Hudební teorie a terminologie (nejčastější otázky zpěváků)


Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.

Zde se nachází Pěvecká poradna, kterou jsme sem přesunuli z původní adresy peveckaporadna.blueforum.cz.

Hudební teorie a terminologie (nejčastější otázky zpěváků)

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » úte 19. dub 2016 12:12:03

Milí čtenáři Pěvecké poradny,
ze všech muzikantů mívají o hudební teorii nejmenší znalosti obvykle zpěváci...

Fungovat bez znalostí teorie je totiž mnohem snazší ve zpěvu než při hře na hudební nástroj.
Znalost základů hudební teorie by přitom pro každého, kdo se hudbou zabývá, měla být součástí základního vzdělání.

Proto jsem se rozhodl, že zde budu postupně uvádět na pravou míru nejčastější nejasnosti či omyly, co panují mezi zpěváky.

Při výběru témat se nechám průběžně inspirovat svými žáky, ale budu rád i za vaše dotazy.

Přeju hezké počtení. :)
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Názvy oktáv a značení tónů

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » úte 19. dub 2016 13:05:29

V tomto se velmi často chybuje!

Pro označování tónů se používají obvykle následující dva způsoby. Žáci velmi často tyto dva druhy značení vzájemně zaměňují a vzniká tak velký zmatek.

Toto není zeměpisně okénko, takže zde nebudu úplně přesně pátrat, jaké označení se ve které zemi používá.
Pro naše účely nám plně postačí obecné rozdělení „Evropské značení“ (používá se i u nás) a „Americké značení“.
V následujících přehledech jsem vám vypsal všechny tóny, co naleznete na běžném klavíru nebo pianinu.

EVROPSKÉ ZNAČENÍ
Obrázek

AMERICKÉ ZNAČENÍ
Obrázek
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Jak správně napsat názvy tónů na tomto fóru

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » úte 19. dub 2016 14:09:56

Když se budete chtít v naší Pěvecké poradně bavit o hlasových rozsazích, prosím, používejte správně indexy, aby nedocházelo k mýlkám.

Jak v naší poradně zadat horní index (pro Evropské označení tónů jednočárkované až pětičárkované oktávy):
- nejdříve napište název tónu malým písmenem (např. c)
- nad rámečkem pro psaní textu příspěvku si v nabídce tlačítek zvolte tlačítko "super" (když na něj najedete kurzorem, objeví se popisek "Horní index")
- v textu se vám zobrazí dva nápisy v hranatých závorkách (tagy BBCode) a pozice zadávání textu bude automaticky nastavena přímo mezi ně
- do těchto míst napište číslo oktávy (např. 1)
- pak pokračujte v dalším textu za závorkami
- výsledkem bude: c1

Jak v naší poradně zadat dolní index (pro Evropské označení tónů kontra a subkontra oktávy):
- nejdříve napište název tónu velkým písmenem (např. C)
- nad rámečkem pro psaní textu příspěvku si v nabídce tlačítek zvolte tlačítko "sub" (když na něj najedete kurzorem, objeví se popisek "Dolní index")
- v textu se vám zobrazí dva nápisy v hranatých závorkách (tagy BBCode) a pozice zadávání textu bude automaticky nastavena přímo mezi ně
- do těchto míst napište číslo oktávy (např. 1)
- pak pokračujte v dalším textu za závorkami
- výsledkem bude: C1
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

„refréN“ nebo „refréM“?

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » stř 20. dub 2016 0:48:40

A nyní mluvnické okénko… ;)
Věřím, že nejsem jediný, komu naskakuje husí kůže, když někdo říká „refrém“.
Prosím, pamatujte si, že jediné a správné označení opakující se části písně je „REFRÉN“!
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Hlasový obor

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » čtv 12. říj 2017 14:42:18

Označení "hlasového oboru" by mělo vyjadřovat pohlaví zpěváka/zpěvačky a "polohu" hlasu, tedy jestli jde o hlas vyšší nebo nižší.

