatná pěvecká technika, zejména práce s dechem a uvolnění.

Nedomykavost se obvykle projevuje dyšným tónem, člověk nemůže zpívat dostatečně nahlas, obtížně se dostává do výšek a zpěv ho unavuje, z čehož může nakonec až začít chraptět.

Nechtěný chrapot se ale nejčastěji objevuje při sevření v krku způsobeném špatnou pěveckou technikou. A jakmile člověk začne pracovat technicky správně, chrapot mizí.

Není ale vyloučen ani zdravotní problém, takže pokud máte problémy, neváhejte nejdříve pro jistotu navštívit foniatra, který vám buď vyléčí existující zdravotní problém a nebo vám tuto eventualitu vyloučí, což pro vás bude znamenat, že je nutno vyhledat hlasového pedagoga, který vás navede na zdravé používání hlasu.

Jak říkám, je těžké soudit na dálku, kde je váš problém, ale když říkáte, že dokážete nechtěný chraplák odstranit, když na to myslíte, tak by to mohl být třeba jen problém vaší techniky zpěvu. To, že falzet bývá v počáteční fázi studia zpěvu slabý, není nic neobvyklého, chce to jen trénink.

Úplně mi „nesedí“ váš rozsah, který píšete. Noty pro mužské hlasy se píší o oktávu výše (stejně jako třeba u kytary), aby se nemusely psát v basovém klíči. Proto dost často říkají muži své rozsahy o oktávu výš, než ve skutečnosti znějí. Budu-li tedy váš rozsah brát o oktávu níž, tedy g-f2, připadá mi to stále jako dětský rozsah. Neuvedl jste mi svůj věk, tak usuzuju dle rozsahu, že máte ještě před mutací. Pak by také problém občasného chraptění mohl souviset s počínající mutací. Zralý barytonový hlas musí dole končit ve velké oktávě a nahoře se považuje obvykle za standard, když má baryton v plném hlase dobře znějící g1 (dobře vytrénovaný baryton může samozřejmě plným hlasem i výše).

Takže váš problém s písničkami může třeba být ten, že vy se svým ještě nezmutovaným hlasem zpíváte mužské písně o oktávu výš, než originální interpret a pak už je to na vás někde pochopitelně vysoko. Ale neslyšel jsem vás – všechno toto jsou mé domněnky „na dálku“. Třeba se alespoň v některých mých postřezích najdete. Nevím, odkud jste – jste-li z nějakého malého místa, kde nejsou pěvečtí pedagogové, můžeme třeba spolu udělat někdy konzultaci po Skypu a rozlouskneme, kde je váš problém. :)

Mějte se hezky!
Lukáš Jindra

Re: Re: :-)

Napsal: pát 14. říj 2011 21:39:38
od Lubos
Díky, zkusím ještě reagovat. Uvidím zajdu k tomu foniatrovi, jsem celkem zvědavý, dyšný ton nemam, prave ze mi rikaji lidi, ze mam velmi dobře posluchatelna barvu hlasu – a právě že mám až moc silný hlas. Do výšek se dostanu v pohodě, nejčastěji mi ten hlas chraptí v těch nejvyších tonech, neboli to nic. Něco takového http://www.youtube.com/watch?v=dFKMSP5WKeg všimněte si že když se slečna ve 2:40 do toho opře tak ji to tam chraptí. A tak bych to viděl aj u mě. Nízko to chraptí jen na určité slabice v určité písni, nevím, jak to popsat. S tím rozsahem, asi jsem to nějak neprofesionálně napsal. Myslel jsem tím, že první ton který zazpívám je g, dojdu do c, od c zase do c, a pak od c do toho f až někdy g… Nevím jak to napsat. Když si na klavíře zmáčknu g, tak to je nejnížší, další g o oktávu výš vyzpívám, a další g o oktávu výš, vyzpívám, ale už to je poslední ton ktery tam vejde. Je mi 18 tak snad už po mutaci mám. Jsem z Rýsova.

Re: Re: Re: :-)

Napsal: ned 16. říj 2011 22:15:00
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Pokud nemáte dyšný tón a naopak velmi silný hlas, tak to asi nedomykavost nemáte. :) To děvče na nahrávce dělá efekt, kterému se říká distorze a je moc hezký. Pokud vám tam něco takového také vzniká a neunavuje vás to a dokážete to odstranit a zpívat čistý tón, když chcete, pak to může být také distorze a to za ni spíš buďte rád. :D Někteří se o ni pokoušejí, nejde jim a bolí je to. Pokud se vám chrapot objevuje nechtěně a nejde odstranit, bude to asi známka nějaké chyby v pěvecké technice. Co se rozsahu týče, tak zřejmě máte běžný barytonový rozsah. Ale jistě se pomocí dobrých cvičení lze dostat i výše. :)

Lukáš Jindra

Hlavový ton

Napsal: ned 20. lis 2011 14:47:50
od Klára Z
Dobrý den,
potřebovala bych poradit.je mi 18 let a cca od 10let se věnuji zpěvu.Pořád jsem zpívala alt takže samé hrudní ton.Když ale teď v 18 chci jít na konzervatoř,tak mi moje profesorka zpěvu ale i na konzervatoři řekli že jsem byla špatně zařazena a že jsem mezzosoprán.Jenomže po podstivém každodenním tréninku se s uvolněným krkem dostanu až kolem f2 a hlavovým tonem i dál ale ten hlavový ton se mi povede zazpívat jen někdy a nevím přesně jak jsem to udělala.Znám různé cvičení na hlavový ton které provádím ale nemůžu se tam dostat, když na to nemyslím tak se mi to občas povede ale opět nevím jak, když to chci zkusit znovu tak už to nejde.Nevíte prosím jak na tom pracovat abych zpívala hlavovým tonem automaticky a netlačila to přes krk ? Děkuji.

Re: Hlavový ton

Napsal: ned 20. lis 2011 15:32:18
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Dobrý den,
bohužel nedokážu takto na dálku diagnostikovat, v čem se skrývá váš problém. Mohu jen ze svých zkušeností říct, že ve většině případů, když žák nemůže do výšek, tak za to může nedostatečná dechová opora. Zkuste se zaměřit na správné vedení dechu při zpěvu, třeba by vám to mohlo pomoci.

Klidně je také možné, že za to může jen nezvyk a potřebujete čas, abyste si to „osahala“. Vždy, když se vám povede volně tvořený falzet, snažte se v něm zůstat a chvíli ho cvičit, abyste si na něj zvykla. Začněte v tom místě, kde se vám pohodlně ozval a pak po tónech pomalu postupujte buď nahoru nebo dolu. Když začne mizet vraťte se zpět a trénujte zatím hlavně polohy, co vám jdou.

Ale máte-li svou profesorku, tak to řešte s ní. :)

Držím vám palce!
Lukáš Jindra

Vyssi tony.

Napsal: čtv 20. zář 2012 19:20:36
od Radovan
Tak jsem asi pred dvouma mesicama zacal pri kytare i zpivat a muj dotaz je ohledne vyssich tonu. Pokazde kdyz se o ne snazim zacnu skripat nebo mi hlas zacne preskakovat. Precet jsem kvanta teorie a zacinam pekne pomalu stupnicama po pul tone kdykoliv to jde. 1. Jak dlouho denne bych mel trenovat? 2. Jak casto si davat pauzy aby muj trening nebyl kontraproduktivni? (myslim tim kazdy druhy den nebo tak nejak) 3. To skripani se snazim vytlacit tim ze ubiram vzduchu a taky se snazim moc hlasivky nestahovat a radeji ubiram i na hlasitosti. Zlepsi se to casem, hlasivky se to nauci? Nebo bych to uz mel dokazat zazpivat, jen si musim najit techniku?

Re: Vyssi tony.

Napsal: pát 21. zář 2012 10:26:08
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Dobrý den.

1. Není nutné trénovat příliš dlouho, obzvláště v začátcích. Přesnou délku tréninku není úplně jednoduché určit, když jsem Vás neslyšel zpívat a neznám Vaše problémy. Nicméně obecně bych začátečníkům doporučil třeba jen čtvrt hodinky techniky denně.

2. Nejlepší je trénovat 1× denně, pokud je hlas zdravý a neděláte něco technicky špatně.

3. Neslyšel jsem Vás a tak můžu na dálku těžko radit, kde přesně může být problém. Podle mě to bude zřejmě nedostatkem správné techniky a nejlepší řešení pro Vás by bylo navštívit pěveckého pedagoga.

Držím palce!
Lukáš Jindra

Rozsah

Napsal: pát 01. úno 2013 14:46:11
od Karolína K.
Dobrý den,
je mi 22, učím se několik let klasický zpěv (jen jako koníček). Jde o to, že potkávám mnoho slečen, které se učí zpívat třeba jen 1 rok a tudíž ještě zpívají velmi potichu a nemají tolik techniku atd., ALE nedělá jim problém zazpívat třeba g2, které jim zní stejně lehce jako jejich ostatní tóny, takže jsou schopné zpívat skladby, na které já naprosto rozsahově nedosáhnu, protože dokážu plným hlasem zpívat jen do e2 a nedokážu se přes tento tón již mnoho let přehoupnout. Nad e2 dokážu zpívat už jen hlavovým slabounkým tónem a to asi do h2. Co se týče hloubek, tak tam běžně zpívám do malého a, slabě pak mohu do malého e. Nejlépe se mi zpívají tóny e1 a f1, přičemž nejlépe (plně, jiskřivě) mi zní tón g1, ale pamatuji se, že ten jsem se musela kdysi naučit, takže u přechodu f1-g1 asi automaticky zapojuji trochu techniku. Má otázka zní, zda je tento můj rozsah způsoben tím, že jsem méně šikovná na naučení se techniky, nebo jestli zde hrají roli fyziologické vlastnosti či nějaká nemoc? Také by mě zajímalo, jestli se z mého rozsahového těžiště dá poznat, jestli jsem mezzosopran, nebo sopran.
Děkuji Vám velice za přečtení tohoto komentáře. Přeji hodně radosti v hudbě!
S pozdravem
Karolína K.

Re: Rozsah

Napsal: pát 01. úno 2013 16:51:09
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Přeju hezký den,
vůbec se nestrachujte, že byste byla snad méně šikovná. Váš rozsah je v pohodě a to, co Vám v tuto chvíli chybí, je asi tzv. „smíšený tón“ nebo „mix“ nebo „mixovaný rejstřík“ – různí operní pedagogové to nazývají různě. A obecně má tato problematika více vysvětlení a označení…

Je možné, že kolegyně, o kterých píšete, měly od přírody jinak nastaven svůj hlas a tak se jim to učilo rychleji. A nebo je to také dáno dynamikou, protože hlasité zpívání funguje poněkud jinak a má jiná technická úskalí a tak je možno, že třeba do vaší fáze ještě ani „nedospěly“. Důvodů tedy může být více, ale tím se nijak neznepokojujte a soustřeďte se sama na sebe a neobávejte se snad nějaké své méněcennosti. :) Každý má problémy jinde…

Překonat onen „kritický bod“ na tónu e2 je častý problém a někdy si vyžádá delší čas, než ho zdoláte. Ale pokud máte dobrou pedagožku, tak se nebojte, že byste ho jednou nepokořila. Chce to píli a trpělivost. :)

Jinak, co se Vašeho hlasového oboru týče, to nedokážu na dálku posoudit, aniž bych Vás slyšel. To je dáno těžištěm hlasu, tedy místem, kde Vám hlas zní nejplněji, nejbarevněji a kde se Vám zároveň zpívá nejsnáze. Podle toho, co píšete, byste mohla být mezzosoprán, ale klidně i zatím ještě nedotrénovaný soprán...

Přeju hodně pěvecké radosti!
Lukáš Jindra

Re: Re: Rozsah

Napsal: pát 01. úno 2013 17:58:27
od Karolína K.
Děkuji Vám mockrát za odpověď, pedagožku mám výbornou, budu tedy nadále cvičit. :)
Mějte se dobře!
Karolína K.