Hlasový rozsah - Jak velký má být? Jde zvětšit? Jak ho rozšířit?
Pravidla fóra
Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.
Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.
- Lukáš Jindra, dipl.um.
- Lektor zpěvu
- Příspěvky: 378
- Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32
Re: Rozsah
Dobrý den,
gratuluju ke krásně velkému rozsahu!
Neslyšel jsem Vás, takže nedokážu posoudit, jak kvalitní tóny ve které poloze vyluzujete a kde je těžiště Vašeho hlasu. Ona je jedna věc absolutní rozsah a věc druhá použitelný rozsah. No a těžiště hlasu pak určuje, jestli je člověk vyšší hlas nebo střední.
Nejvyšší dosažitelný tón neurčuje hlasový obor - dobře školené zdravé hlasy mohou dosahovat podobných výšek...
Každopádně s ohledem na váš věk a na to, jak krátce se zpěvu věnujete, si troufám odhadovat, že se Váš rozsah bude při svědomitém tréninku ještě rozšiřovat.
Troufnu si tedy odhadnout, že dost možná pro Vás v budoucnu nebude problém zpívat tenorové písně...
Držím palce!
Lukáš Jindra
gratuluju ke krásně velkému rozsahu!
Neslyšel jsem Vás, takže nedokážu posoudit, jak kvalitní tóny ve které poloze vyluzujete a kde je těžiště Vašeho hlasu. Ona je jedna věc absolutní rozsah a věc druhá použitelný rozsah. No a těžiště hlasu pak určuje, jestli je člověk vyšší hlas nebo střední.
Nejvyšší dosažitelný tón neurčuje hlasový obor - dobře školené zdravé hlasy mohou dosahovat podobných výšek...
Každopádně s ohledem na váš věk a na to, jak krátce se zpěvu věnujete, si troufám odhadovat, že se Váš rozsah bude při svědomitém tréninku ještě rozšiřovat.
Troufnu si tedy odhadnout, že dost možná pro Vás v budoucnu nebude problém zpívat tenorové písně...
Držím palce!
Lukáš Jindra
-
- Příspěvky: 4
- Registrován: stř 17. led 2018 23:54:36
oktávy
mohu se ještě zeptat kolik je to oktáv ?
- Lukáš Jindra, dipl.um.
- Lektor zpěvu
- Příspěvky: 378
- Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32
Re: oktávy
Podle toho, co jste psal, je Váš rozsah 2 a půl oktávy v plném hlase a pak máte ještě další jednu oktávu ve falzetu.
-
- Příspěvky: 1
- Registrován: čtv 19. dub 2018 14:10:12
- Bydliště: Praha
Rozsah a zase rozsah
Dobrý den,
je mi 16, od 6 let zpívám ve sborech, kdysi dávno jsem odmutoval a jsem bas, barvou i rozsahem (velké Es - d1 + falzet f - a2), ale jelikož mám vytříbený vkus a poslouchám jen dobré zpěváky, tak mám dojem, že mi můj rozsah nestačí (falzet používat odmítám, i když ty dvě oktávy nejsou k zahození). Na lekce zpěvu jsem nikdy nechodil (chyba!), nicméně od 6 do 11 let mě ve sboru vedla skvělá Lea Esserová, která mi nenápadně vnutila správné způsoby dýchání (flétnisti s tím problém zpravidla nemívají) a takové ty základy, takže si troufám tvrdit, že nejsem úplný začátečník.
Na téma zvětšování rozsahu směrem nahoru je na internetu velká spousta informací. Například Ken Tamplin má na YouTube stovky návodů a ukázek. Mluví, jako řada dalších, o "hlavovém tónu, hlavovém hlasu," jenomže někdo to popisuje jako použití "plného (hrudního) hlasu" a falzetu najednou, někdo tvrdí, že je to separátní technika, která s falzetem nemá nic společného, další lektoři tvrdí, že nic takového vlastně neexistuje.
Možná je pravda, že to profesionálům je v podstatě jedno (určitě existují i ti, kteří se v tom škatulkování vyžívají). Já bych ale potřeboval vysvětlit, jak se můžu zdravě dostat na vámi zmiňované 3 oktávy. Zjistil jsem, že čím více zapojím bránici, tím výš to jde bez chcípání tónu tlačení krkem, což už jste zde popisoval. Z všemožných zdrojů jsem získal dojem, že když si člověk správně stoupne a pořádně se nadechne, tak by to mělo jít docela jednoduše, ale i když už několik let s odmutovaným hlasem trénuji, stále se mi nedaří rozsah někam posouvat. Z všemožných zdrojů jsem získal dojem, že když si člověk správně stoupne a pořádně se nadechne, tak by to mělo jít docela jednoduše - nejde to, a přitom se mi přes všechno hledání nepodařilo najít, kde dělám chybu.
Děkuji
Fanda
je mi 16, od 6 let zpívám ve sborech, kdysi dávno jsem odmutoval a jsem bas, barvou i rozsahem (velké Es - d1 + falzet f - a2), ale jelikož mám vytříbený vkus a poslouchám jen dobré zpěváky, tak mám dojem, že mi můj rozsah nestačí (falzet používat odmítám, i když ty dvě oktávy nejsou k zahození). Na lekce zpěvu jsem nikdy nechodil (chyba!), nicméně od 6 do 11 let mě ve sboru vedla skvělá Lea Esserová, která mi nenápadně vnutila správné způsoby dýchání (flétnisti s tím problém zpravidla nemívají) a takové ty základy, takže si troufám tvrdit, že nejsem úplný začátečník.
Na téma zvětšování rozsahu směrem nahoru je na internetu velká spousta informací. Například Ken Tamplin má na YouTube stovky návodů a ukázek. Mluví, jako řada dalších, o "hlavovém tónu, hlavovém hlasu," jenomže někdo to popisuje jako použití "plného (hrudního) hlasu" a falzetu najednou, někdo tvrdí, že je to separátní technika, která s falzetem nemá nic společného, další lektoři tvrdí, že nic takového vlastně neexistuje.
Možná je pravda, že to profesionálům je v podstatě jedno (určitě existují i ti, kteří se v tom škatulkování vyžívají). Já bych ale potřeboval vysvětlit, jak se můžu zdravě dostat na vámi zmiňované 3 oktávy. Zjistil jsem, že čím více zapojím bránici, tím výš to jde bez chcípání tónu tlačení krkem, což už jste zde popisoval. Z všemožných zdrojů jsem získal dojem, že když si člověk správně stoupne a pořádně se nadechne, tak by to mělo jít docela jednoduše, ale i když už několik let s odmutovaným hlasem trénuji, stále se mi nedaří rozsah někam posouvat. Z všemožných zdrojů jsem získal dojem, že když si člověk správně stoupne a pořádně se nadechne, tak by to mělo jít docela jednoduše - nejde to, a přitom se mi přes všechno hledání nepodařilo najít, kde dělám chybu.
Děkuji
Fanda
- Lukáš Jindra, dipl.um.
- Lektor zpěvu
- Příspěvky: 378
- Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32
Re: Rozsah a zase rozsah
Dobrý den,
úvodem bych chtěl jen poznamenat, že v 16 letech určitě není pozdě začít chodit na lekce zpěvu. Třeba lidský hlas dozrává až cca kolem 25. roku, ale i poté se dá s hlasem pracovat a hodně se naučit. Tedy myslím, že by vůbec nebylo od věci, kdybyste se konečně obrátil na nějakého dobrého lektora zpěvu.
Nemám dokonale prostudováno, co všechno vyučuje Ken Tamplin, ale co jsem viděl některá jeho výuková videa, tak jsem došel k závěru, že nevyučuje nic objevného, ale v zásadě jen moderně pojatou klasickou techniku, která dělí hlas na dva rejstříky a to "plný hlas / hrudní rejstřík" a "falzet / hlavový rejstřík". (Ale upozorňuju, že jsem ještě neprošel všechny jeho materiály, takže se třeba pletu - v této otázce v tuto chvíli nemám stoprocentní jistotu.)
Pravda je ale taková, že nejmodernější věděcké výzkumy v oblasti lidského hlasu prokázaly, že kromě těchto dvou standardních "rejstříků" umí hlas fungovat v ještě dalších minimálně dvou režimech, které umožňují hlasu v barvě stejné nebo podobné, čemu říkáte "plný hlas", dojít až úplně nahoru, kde máte "falzet".
Z principu věci nemohou zároveň znít obě nastavení v krku, která odpovídají tomu, co nazýváme "plný hlas" a "falzet". Tak to vysvětlují pedagogové vyučující klasickou techniku, protože pro to nemají jiné vysvětlení. Tedy u některého lektora je ten "smíšený tón" buď onen jiný režim fungování hlasu, o kterém jsem se zmiňoval nebo se jedná o určitou mezifázi, která se mezi těmito dvěma "rejstříky" nachází, ale má hodně omezené možnosti fungování na rozdíl od onoho jiného režimu fungování hlasu.
Nejvíce se o této problematice dozvíte v Complete Vocal Institutu v Kodani. Pro mě je to nejmodernější a nejkomplexnější pěvecká škola, co znám. Já tam jezdím už 11 let a jelikož onen vědecký výzkum neustále pokračuje, každý rok se tam dovídám nějaké novinky z oblasti fungování lidského hlasu.
Tedy v momentě, kdy Vás někdo naučí, jak tyto tzv. "hlasové mody" (terminologie této školy) v krku vytvořit, váš rozsah se směrem nahoru v plné syté barvě hodně posune. Samozřejmě to není "zadarmo" - člověk musí správně dýchat, být správně uvolněný a ovládat plno dalších nezbytných věcí, jako např. i ten správný postoj, o kterém píšete. A když se všechny tyto stavební kameny zpěvák naučí, pak za odměnu začne ovládat tyto mody a jeho hlas "přestane mít hranice"...
Každopádně tato problematika je natolik složitá, že bych mohl zde psát hodiny a hodiny, natočit vám mnoho giga videí, ale sám doma se to budete těžko učit. To už vyžaduje onen kontakt s lektorem, o kterém jsem psal na začátku tohoto příspěvku.
Věta závěrem: jděte k někomu zkušenému na lekci zpěvu.
Lukáš Jindra
úvodem bych chtěl jen poznamenat, že v 16 letech určitě není pozdě začít chodit na lekce zpěvu. Třeba lidský hlas dozrává až cca kolem 25. roku, ale i poté se dá s hlasem pracovat a hodně se naučit. Tedy myslím, že by vůbec nebylo od věci, kdybyste se konečně obrátil na nějakého dobrého lektora zpěvu.
Nemám dokonale prostudováno, co všechno vyučuje Ken Tamplin, ale co jsem viděl některá jeho výuková videa, tak jsem došel k závěru, že nevyučuje nic objevného, ale v zásadě jen moderně pojatou klasickou techniku, která dělí hlas na dva rejstříky a to "plný hlas / hrudní rejstřík" a "falzet / hlavový rejstřík". (Ale upozorňuju, že jsem ještě neprošel všechny jeho materiály, takže se třeba pletu - v této otázce v tuto chvíli nemám stoprocentní jistotu.)
Pravda je ale taková, že nejmodernější věděcké výzkumy v oblasti lidského hlasu prokázaly, že kromě těchto dvou standardních "rejstříků" umí hlas fungovat v ještě dalších minimálně dvou režimech, které umožňují hlasu v barvě stejné nebo podobné, čemu říkáte "plný hlas", dojít až úplně nahoru, kde máte "falzet".
Z principu věci nemohou zároveň znít obě nastavení v krku, která odpovídají tomu, co nazýváme "plný hlas" a "falzet". Tak to vysvětlují pedagogové vyučující klasickou techniku, protože pro to nemají jiné vysvětlení. Tedy u některého lektora je ten "smíšený tón" buď onen jiný režim fungování hlasu, o kterém jsem se zmiňoval nebo se jedná o určitou mezifázi, která se mezi těmito dvěma "rejstříky" nachází, ale má hodně omezené možnosti fungování na rozdíl od onoho jiného režimu fungování hlasu.