Ne vždy jsou zpěváci svými sbormistry a pěveckými pedagogy správně diagnostikováni. Následně jsou vyučováni a nuceni zpívat v polohách, které pro jejich hlas nejsou tak komfortní, jako by byly, kdyby se pohybovali ve správné poloze... Ve sborech k tomu dochází často i z důvodu, že jsou zpěváci řazeni do hlasových oborů podle toho, kde jednoduše "chybí lidi". Zavádějící bývá rozsah hlasu, který ale nemusí vypovídat přesně o hlasové poloze. Někdy se stane, že je zpěvák nižší hlas, ale má velký rozsah směrem nahoru a když jeho pedagog slyší, jakých dosahuje výšek, pasuje ho na vyšší hlas a školí ho pak v polohách, které nejsou pro jeho hlas nejkomfortnější... A nebo naopak klasický případ lidově označovaného "líného sopránu", kdy žák/yně má výše položený hlas, ale vlivem špatné techniky (a nebo pouhé lenosti) se neumí ve výškách správně pohybovat, je lektorem či sbormistrem klasifikován/a na nižší hlas a je tak nucen/a se pohybovat v hloubkách, kde se jeho/její hlas nemá šanci projevit v plné síle a barvě...

Tedy pozor: o hlasovém oboru nevypovídá rozsah, ale těžiště hlasu! Zdravé správně školené hlasy by měly dosahovat minimálně 3 oktáv v přibližně podobném rozsahu (myšleno, že ženské hlasy mají všechny podobný základní rozsah a stejně tak mužské hlasy). Tedy je třeba vypozorovat, v jaké poloze přirozeně nejlépe hlas zní, kde se s ním nejsnáze pracuje a má nejlepší vlastnosti, co se týče barvy a dynamiky. Ale toto nemusí být někdy zpočátku zjevně patrné, pokud má např. žák špatnou techniku. Je vhodné tuto diagnostiku neuspěchat. Někdy se výšky otevřou, odlehčí a plně rozezní až po nastolení správné pěvecké techniky. Hodně také napoví vyšetření od foniatra, který je schopen odhadnout hlasový obor na základě délky hlasivek. Krátké hlasivky značí vyšší hlas, dlouhé hlasivky hlubší.

V operní pedagogice jsou pro hlasové obory přesně tabulkově stanoveny rozsahy, jakých musí který typ hlasu dosahovat. V populární hudbě jsme naštěstí v tomto směru svobodnější a tabulky neřešíme...

A nyní k samotnému dělení hlasových oborů - toho je základní rozdělení hlasů:

- soprán - vysoký ženský hlas
- mezzosoprán [mecosoprán] - střední ženský hlas
- alt - hluboký ženský hlas

- tenor - vysoký mužský hlas
- baryton - střední mužský hlas
- bas - hluboký mužský hlas

Někdy se ještě můžeme setkat s pojmem kontraalt, což je ženský hlas, který dosahuje ještě větších hloubek než alt a vlastně se svým rozsahem podobá mužským hlasům.
Dále se ještě zažil pojem basbaryton, což je mužský hlas polohou přibližně mezi basem a barytonem.
V klasické hudbě ještě existuje pojem kontratenor, což je mužský hlas, který zpívá velké výšky ve falzetu. V pop music se zpívání ve falzetu nijak speciálně neoznačuje.

To jsou všechna základní oficiálně zažitá a v našich končinách používaná označení. Občas od amatérů slýchám jiná označení, která si většinou sami vymýšlejí nebo je zaslechli od jiných amatérů, čímž se snaží vyjádřit ještě jinou polohu hlasu, ale vězte, že taková označení nejsou oficiální a mohou být matoucí.
Například pojem "kontrabas" není oficiální označení pro hlasový obor, ale je to název smyčcového nástroje - pro nejhlubší mužské hlasy ještě existuje zejména v ruské klasické hudbě označení basso profondo.
Také jsem zaslechl pojem "tenorbaryton", což je pojem, který také oficiálně neexistuje.
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Hudební teorie lehce

Příspěvekod UnityCZ » sob 10. úno 2018 23:00:36

Ahoj Lukáši,

snad se nebudeš zlobit, že Ti se vypisuju, ale narazil jsem na tuhle lekci a myslím, že mi hodně pomohla a pomůže i Tvým studentům, nebo komukoliv, kdo se zajímá o hudební teorii a hraní na nástroje (společně se zpěvem, samozřejmě :)) Je to zhruba hodinu dlouhá lekce a naprosto zdarma na YouTube. Určitě doporučuji se podívat každému, kdo se chce zlepšit při zpěvu, hře na nástroj, psaní písní anebo, jako já, ve všem zmíněmném :)
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... jWi-DPNL7k
Opravdu doporučuji, zadarmo je to super ;)
UnityCZ

