Stránka 4 z 5

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dechove,lidove pisne

Napsal: pát 02. bře 2018 17:24:18
od Ivetka
Jinak se nezlobte,budu muset zabrat,a vyhledavat,postup,jak se dopracovat otevirat hrdlo k hlasu,k prvnimu,B.

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Dechove,lidove pisne

Napsal: sob 03. bře 2018 0:45:58
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Aha, tak to se omlouvám, to jsem to opravdu špatně pochopil. Přiznávám, že jsem se ve Vašem textu poněkud ztratil...

Samozřejmě on každý zpěv, který má být čistý, provedený plnobarevně a s emocí, není zadarmo, vyžaduje určité technické dovednosti a určité fyzické úsilí. Tedy i lehká jednoduchá lidovka, pokud má být zazpívána dobře, může dát zabrat! ;-)

Máte-li problém s intonací, tak buď za to může ještě nevytrénovaný hudební sluch a nebo technický problém. Nejčastěji tím technickým problémem bývá buď špatné pěvecké dýchání nebo nedostatečně uvolněné tělo. Samozřejmě to ale mohou být i jiné příčiny...

A máte pravdu, odpověď na Váš specifický problém na internetu nenajdete. To musí diagnostikovat hlasový pedagog, který Vás uslyší zpívat a řekne Vám, kde máte problém.

Zkuste se porozhlédnout ve Vašem okolí, jestli tam nepůsobí nějaký učitel zpěvu. Pokud ne, kontaktujte mě na mém mailu, co jsem Vám už posílal a můžeme se domluvit na lekci po Skypu. Velmi rychle Vám diagnostikuju, co je Váš problém a řeknu Vám, jak ho máte odstranit. ;-)

Ať se Vám daří!
Lukáš Jindra

Čistý zpěv - falešné tóny

Napsal: čtv 09. dub 2020 16:54:49
od lion005
Dobrý den,
chtěl bych se Vás zeptat jestli mi může OCD porucha (vtíravé myšlenky) ovlivnit můj úsudek
při posuzování falešných tónů, ve většině případů jsem v minulosti posnal falešné tóny u zpěváků i v talentových soutěží (ověřil jsem si to u člověka, co má 100% hudební sluch a ten mi řekl, že kdybych ho neměl tak bych to
tam neslyšel (myslím třeba jen pár špatných tónů za koncert když byl zbytek zazpívaný čistě) ale občas nastane případ kdy si nejsem jistý, nebo nějaký tón jsem v minulosti na základě té myšlenky považoval za falešný a po nějakém čase kdy pominula vtíravá myšlenka jsem najednou jednoduše rozpoznal že se nejednalo o falešný tón a nebo opačně se to stává. Všechno to začalo od té doby, co jsem četl komentář člověka který napsal o mém oblíbeném zpěvákovi o kterém vím že je kvalitní že zpěvák intonačně vyhořel a celý koncert zpíval falešně ale mě se zdáli špatně jen 2 tóny. Přece není možné aby zkušený a kvalitní zpěvák který umí zpívat naživo odzpíval celý koncert falešně že? Od té doby se mojé vtíravé myšlenky zaměřili na živý zpěv.
Jedním z příkladů, je toto video konkrétně kolem minuty
1:41 kdy jsem to v minulosti považoval za falešný tón, teď mi to přijde jen jako vykřiknutí jsem zmatený, odkaz:
https://www.youtube.com/watch?v=kqR2eRPHYko
Říkal jsem si že přece není možné abych někdy hudební sluch měl a někdy ne.
Rád bych věděl Váš názor na to video, konkrétně ten tón jestli je špatný, jestli jsem se mýlil tenkrát nebo teď i na moji zvláštnost. Děkuji za Váš čas, stačí stručná odpověď.

Re: Čistý zpěv - falešné tóny

Napsal: čtv 09. dub 2020 19:31:19
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Dobrý den,
předem připomínám, že nejsem ani lékař, ani psychiatr, ani nikdo, kdo by se zabýval jakýmakoli psychickými poruchami. Takže přiznávám, že o této poruše moc nevím. Teď jsem si narychlo přečetl pár článků s definicemi Vaší OCD poruchy a nikde jsem nezahlédl, že by měla mít přímý vliv na sluchový aparát. Takže sluch asi funguje naprosto normálně, tedy vnímání intonace je pak zřejmě jen otázkou vrozeného talentu a následného hudebního rozvoje, jako u zdravého jedince. Otázkou je tedy asi jen, zda a jak Váš mozek vlivem Vaší poruchy přehodnocuje vjemy, které sluchovým aparátem získá. A jelikož nejsem psychiatr a nevím, jak tato porucha v mozku funguje, nedokážu na to odpovědět.