Nejvíce se o této problematice dozvíte v Complete Vocal Institutu v Kodani. Pro mě je to nejmodernější a nejkomplexnější pěvecká škola, co znám. Já tam jezdím už 11 let a jelikož onen vědecký výzkum neustále pokračuje, každý rok se tam dovídám nějaké novinky z oblasti fungování lidského hlasu.
Tedy v momentě, kdy Vás někdo naučí, jak tyto tzv. "hlasové mody" (terminologie této školy) v krku vytvořit, váš rozsah se směrem nahoru v plné syté barvě hodně posune. Samozřejmě to není "zadarmo" - člověk musí správně dýchat, být správně uvolněný a ovládat plno dalších nezbytných věcí, jako např. i ten správný postoj, o kterém píšete. A když se všechny tyto stavební kameny zpěvák naučí, pak za odměnu začne ovládat tyto mody a jeho hlas "přestane mít hranice"...
Každopádně tato problematika je natolik složitá, že bych mohl zde psát hodiny a hodiny, natočit vám mnoho giga videí, ale sám doma se to budete těžko učit. To už vyžaduje onen kontakt s lektorem, o kterém jsem psal na začátku tohoto příspěvku.
Věta závěrem: jděte k někomu zkušenému na lekci zpěvu.
Lukáš Jindra
Dvě oktávy - malý rozsah?
Dobrý den, je mi 16 let a zpívám sedmým rokem v ZUŠ. Řekla bych, že mi nic nedělá problémy (nasazování, dech, rytmus, melodie,dynamika...), ale mám docela malý rozsah. Jenom dvě oktávy. Od f do f2. Moje paní učitelka neříká, že bych měla malý rozsah, ale ve všech článcích píšou, že dvě oktávy má netrénovaný hlas. Já bych řekla, že když zpívám tak dlouho, že budu mít hlas docela trénovaný. Samozřejmě se nechci nijak přeceňovat. Jenom bych se chtěla zeptat, co s tím. Je možné, že se mi to ještě povolí samo? Přijde mi totiž, že to je můj největší možný rozsah. Děkuju za odpověď
- Lukáš Jindra, dipl.um.
- Lektor zpěvu
- Příspěvky: 378
- Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32
Re: Dvě oktávy - malý rozsah?
Dobrý den,
teď je otázka, zda je to váš "absolutní rozsah" nebo "použitelný rozsah".
Absolutní rozsah je rozsah frekvencí, které jsou schopny vaše hlasivky v aktuálním stupni vaší pokročilosti vytvořit bez ohledu na to, jde-li o kultivovaný tón nebo máte-li v něm intonační jistotu.
Použitelný rozsah je taková část absolutního rozsahu, kde dokážete čistě intonovat, máte tam vypracovanou hezkou barvu a cítíte se v těchto polohách jistě. Použitelný rozsah je vždy menší než absolutní. A třeba v populární hudbě jsou 2 oktávy použitelného rozsahu s rovnoměrnou barvou ve všech polohách brány jako velmi dobrý rozsah!
Pak je také otázkou, zda do rozsahu započítáváte pouze tzv. plný hlas (neboli hrudní rejstřík) nebo i tzv. falzet (neboli hlavový rejstřík). Pokročilými světovými technikami se pak dá dosáhnout toho, že plnou sytou barvou jsme schopni obsáhnout celý použitelný rozsah a vyhnout se tak nucenému přechodu do falzetu.
Použitelný rozsah se za pomoci správných pěveckých cvičení dá po letech práce přiblížit k rozsahu absolutnímu. Nicméně i absolutní rozsah se při dobré fyzické a zdravotní kondici a při správném hlasovém tréninku dá časem také rozšířit.
A to nemluvím o speciálních technikách tvorby tónu, na které když si přijdete, tak se váš rozsah dokáže radikálně rozšířit o dost více. Jedním ze způsobů je tzv. fistule (neboli whistle či flažolet), který vám klidně nahoře přidá v rozsahu o oktávu více. A nebo opačným směrem vám může rozsah prohloubit technika hrdelního zpěvu (techniky typu kargyraa, khoomei nebo sygyt).
