Zdravím opět po čase!
Nejprve si uděláme trošku jasno v pojmech… Vaše pedagožka vás učí jen jednu techniku a dle vašeho popisu soudím, že se evidentně jedná o techniku „klasickou“, tedy tu, kterou se školí operní hlasy. Z toho vychází i používaná terminologie a rozdělení hlasu na tzv. rejstříky – a to konkrétně na „hrudní (prsní) rejstřík“ a „hlavový rejstřík“.
V tradiční výuce popového zpěvu se témuž v popové podobě říká „plný hlas“ a „falzet“.
Rozdíl mezi klasickým „hlavovým rejstříkem“ a popovým „falzetem“ je zjednodušeně řečeno v tom, že v klasice je snaha co nejvíce tento rejstřík posílit pomocí hlavových rezonancí zpíváním do správného „rezonančního bodu“ v „masce“ ve spolupráci se správně vedeným dechem z bránice. Klasickým „hlavovým rejstříkem“ tedy časem dosáhnete mnohem silnější hlasitosti a plnější barvy, ale nikdy nebude mít onu kovovost a stylovost pro rockovou muziku jako třeba „belting“!!!
Nicméně nechci zatracovat klasické školení. Toto většinou dá žákům velice dobrý základ, jak správně pracovat s dechem, jak si šetřit hlas a další velmi prospěšné návyky! Nicméně barva zůstává klasická, tedy vhodná pro sborový, kostelní či operní zpěv. Někteří žáci, kteří mají „napodobovací vnímání“, tak i když studují klasickou techniku, dokážou si jejím prostřednictvím nelézt „belting“ sami, i když ten klasická výuka v sobě nezahrnuje. Kdo ale není „napodobovací typ“, že dokáže napodobovat okamžitě zvuky, které slyší a nepotřebuje k tomu výklad techniky, má smůlu!
Nyní nahlédněme do nejmodernějších technik současnosti. Budu nyní vycházet z terminologie Complete Vocal Technique, která patří v současné době mezi nejmodernější a nejvyspělejší. Přehled této techniky naleznete na
cvt.czweb.org. Aby se to odlišilo od tradičního chápání hlasu, jak ho používají zastaralé metody, nepoužívá se zde pojem „rejstřík“, ale „modus“. Tedy dle nejmodernějších výzkumů nemáme 2 „rejstříky“, ale 4 „mody“ – neutral, curbing, overdrive a edge (dříve nazývaný belting). Tradiční klasická výuka ženského hlasu používá v největších hloubkách overdrive, ve středních polohách curbing a nahoře neutrál. Edge (dříve belting) ženský operní hlas nepoužívá nikdy. Chcete-li to lépe pochopit, doporučuju, abyste přijela 12.11. do Prahy na seminář (více na zmíněných stránkách), který se nám podařilo uspořádat – přijede k nám certifikovaný lektor této techniky a bude celé sobotní odpoledne vysvětlovat, jak to v našem krku doopravdy funguje, jak v sobě mody objevit a jak je v praxi používat. Tam vše pochopíte!
Držím vám palce na vaší cestě za vysněným cílem!
Lukáš Jindra