Každopádně jsem si poslechl to místo, na které odkazujete. Jedná se vám o tu poslední slabiku než nechá zpívat publikum? Je pravdou, že on tou poslední slabikou plynule přechází do jakéhosi "zpěvo-výkřiku", protože chce diváky namotivovat, aby zpívali. V momentě, kdy ze zpěvu přecházíte do výkřiku nebo do řeči (což je velmi typické třeba pro šanson), přirozeně ztrácíte intonaci. Míra nepřesnosti intonace je pak závislá na tom, jak moc jste už přešli do výkřiku (nebo řeči) a jak moc ještě zůstáváte v intonovaném zpěvu. Tedy úroveň tohoto tónu bych z intonačního hlediska vůbec nehodnotil. Je tam emoce a to je při živém koncertě podstatné. :-)

Toto bývá právě "problém" u záznamů koncertů. Zpěváci hodně pracují s emocemi, které si vyměňují s diváky, a právě v takovýchto chvílích se odchylují z čisté intonace. Když jste na koncertě, tak to vnímáte úplně jinak a přijde vám to naprosto přirozené a v pořádku. Ale doma v pohodlí svého křesla, kde k žádnému přenosu emocí nedochází, máte tendenci vnímat více techničnost provedení než nějaké zaznamenané emoce a najednou vnímáte, že to či ono není intonačně úplně přesné. Ale pokud zpěvák nechal na pódiu svou duši, předal divákům své emoce a spoustu své energie, otázku dokonalé intonace bych vůbec neřešil. :-)

Ale tím nechci omlouvat, jestli se mu v průběhu koncertu permanentně stává, že je falešný. Já jsem si poslechl pouze toto jedno místo, které mi absolutně nevadí. Důvodů k falešným tónům na koncertech v populární hudbě bývá více. Nejčastěji je to ozvučení. Je to složité vysvětlování a kdo nikdy nezpíval na pódiu s kapelou za zády, to těžko pochopí, nicméně mnohdy se vám na takových koncertech stane, že neslyšíte vůbec nic a pak zpíváte "poslepu", tedy intonaci víceméně odhadujete. A potom velmi snadno "uklouznete" a zazpíváte falešný tón. Někdy k falešným tónům může vést třeba nachlazení nebo únava. A když máte domluvený obrovský koncert, tak se prostě nemůžete omluvit proto, že vás zrovna bolí v krku nebo že jste strašně unavení. Prostě musíte zpívat a z těchto zdravotních a fyzických důvodů se to někdy prostě nepovede. Jsme jenom lidi! Když si pustíte třeba živé záznamy jedinečného zpěváka Freddieho Mercuryho, tak i u tohoto obrovského umělce uslyšíte na každém koncertě nemálo falešných tónů. To je prostě rock...

Takže se tím opravdu nemusíte trápit. Myslím, že zrovna Robbie Williams už světu dokázal, že je velmi dobrý umělec. ;-) A hlavně umělce nedělá jen precizní intonace, ale i výraz (emoce v písních), charisma, práce s hlasem, jeho písně a mnoho dalšího. Znám zpěváky s dokonalou intonací, ale jsou tzv. "bez šťávy" - prostě je to nuda a nebaví mě to. Zpěvákovi, který umí s nasazením a emocí dokonale odinterpretovat svou píseň, sem tam nějakou tu intonační nepřesnost odpustím. Muzika nejsou závody, kdo výš nebo kdo přesněji - muzika jsou emoce! A emoce není tvořena intonací (nicméně kdyby zas nebyla vůbec žádná, tak si tu emoci neužijete, když vás to bude permanentně tahat za uši)... ;-)

Mějte se hezky a zkuste si užívat hudbu srdcem a ne analyzováním, co kdo jak proč... ;-)
Lukáš Jindra

Intonace a dojem z vystoupení

Napsal: pát 19. bře 2021 13:13:42
od lion005
Dobrý den, mohl bych se Vás zeptat na Váš názor ohledně Robbieho
interpretace a zpěvu Bohemian Rhapsody tady z tohoto odkazu? Moc byste mi
tím pomohl. Vrtá mi to hlavou.
https://www.youtube.com/watch?v=bRDN6aSZVQs
Moje OCD myšlenky mi možná zkreslují úsudek na intonaci tak si někdy
nebývám jistý v rozpoznávání, mohl byste mi prosím napsat jestli tam
jsou nějaké falešné tóny a jestli ano kde konkrétně?