V 16 letech je váš hlas ještě nevyzrálý. A určitě se vám rozsah ještě bude rozšiřovat. Důvodů, co brání člověku v rozšíření použitelného rozsahu je více. A od toho je hlasový pedagog, který vám pomáhá se těchto zábran v hlase zbavovat a postupně vám hlas uvolňuje do výšek. Ve vašem věku je ještě na všechno dost času.
Takže nezoufejte. A kdybyste náhodou měla o svůj rozsah velké obavy, můžete zajít k foniatrovi a ten se vám na hlasivky podívá, zjistí, jestli jsou zdravé a např. podle délky hlasivek vám i řekne, co jste za typ hlasu.
Přeju hodně píle do dalších let.
Lukáš Jindra
teď je otázka, zda je to váš "absolutní rozsah" nebo "použitelný rozsah".
Absolutní rozsah je rozsah frekvencí, které jsou schopny vaše hlasivky v aktuálním stupni vaší pokročilosti vytvořit bez ohledu na to, jde-li o kultivovaný tón nebo máte-li v něm intonační jistotu.
Použitelný rozsah je taková část absolutního rozsahu, kde dokážete čistě intonovat, máte tam vypracovanou hezkou barvu a cítíte se v těchto polohách jistě. Použitelný rozsah je vždy menší než absolutní. A třeba v populární hudbě jsou 2 oktávy použitelného rozsahu s rovnoměrnou barvou ve všech polohách brány jako velmi dobrý rozsah!
Pak je také otázkou, zda do rozsahu započítáváte pouze tzv. plný hlas (neboli hrudní rejstřík) nebo i tzv. falzet (neboli hlavový rejstřík). Pokročilými světovými technikami se pak dá dosáhnout toho, že plnou sytou barvou jsme schopni obsáhnout celý použitelný rozsah a vyhnout se tak nucenému přechodu do falzetu.
Použitelný rozsah se za pomoci správných pěveckých cvičení dá po letech práce přiblížit k rozsahu absolutnímu. Nicméně i absolutní rozsah se při dobré fyzické a zdravotní kondici a při správném hlasovém tréninku dá časem také rozšířit.
A to nemluvím o speciálních technikách tvorby tónu, na které když si přijdete, tak se váš rozsah dokáže radikálně rozšířit o dost více. Jedním ze způsobů je tzv. fistule (neboli whistle či flažolet), který vám klidně nahoře přidá v rozsahu o oktávu více. A nebo opačným směrem vám může rozsah prohloubit technika hrdelního zpěvu (techniky typu kargyraa, khoomei nebo sygyt).
V 16 letech je váš hlas ještě nevyzrálý. A určitě se vám rozsah ještě bude rozšiřovat. Důvodů, co brání člověku v rozšíření použitelného rozsahu je více. A od toho je hlasový pedagog, který vám pomáhá se těchto zábran v hlase zbavovat a postupně vám hlas uvolňuje do výšek. Ve vašem věku je ještě na všechno dost času.
Takže nezoufejte. A kdybyste náhodou měla o svůj rozsah velké obavy, můžete zajít k foniatrovi a ten se vám na hlasivky podívá, zjistí, jestli jsou zdravé a např. podle délky hlasivek vám i řekne, co jste za typ hlasu.
Přeju hodně píle do dalších let.
Lukáš Jindra
-
- Příspěvky: 1
- Registrován: čtv 16. led 2020 21:32:33
Jednoduché cvičení na rozsah do výšky
Dobrý den, je mi 12 let a můj rozsah je d - c 2. Zpívám ve sboru a tam jsou po mě vyžadovány tóny až F 2. Mám s tím problém a zajímalo by mě zda bych mohl nějakým jednoduchým cvičením zvětšit svůj rozsah do výšky. Předem diky za odpověď
- Lukáš Jindra, dipl.um.
- Lektor zpěvu
- Příspěvky: 378
- Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32
Re: Jednoduché cvičení na rozsah do výšky
Ahoj,
ve tvém věku ti na trénink rozsahu mohu doporučit úplně obyčejná cvičení. Např. si vezmeš model třeba prvních 5 tónů stupnice vzestupně a pak zase sestupně. Začneš v nízké poloze a tento model budeš po půltónech opakovat výš a výš, až kam to půjde. A pak zase totéž směrem dolu. Zpívat to můžeš na nějakou slabiku, co ti vyhovuje, třeba "má" nebo "jé". Podobných základních jednoduchých cvičení existují desítky...