 
Příspěvky: 21
Registrován: úte 12. zář 2017 13:34:47

Tónina vs první tón

Příspěvekod UnityCZ » stř 14. úno 2018 11:26:52

Ahoj Lukáši, mám menši problém. Konečně jsme na lekcích opustili Fantoma opery a děláme klasickou skladbu Vittoria mio core. Co jsem se měl možnost dozvědět, tak je v určité tónině, která je mimo můj rozsah. Takže mi lektorka řekla, že to budeme dělat od středního céčka. Ale mně se to nějak nezdá, je to vysoko a zní mi to doma jinak, než na hodině. Tam mi přišlo, že první tón byl níž. pracujeme na těch výškách, takže na jednu stranu je to dobře. Ale dostal jsem pochvalu, že se hodně lepší, ale doma mi to prostě v tom céčku nejde už od pondělka. Když mi někdo řekne, že to budeme dělat od céčka, co tím konkrétně myslí? Je první tón opravdu střední c? Protože jsem se díval na nějaká videa s touto skladbou a byla tam i klaviatura a to se mi spíš zdálo jako to střední c. první tón byl jednočárkové g a až nejhlubší nota byla to c1. Takže to nejspíš špatně chápu, nebo já už opravdu nevím :) Tohleto v tom videu, co jsem posílal nebylo :))) Můžeš mi to prosím trochu přiblížit? Protože co, co tady vyluzuju se opravdu nedá poslouchat :))
UnityCZ

 
Příspěvky: 21
Registrován: úte 12. zář 2017 13:34:47

Re: Tónina vs první tón

Příspěvekod UnityCZ » stř 14. úno 2018 11:29:29

Tady je to video, jenom pro představu ;)
https://www.youtube.com/watch?v=PfSGaF1NPNU
UnityCZ

 
Příspěvky: 21
Registrován: úte 12. zář 2017 13:34:47

Re: Re: Tónina vs první tón

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » stř 14. úno 2018 14:28:44

Ahoj.

Přemýšlím nad neoficiálním pojmem "střední C"... Uprostřed na klaviatuře běžného piána se víceméně nachází tón c1. Céčka, která se pravděpodobně nacházejí ve Tvém rozsahu budou c, c1 a c2. Takže i touto dedukcí mi vychází, že označením "střední C" je zamýšlen tón c1. :-)

Zběžně jsem prolítnul noty ke skladbě, kterou jsi posílal. Píseň je v tónině C dur, začíná i končí akordem C, je v psaném rozsahu c1 až f2, což znamená ve znějící poloze pro mužský hlas rozsah c až f1 a začíná tónem psaným g1, neboli znějícím g.

Pokud instrumentalista řekneme "začneme od C", myslí tím akord C, což je přesně případ videa, které jsi mi poslal.
Pokud tu samou větu řekne zpěvák, obvykle tím myslí, melodii, kterou zpívá, začne některým z tónů "c".

Takže jestli nahrávka, co jsi mi poslal je originální tónina a Tvá učitelka Ti řekla, že je to mimo Tvůj rozsah a že začnete od "céčka", tak tím evidentně nemohla myslet tóninu, protože v originále jde o tóninu C dur a začíná se akordem C. Evidentně tím myslela, že melodii, která v originále začíná znějícím tónem g, Ti přetransponuje tak, aby začínala některým tónem "c", neboli z tóniny C dur přešla do tóniny F dur.

Pak se nabízejí se 2 varianty:
1. že to je na Tebe vysoko: pak tou transpozicí způsobila, že se melodie posunula o čistou kvintu níž a Ty místo na znějícím g, začneš na znějícím c. Lidově řečeno tu písničku s ní teď zpíváš o 4 tóny níž.
2. že je to na Tebe hluboko: a tato varianta dle Tvého popisu asi bude opravdu Tvůj případ, tedy Tvá učitelka transpozicí způsobila, že se Ti melodie posunula o čistou kvartu výš a Ty místo znějícím g, začneš znějícím c1. Lidově řečeno to odzpíváš o 3 tóny výš.

Prostě a jednoduše s Tebou Tvá lektorka chce trénovat výšky a tak Ti posunula písničku výš, abyste je pořádně procvičili. ;-)

Měj se!
Lukáš
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32


Zpět na RADY PRO ZPĚVÁKY



Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron