Belting

Pěvecká technika, problémy při zpěvu, terminologie, jak začít se zpěvem?
Pravidla fóra
Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.
Lenka
Příspěvky: 10
Registrován: úte 21. čer 2011 22:11:40

klasický projev

Příspěvek: # 1229Příspěvek Lenka »

Dobrý den, děkuji Vám za odpověď. Moc ráda bych jela na onen seminář, ale bohužel nemám možnost. Disponuji dvěma malými dětmi :D a nemá kdo hlídat.
Co je pro mě aktuální otázka, související s tím belting (edge), atd., je to, že já nějak vyřvu maximálně C (nevím kolik, zdá se že jsou různá číslování),je to neznělé, slabé, nedrží to, nějakým cvičením je asi možné docílit, aby to ještě hrudní C znělo pěkně, ale co ta spousta dalších vyšších tónů. Jsem odsouzena pouze k hlavovému tónu? Konec hrudního registru je pevně daný? Jenom doplním, zapomněla jsem ve svých dotazech úplně na „smíšený rejstřík“. To jsou hlavové tóny, které se mi podaří nějak cvičeníma zesílit, o tom nepochybuji. Ale pochybuji o tom, zda tyto vysoké smíšeně-rejstříkové tóny budou znít jinak než klasicky (operně, sborově) nebo jak vlastně. Popově a rockově určitě ne :D . Až to budu mít dobře natrénované, řekněme za rok, rok a půl, budu si to umět automaticky zabarvit, jak budu potřebovat? Samozřejmě mám přesnou představu, jak v té které písni znít a hlavně jak neznít, jak naznačujete o tom napodobování. Snažím se vyhnout „klasickému“ projevu, ale při těch cvičeních, zdá se, je to nutné, než se to dostane do krve…
Paní učitelka mě přesvědčuje, že ani ty světové zpěvačky to neberou hruďákem. Že to všechno je smíšeným rejstříkem (tedy tím rezonujícím zesíleným hlavovým), ale zní jim to tedy dokonale, a hlavně „hrudně“ :D . Jestli mi napíšete, že je to přesně takto, tak budu spokojena a budu pilně pilovat „klasiku“, a až už to bude najeté, začnu zabarvovat.
Lenka
Příspěvky: 10
Registrován: úte 21. čer 2011 22:11:40

vysoké tóny

Příspěvek: # 1230Příspěvek Lenka »

Chápu, že „belting“ je něco jako „vypíchnout“ jakýmkoliv způsobem ty vysoké tóny, za kterýma je čísílko 5 :D . Ale teď jde o to, zda toho dosahují smíšeným rejstříkem. Nebo co kde jak musí udělat v tom krku či kde. Hruďákem to snad ani není fyzicky možné?? Nebo to už chce nějakou speciální techniku a tudíž i zcela jiný typ lektora než učitelku klasiky… :D Nevíte prosím o někom v Brně?
Uživatelský avatar
Lukáš Jindra, dipl.um.
Lektor zpěvu
Příspěvky: 377
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Re: klasický projev + vysoké tóny

Příspěvek: # 1231Příspěvek Lukáš Jindra, dipl.um. »

Dobrý den ještě jednou.

Ono se opravdu těžko posuzuje na dálku. Neslyšel jsem, jak váš hlas zní a nevím, jak vás přesně vaše pedagožka vyučuje. Nevím, zda její výuka je vyloženě typicky operní, nebo jestli je to už pokrokovější paní, která rozumí modernímu zpěvu a z klasických základů pouze vychází. Proto bych nerad dělal nějaké závěry typu „jejím vedením nikdy nedosáhnete rockové barvy, jděte jinam“.

Pokud ale v horní poloze pěstujete klasický operní „hlavový rejstřík“, tak ať budete jednou „barvit“ sebevíc, docílíte jen jiné barvy téhož „nerockového“ rejstříku. Abyste vyzpívala výšky rockově, musíte se naučit jiné nastavení v krku.

Tedy buď vaše pedagožka o tom ponětí má a až budete mít zažity správné základy, tak vám tento trik odhalí a nebo se bude spoléhat jen na to, že jste „napodobovací typ“ a že si na to jednou přijdete sama. Nevím – nedokážu na dálku posoudit. Musel bych vás slyšet. Asi už vám v tuto chvíli nedokážu poradit víc než, pořiďte si vybavení na komunikaci po Skypu a ukažte mi váš zpěv prostřednictvím mé internetové výuky. :D

Co se týče tónu c2 (v Americe značeném jako C5), ten musíte s dobrou technikou zazpívat i „hrudním rejstříkem“.
Pro mnohem vyšší tóny pak existují kromě „hlavového rejstříku“ ještě další 2 cesty, jak toho dosáhnout, ale musíte změnit nastavení v těle – viz curbing a belting/edge na stránkách, které jsem vám doporučil.

Co se týče tzv. „smíšeného rejstříku“, to se liší pedagog od pedagoga, co to vlastně ve skutečnosti je. Někdy je to jen „barvený“ hlavový rejstřík, někdy je to „něco mezi“, což může být někdy náchylné na netechnické zacházení, někdy se to ale může blížit curbingu až beltingu/edgi… To bych vás a vaší pedagožku opravdu musel slyšet.

Držím vám palce ve vašem hledání! :D
Lukáš Jindra
Lenka
Příspěvky: 10
Registrován: úte 21. čer 2011 22:11:40

Re: Re: klasický projev + vysoké tóny

Příspěvek: # 1232Příspěvek Lenka »

Teoreticky bych se mohla dostat mezi 17–21.11. do Prahy. Ale to je asi moc krátká lhůta na to, sjednat si u Vás sezení, (tedy spíš stání) ? :D
Uživatelský avatar
Lukáš Jindra, dipl.um.
Lektor zpěvu
Příspěvky: 377
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Re: Re: Re: klasický projev + vysoké tóny

Příspěvek: # 1233Příspěvek Lukáš Jindra, dipl.um. »

Napište mi, prosím, na můj e-mail lukas@modernizpev.cz svoje telefonní číslo a potvrďte, zda byste mohla přijet 17.11. – zbyly mi tam 2 vyučovací hodiny od 14:30+15:15. Děkuju.
Pavla1
Příspěvky: 1
Registrován: stř 23. lis 2011 0:11:45

Re: Re: belting, hlavový tón, techniky zpěvu

Příspěvek: # 1234Příspěvek Pavla1 »

Dobrý den, jakčtu vaše rady k tomuto příspěvku,jako byste mluvil o mně:) Zpívám už od mala,ale klasickým zpěvem s lektorkou z Jihočeského divadla. Ale v kapele,kde zpívám 4 roky,pořád řeší náš zvukař že mám slabý hlas,ať se opřu apod. A to proto,že jsem vše dosud zpívala posazeným falzetem,i skoro úplé moje spodky.(což teď nechápu:))No a teď postupně zjišťuji a zkouším všechny songy předělat do mého plného hlasu,přičemž ale nedokážu s hlasem pracovat tak jako u falzetu,a tahám to krkem a hned se mi unaví hlasivky. Taky bych potřebovala u některých písní používat oba hlasy, když má písěň velký rozsah, ale aby to nebylo moc znát. Ráda bych klidně někdy přijela na konzultaci,abyste mi mohl poradit osobně.Předem děkuji za odpověď.
Uživatelský avatar
Lukáš Jindra, dipl.um.
Lektor zpěvu
Příspěvky: 377
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Re: Re: Re: belting, hlavový tón, techniky zpěvu

Příspěvek: # 1235Příspěvek Lukáš Jindra, dipl.um. »

Dobrý den,
váš problém je velmi častý. Prošla jste klasickým školením, které rozvíjí zejména klasicky tvořený „falzet“. Tím ale v rockové hudbě nedosáhnete potřebné kovovosti, stylového drivu, energie a emocí. Tedy je nutné přejít na „plný hlas“. To bývá pro žáky zvyklé zpívat pouze „falzetem“ zpočátku obtížné, protože se musí naučit používat velké množství dechové opory, na což nejsou zvyklí. Ale v momentě, kdy to jejich tělo pochopí, začnou se relativně rychle zlepšovat a za nějaký čas dokonce mohou dokázat zpívat úplně odzdola až úplně nahoru „plným hlasem“ a „falzet“ nebudou potřebovat. „Falzet“ tak přestane být nutností, ale pouze uměleckou volbou, když budou chtít svůj zpěv ozvláštnit a udělat někde změnu barvy tónu.

Nebojte se tedy, váš problém má řešení a určitě se můžete naučit zpívat stylově do moderní hudby! Klidně mi napište na e-mail lukas@modernizpev.cz, až budete mít chuť za mnou přijet na lekci. :D

Ať se vám daří!
Lukáš Jindra
Přidat příspěvek v tomto tématu