Hlasový rozsah - Jak velký má být? Jde zvětšit? Jak ho rozšířit?
Pravidla fóra
Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.
Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.
- Lukáš Jindra, dipl.um.
- Lektor zpěvu
- Příspěvky: 378
- Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32
Re: Učebnice zpěvu
Dobrý den,
jsem rád, že Vám moje rady pomáhají.
Co se učebnic týče, je to v Česku problém – aktuálně nevím o žádné dobré, kterou bych na našem trhu mohl doporučit. Smysl mají podle mě jen některé konkrétní zahraniční publikace…
Lukáš Jindra
jsem rád, že Vám moje rady pomáhají.
Co se učebnic týče, je to v Česku problém – aktuálně nevím o žádné dobré, kterou bych na našem trhu mohl doporučit. Smysl mají podle mě jen některé konkrétní zahraniční publikace…
Lukáš Jindra
Maximální noty pro operní tenory
Dobrý den, chtěl bych si ještě něco ohledně rozsahu ujasnit.
Změnil jsem lektora. Ta je zaměřená přímo pro operní zpěv. Řekla mi, že se svým hlasem dostanu do a2, předpokládám, že myslela ve skutečnosti a1. Protože jsem bas, takže úvaha je, že mám vše o oktávu níže, než mi bude řečeno. …
Ale, chci se zeptat jaké noty maximálně dosahují operní tenoři? Jestli bych mohl si vybírat i operní árie pro tenory!? (zatím jsem viděl maximální notu pro tenor a1 (př: Tosca – E lucevan le stelle). Takže bych to eventuálně mohl zvládnout.
Děkuji
Změnil jsem lektora. Ta je zaměřená přímo pro operní zpěv. Řekla mi, že se svým hlasem dostanu do a2, předpokládám, že myslela ve skutečnosti a1. Protože jsem bas, takže úvaha je, že mám vše o oktávu níže, než mi bude řečeno. …
Ale, chci se zeptat jaké noty maximálně dosahují operní tenoři? Jestli bych mohl si vybírat i operní árie pro tenory!? (zatím jsem viděl maximální notu pro tenor a1 (př: Tosca – E lucevan le stelle). Takže bych to eventuálně mohl zvládnout.
Děkuji
- Lukáš Jindra, dipl.um.
- Lektor zpěvu
- Příspěvky: 378
- Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32
Re: Maximální noty pro operní tenory
Dobrý den,
je to přesně tak, jak píšete. U označování rozsahu mužských hlasů dochází k menšímu matení způsobeném notovým zápisem. Jelikož mužské hlasy se nacházejí svým rozsahem pro notaci v houslovém klíči poměrně nízko, zavedla se zvyklost psát je o oktávu výš než znějí, aby se nemusely zapisovat v basovém klíči.
Takže když se špičkoví operní tenoři chlubí tím, že vyzpívají c3, tak je to ve skutečnosti znějící c2. Nicméně v notovém zápise sólového partu ho najdete pravděpodobně napsané jako c3. (Většinou se zpěváci rádi chlubí psanou hodnotou horní části svého rozsahu než znějící, protože to prostě lépe vypadá… )
Ale třeba ve sborových notách zůstal povětšinou záznam ve správné znějící poloze, takže mužské hlasy (nebo alespoň basy) bývají psány v basovém klíči.
Co se opery týče, sice se jí okrajově sám také aktivně zabývám, ale nejsem v ní příliš odborník. Takže nevím, kam která árie nahoře sahá. Každopádně meta tenorů bývá právě dosáhnout onoho znějícího c2 (neboli psaného c3).
Lukáš Jindra
je to přesně tak, jak píšete. U označování rozsahu mužských hlasů dochází k menšímu matení způsobeném notovým zápisem. Jelikož mužské hlasy se nacházejí svým rozsahem pro notaci v houslovém klíči poměrně nízko, zavedla se zvyklost psát je o oktávu výš než znějí, aby se nemusely zapisovat v basovém klíči.
Takže když se špičkoví operní tenoři chlubí tím, že vyzpívají c3, tak je to ve skutečnosti znějící c2. Nicméně v notovém zápise sólového partu ho najdete pravděpodobně napsané jako c3. (Většinou se zpěváci rádi chlubí psanou hodnotou horní části svého rozsahu než znějící, protože to prostě lépe vypadá… )
Ale třeba ve sborových notách zůstal povětšinou záznam ve správné znějící poloze, takže mužské hlasy (nebo alespoň basy) bývají psány v basovém klíči.