Počítej ale s tím, že ti brzy začne mutace a tvůj hlas sestoupí dolu a výšky, co ti jdou teď, dost možná delší čas nepůjdou. V období mutace dopřej svému hlasu klid a rozsah příliš nebo skoro vůbec netrénuj. Až se ti po mutaci hlas usadí, budeš výšky budovat znovu.
Lukáš Jindra
ve tvém věku ti na trénink rozsahu mohu doporučit úplně obyčejná cvičení. Např. si vezmeš model třeba prvních 5 tónů stupnice vzestupně a pak zase sestupně. Začneš v nízké poloze a tento model budeš po půltónech opakovat výš a výš, až kam to půjde. A pak zase totéž směrem dolu. Zpívat to můžeš na nějakou slabiku, co ti vyhovuje, třeba "má" nebo "jé". Podobných základních jednoduchých cvičení existují desítky...
Počítej ale s tím, že ti brzy začne mutace a tvůj hlas sestoupí dolu a výšky, co ti jdou teď, dost možná delší čas nepůjdou. V období mutace dopřej svému hlasu klid a rozsah příliš nebo skoro vůbec netrénuj. Až se ti po mutaci hlas usadí, budeš výšky budovat znovu.
Lukáš Jindra
Rozsah
Dobrý den, chtěl bych Vás požádat o radu. Jsem tenor a můj rozsah je od malého c po g2 (necelé tři oktávy), někdy se dostanu i pod malé c až k velkému A. Ty spodní toný jsou ale už takové tiché.
Chtěl jsem zeptat za jakou dobu budu mít pevně stanovený rozsah.
Ještě jedna věc mě trápí. Ve výškách se dostanu občas i k a2 je možné se dostat až k c3?
Zpěvu se věnuji asi 2 a půl roku ale na 100% procent to beru vážně a věnuji se tomu 6 měsíců. Poznávám na sobě velké pokroky. Hudební sluch mám. Dokážu trvdit velmi dobrý.
Jamkile se snažím ale překročit gis2 a g2 tak mě začne pálit v krku a příjde mi, že to tahnu hodně na silu. když jsem přišel na první hodinu muj rozsah byl od maleho g po e2. Intoju úplně v pohodě už i na první hodině mi učitel řekl že intonace je v pohodě. Dokonce i teď doma mi rodina říká ať zpívám že to nechápou jak jsem se zlepšil a to mi na začátku říkali ať nezpívám.
Ještě mám jednu otázku je možné zpívat pop i rock když jsem tenor?
A může se ze mě stát někdo jako byl Karel Gott a další naši úspešní známí zpěváci?
Moc Vám děkuji za Váš čas a přečtení mého zdlouhavého e-mailu
Přeji hezký zbytek večera.
S pozdravem Jakub
Chtěl jsem zeptat za jakou dobu budu mít pevně stanovený rozsah.
Ještě jedna věc mě trápí. Ve výškách se dostanu občas i k a2 je možné se dostat až k c3?
Zpěvu se věnuji asi 2 a půl roku ale na 100% procent to beru vážně a věnuji se tomu 6 měsíců. Poznávám na sobě velké pokroky. Hudební sluch mám. Dokážu trvdit velmi dobrý.
Jamkile se snažím ale překročit gis2 a g2 tak mě začne pálit v krku a příjde mi, že to tahnu hodně na silu. když jsem přišel na první hodinu muj rozsah byl od maleho g po e2. Intoju úplně v pohodě už i na první hodině mi učitel řekl že intonace je v pohodě. Dokonce i teď doma mi rodina říká ať zpívám že to nechápou jak jsem se zlepšil a to mi na začátku říkali ať nezpívám.
Ještě mám jednu otázku je možné zpívat pop i rock když jsem tenor?
A může se ze mě stát někdo jako byl Karel Gott a další naši úspešní známí zpěváci?
Moc Vám děkuji za Váš čas a přečtení mého zdlouhavého e-mailu
Přeji hezký zbytek večera.
S pozdravem Jakub