Co se opery týče, sice se jí okrajově sám také aktivně zabývám, ale nejsem v ní příliš odborník. Takže nevím, kam která árie nahoře sahá. Každopádně meta tenorů bývá právě dosáhnout onoho znějícího c2 (neboli psaného c3).
Lukáš Jindra
Re: Re: Maximální noty pro operní tenory
Děkuji,
takže to že já jako bas dosahuju hlasem do a1 a falzetem pak maxima d2,se nemusím stydět a mohl bych si střihnout i nějaké árie průměrného tenoru!?
Jinak začínám na C#
takže to že já jako bas dosahuju hlasem do a1 a falzetem pak maxima d2,se nemusím stydět a mohl bych si střihnout i nějaké árie průměrného tenoru!?
Jinak začínám na C#
- Lukáš Jindra, dipl.um.
- Lektor zpěvu
- Příspěvky: 378
- Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32
Re: Re: Re: Maximální noty pro operní tenory
Samozřejmě záleží na tom, jakou kvalitou tónu se do těch výšek dostáváte.
Každopádně s a1 nahoře by minimálně neměl být problém s barytonovými áriemi.
Lukáš Jindra
Každopádně s a1 nahoře by minimálně neměl být problém s barytonovými áriemi.
Lukáš Jindra
Maximální hloubky pro operní basy
Omlouvám se za přílišné pachtění za rozsahem.
Ale chci se zeptat na opačnou stranu. …
Jaké hloubky by měl bas dosáhnout?
Dekuji
Ale chci se zeptat na opačnou stranu. …
Jaké hloubky by měl bas dosáhnout?
Dekuji
- Lukáš Jindra, dipl.um.
- Lektor zpěvu
- Příspěvky: 378
- Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32
Re: Maximální hloubky pro operní basy
Dobrý den,
v popu tuto otázku příliš neřešíme. V opeře na to existují přesné tabulky, které si jistě snadno můžete vygooglovat. Z mé muzikálové praxe můžu říct, že dobrý bas by měl zvládat v pohodě E.
Lukáš Jindra
v popu tuto otázku příliš neřešíme. V opeře na to existují přesné tabulky, které si jistě snadno můžete vygooglovat. Z mé muzikálové praxe můžu říct, že dobrý bas by měl zvládat v pohodě E.
Lukáš Jindra
-
- Příspěvky: 1
- Registrován: čtv 04. kvě 2017 13:24:40
Mám šancu zväčšiť svoj hlasový rozsah?
Dobrý deň. Mám 17 rokov a spievam odmalička no nechodil som do hudobnej školy. Pred nedávnom som sa na hudobnú školu prihlásil. Spievam asi len plným hlasom, pretože falzety neovládam a nepáči sa mi, že má vtedy človek taký tenký hlas, pretože ja mám veľmi silný hlas. Učitelka spevu mi povedala, že som tenor. Myslíte, že mám šancu zväčšiť svoj hlasový rozsah? Alebo do akého veku ten hlasový rozsah rastie? V poslednej dobe ma to trápi.
Najmä keď vidím, že v amerických súťažiach príde chlap a zaspieva pieseň od speváčiek ako je Adel, Jennifer Hudson, Sia alebo Beyonce a to v pôvodnej tónine. Takže to zhrniem mám tri otázky : 1.) Či mám šancu zväčšiť svoj hlasový rozsah aj keď iba teraz som začal chodiť k pedagogovi???
2.) Do akého veku hlasový rozsah rastie ?
3.) Hrozne ma zaujíma aký mate názor ako pedagóg na Nelu Pociskovú a jej typ hlasu a rozsah??
Ďakujem za odpovede. Prajem pekný deň.
Najmä keď vidím, že v amerických súťažiach príde chlap a zaspieva pieseň od speváčiek ako je Adel, Jennifer Hudson, Sia alebo Beyonce a to v pôvodnej tónine. Takže to zhrniem mám tri otázky : 1.) Či mám šancu zväčšiť svoj hlasový rozsah aj keď iba teraz som začal chodiť k pedagogovi???
2.) Do akého veku hlasový rozsah rastie ?
3.) Hrozne ma zaujíma aký mate názor ako pedagóg na Nelu Pociskovú a jej typ hlasu a rozsah??
Ďakujem za odpovede. Prajem pekný deň.
- Lukáš Jindra, dipl.um.
- Lektor zpěvu
- Příspěvky: 378
- Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32
Re: Mám šancu zväčšiť svoj hlasový rozsah?
Dobrý den.
Biologicky předurčený rozsah se nám zásadně mění během mutace, kdy nám povyrostou hlasivky a tím se nám rozsah o dost prohloubí oproti dětskému hlasu. V 17 letech obvykle bývá u mužského hlasu mutace dokončena. Jaký jsme typ hlasu (v případě mužského hlasu se jedná buď o tenor, baryton nebo bas) je dáno délkou hlasivek, což nám může zjistit foniatr. Jak máme velký rozsah pak záleží na struktuře hlasivek, zejména na jejich pružnosti. Biologicky nám hlas dozrává cca někdy kolem 25. roku, ale to už tak zásadní vliv na rozsah nemá.
Co se týče rozsahu, každý zdravý správně trénovaný hlas by měl jednou dosáhnout rozsahu minimálně 3 oktáv. V 17 letech je ideální čas začít pracovat pomocí správných hlasových cvičení na rozsahu. Jedna věc je, co je nám biologicky předurčeno - absolutní možný rozsah, kterého můžeme dosáhnout, když budeme dobře hlas trénovat a jehož rozpětí překročit nejde. Druhá věc je ale aktuálně použitelný rozsah, což je úplně jiný údaj a pouze mnoha lety kvalitního pěveckého tréninku se může člověk propracovat k tomu, že se svým použitelným rozsahem přiblíží k absolutní hranici, co mu dala do vínku příroda. V 17 letech mívá člověk obvykle ještě relativně daleko k dosažení této hranice. Proto je třeba být trpělivý, mít dobrého učitele a poctivě trénovat. Za pár let správného cvičení bude rozsah určitě úplně jinde.
Falzet bývá zejména u mužského hlasu z počátku opravdu hodně slabý a dost výrazně barvou i hlasitostí odlišný od plného hlasu. Ale zase je to jen otázka poctivého několikaletého cvičení, aby člověk dotáhl ve falzetu větší síly a plnohodnotnější barvy. No a časem se třeba propracujete ke světovým pokročilým pěveckým technikám, které umějí "plný hlas" protáhnout úplně nahoru do nejvyššího tónu Vašeho rozsahu, takže když nebudete chtít, nebudete nucen falzet vůbec používat...
Tedy neházejte flintu do žita, jste teprve na začátku. Musíte se ještě hodně naučit a když budete poctivě cvičit správná pěvecká cvičení, časem se Vám rozsah určitě rozšíří.
Zpěvačku Nelu Pociskovou jsem dosud neznal. V rychlosti jsem si našel na youtube 2 nějaká její videa, ale nevím, jestli to byl reprezentativní vzorek - možná by bylo lepší bavit se o nějaké konkrétní nahrávce... To, co jsem slyšel, mi přišlo, že slečna umí se svým hlasem docela dobře zacházet. Přišlo mi, že má základy klasického zpěvu a dobře zvládnuté výšky. To, co jsem slyšel odhadem odpovídalo tomu, co jsem už psal, že dobře školený hlas musí mít alespoň 3 oktávy. Nahrávky, co jsem zaslechl, svým rozsahem 3 oktávy nepřekročily - tedy nic abnormálního. Ale výšky má opravdu hezky vytrénované. Na to, abych byl s jistotou schopen definovat její typ hlasu, bych ji asi potřeboval znát více než jen cca 1 a půl minuty, co jsem si teď v rychlosti probíhal její dvě nahrávky. Ale měl jsem pocit, že jde o mezzosoprán s dobře vytrénovanými výškami. Nicméně, jak říkám, chtělo by to si ji naposlouchat více abych měl v tomto větší jistotu, protože ji opravdu vůbec neznám...
Snad jsem Vám alespoň trošku pomohl.
Držím palce ve poctivém dlouhodobém tréninku.
Lukáš Jindra
Biologicky předurčený rozsah se nám zásadně mění během mutace, kdy nám povyrostou hlasivky a tím se nám rozsah o dost prohloubí oproti dětskému hlasu. V 17 letech obvykle bývá u mužského hlasu mutace dokončena. Jaký jsme typ hlasu (v případě mužského hlasu se jedná buď o tenor, baryton nebo bas) je dáno délkou hlasivek, což nám může zjistit foniatr. Jak máme velký rozsah pak záleží na struktuře hlasivek, zejména na jejich pružnosti. Biologicky nám hlas dozrává cca někdy kolem 25. roku, ale to už tak zásadní vliv na rozsah nemá.
Co se týče rozsahu, každý zdravý správně trénovaný hlas by měl jednou dosáhnout rozsahu minimálně 3 oktáv. V 17 letech je ideální čas začít pracovat pomocí správných hlasových cvičení na rozsahu. Jedna věc je, co je nám biologicky předurčeno - absolutní možný rozsah, kterého můžeme dosáhnout, když budeme dobře hlas trénovat a jehož rozpětí překročit nejde. Druhá věc je ale aktuálně použitelný rozsah, což je úplně jiný údaj a pouze mnoha lety kvalitního pěveckého tréninku se může člověk propracovat k tomu, že se svým použitelným rozsahem přiblíží k absolutní hranici, co mu dala do vínku příroda. V 17 letech mívá člověk obvykle ještě relativně daleko k dosažení této hranice. Proto je třeba být trpělivý, mít dobrého učitele a poctivě trénovat. Za pár let správného cvičení bude rozsah určitě úplně jinde.
Falzet bývá zejména u mužského hlasu z počátku opravdu hodně slabý a dost výrazně barvou i hlasitostí odlišný od plného hlasu. Ale zase je to jen otázka poctivého několikaletého cvičení, aby člověk dotáhl ve falzetu větší síly a plnohodnotnější barvy. No a časem se třeba propracujete ke světovým pokročilým pěveckým technikám, které umějí "plný hlas" protáhnout úplně nahoru do nejvyššího tónu Vašeho rozsahu, takže když nebudete chtít, nebudete nucen falzet vůbec používat...
Tedy neházejte flintu do žita, jste teprve na začátku. Musíte se ještě hodně naučit a když budete poctivě cvičit správná pěvecká cvičení, časem se Vám rozsah určitě rozšíří.
Zpěvačku Nelu Pociskovou jsem dosud neznal. V rychlosti jsem si našel na youtube 2 nějaká její videa, ale nevím, jestli to byl reprezentativní vzorek - možná by bylo lepší bavit se o nějaké konkrétní nahrávce... To, co jsem slyšel, mi přišlo, že slečna umí se svým hlasem docela dobře zacházet. Přišlo mi, že má základy klasického zpěvu a dobře zvládnuté výšky. To, co jsem slyšel odhadem odpovídalo tomu, co jsem už psal, že dobře školený hlas musí mít alespoň 3 oktávy. Nahrávky, co jsem zaslechl, svým rozsahem 3 oktávy nepřekročily - tedy nic abnormálního. Ale výšky má opravdu hezky vytrénované. Na to, abych byl s jistotou schopen definovat její typ hlasu, bych ji asi potřeboval znát více než jen cca 1 a půl minuty, co jsem si teď v rychlosti probíhal její dvě nahrávky. Ale měl jsem pocit, že jde o mezzosoprán s dobře vytrénovanými výškami. Nicméně, jak říkám, chtělo by to si ji naposlouchat více abych měl v tomto větší jistotu, protože ji opravdu vůbec neznám...
Snad jsem Vám alespoň trošku pomohl.
Držím palce ve poctivém dlouhodobém tréninku.
Lukáš Jindra
-
- Příspěvky: 4
- Registrován: stř 17. led 2018 23:54:36
Rozsah
Dobrý den je mi 16 let zpívám rok muj hlasový rozsah je F až h1 v hrudníkovém hlasu a falzet dám až do c3
Jsem tenor ?
Mohu se hrudním hlasemčasem dostat na c2 ?
Jsem tenor ?
Mohu se hrudním hlasemčasem dostat na c2 ?