Vím, že bych intonaci moc řešit neměl u svého oblíbeného zpěváka,
ale přečetl jsem si několik komentářů kde intonaci kritizovali, ovšem už
jsem se setkal s kritikou i u videií kde se pak ukázalo že zpíval čistě,
tak bych si chtěl vyslechnout názor odborníka.

Bývá to bráno jako jedno z Robbieho slabších vystoupení, mě nepřijde
zas tak špatné, ikdyž vím, že by to mohlo být mnohem lepší, je to moc
vysoko položená píseň na jeho hlas nemá tak velký rozsah jako měl Freddie. V
jiném roce kdy byl Robbie v lepší formě by to dal určitě lépe. I Freddie s
ní občas naživo bojoval.

Budu velice vděčný za Vaši odpověď a názor, klidně i stručný.

S pozdravem Libor

Re: Intonace a dojem z vystoupení

Napsal: pát 19. bře 2021 15:30:32
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Dobrý den,
já se přiznám, že moc neposlouchám živé nahrávky rockových písní, zejména tak těžkých písní, jako měli Queen. Sám jste poznamenal, že i Freddie někdy intonoval na živácích nepřesně nebo ve vysokých pasážích raději zpíval alternativní melodie.

Rockový koncert se podle mě má užívat naživo, má se užívat atmosféra a emoce, ale nahrávky bych raději poslouchal studiové. Když poslouchám živé nahrávky mých oblíbených rockerů, bývá to často spíše zklamání. Tím, že to člověk poslouchá doma u počítače v klidu, bez všech těch emocí okolo, daleko víc vnímá ty chyby. Zažil jsem i to, že jsem byl jako divák na koncertě, moc jsem si ho užil a pak jsem v televizi viděl jeho záznam a nemohl jsem to poslouchat...

Tedy ano, Robbie je v nahrávce velmi často pod tónem. Podruhé bych si to už nepustil přesně z toho důvodu, proč prostě rockové živáky neposlouchám. Toto se neděje jen Robbiemu. Ono může být více faktorů, proč mu to nešlo - může hrát roli únava (když jede turné a obden má velké koncerty, nalítá spousty hodin v letadlech, což je únavné a klimatizace v letadlech je pro zpěv mnohdy devastující), může hrát roli momentální indispozice (jsme jen lidi a když není člověk ve formě zdravotně, fyzicky či psychicky, vždy se to prozradí na hlase), může hrát roli zvuková aparatura (sice má in-eary, ale nevíme, jestli zrovna v nich neměl nějaký technický problém), může hrát roli i věk (co si budeme nalhávat, svalstvo prostě stárne a výšky se s přibývajícími lety zpívají stále obtížněji).

Samozřejmě štěstí přeje připraveným, takže je důležité pravidelně cvičit tělo i hlas. Nevím, jak je na tom Robbie, jestli třeba mezi koncerty místo odpočinku, hlasové hygieny či hlasové rehabilitace, nechodí po večírcích, nehýří a nespí. Někteří rockeři to tak mají a pak prostě jejich výkony nemohou být stoprocentní. Toto bylo známo právě o Freddiem Mercurym, pak ale nešlo na koncertě očekávat dokonalé intonační výkony.

Tedy na takovéto koncerty já chodím proto, že chci zpěváky vidět naživo, užít si jejich charisma a celou show. Ale záznamy z toho raději slyšet nechci. ;-)

Tak se tím netrapte. ;-)
Lukáš Jindra

Re: Re: Intonace a dojem z vystoupení

Napsal: pát 19. bře 2021 17:57:34
od lion005
Ještě mě k tomu napadá že je teda hloupost jak někteří lidé psali, že tím udělal Robbie Freddiemu hroznou ostudu že? Freddieho fanoušci se totiž do Robbieho pustili a při tom jako by zapomněli, že Freddiemu to taky dost ulítávalo...
Říkali že to je důkaz že Robbie už není výborný zpěvák. Že byl měl jít do důchodu a podobné věci. Robbie většinou umí dobře intonovat ale tohle je asi nejtěžší píseň na intonaci....
Však i ty chyby samotnému Freddiemu vůbec nikdy neubíraly na jeho pěvecké genialitě. Nebo i takoví velikáni jako Robert Plant, Gillan, Axl...
Nikdo by si nedovolil o nich niky říct že jsou kvůli tomu horší než nějací intonační perfekcionisti.
Ale k Robbiemu nemají respekt protože začínal v Boybandu a je to hlavně popový zpěvák...

Možná také proto Queen produkce na DVD záznamech upravuje
Freddiemu intonaci (tzv. overdub, což jistě znáte) aby to bylo příjemnější na poslech.

A myslíte, že fakt že třeba takový Adam Lambert je schopný odzpívávat konstantně všechny písně z repertoáru Queen naživo v původní tónině bez sebemenší intonační chyby je díky tomu že je pěvecky trénovaný?
Neznamená to, že proto, že je naživo dokonalejší pěvecky než Robbie nebo Freddie, že by byl lepší zpěvák že, když oni na rozdíl od Adama nebyli nikdy školení, tak mají vlastně nevýhodu...
Promiňte jestli jsem otravný, jen mě to k tomu ještě napadlo, vážím si toho že jste ochotný odpovídat i ne na zase tak moc podstatné věci.

Libor

Re: Re: Re: Intonace a dojem z vystoupení

Napsal: pát 19. bře 2021 18:32:38
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Ono je to tak, že pěveckou osobnost neutváří pouze intonace, ale také třeba barva hlasu, interpretace, charisma, lidský charakter samotného člověka, nehledě i na autorství ve skladbách, které si třeba Freddie psal sobě na tělo... Faktorů je mnoho. A když zpěvák s fascinující barvou hlasu vám upřímně odinterpretuje píseň, do které dá všechen prožitek, všechny emoce, že vy je naživo na koncertě cítíte a ty emoce vámi procházejí, tak mu tu intonaci v pohodě odpustíte, nebo ji dokonce vůbec nevnímáte, jak jste plný dojmů z osobitého pojetí dané skladby...

Já jsem opravdu miloval hlas Freddieho Mercuryho, jeho energii, jeho emoce... Dokonce jsem i pár živáků slyšel. Ulevoval si na nich, jak mohl. Do výšek se necpal pokaždé a když, tak byly někdy i netechnické. Ale o Freddiem bylo známo, že hodně hýřil. Třeba před jeho slavným koncertem ve Wembley údajně ještě vyrazil na párty k Eltonovi Johnovi. Jak pak asi měla druhý den vypadat jeho intonace? Ale v euforické náladě z prožité noci podal tak emočně úžasný výkon, že mu všechny nepovedené tóny jeho posluchači odpustili. Já taky. Protože on byl komplexně obrovská pěvecká osobnost!!!

A jak jsem už psal, intonace je pouze jedna složka osobnosti zpěváka. Adam Lambert je skvělý zpěvák se zřejmě skvělou intonací (zřejmě píšu proto, že jsem ho naživo nikdy neslyšel a nevím, jestli oficiální živáky nejsou dolaďované). Proti jeho profesionalitě nemám absolutně nic. Tedy jako pedagog zpěvu jsem vlastně spokojen víc než u Freddieho. Nicméně pro mě, jako posluchače, je Freddie nenahraditelný! Adam je na mě příliš technický, což dle mého osobního vkusu ubírá na opravdovosti. Pro mě měl Freddie syrovější a mužnější projev, což mě děsně bavilo. Proto ačkoliv uznávám Lamberta jako skvělého zpěváka, nemám potřebu jít dnes na koncert Queen, ačkoliv to s Freddiem bývala jedna z mých nejoblíbenějších kapel...

A co se týče Robbieho Williamse, to je rozhodně taky veliká pěvecká osobnost jako celek! A stejně jako u Freddieho, když nebudu mluvit jako hlasový pedagog, ale jako posluchač, tak mě baví víc Robbie než Adam, protože je jeho projev mužnější a syrovější, není tak spoutaný precizností, což mě ve výsledku baví víc... Ale toto je můj osobní názor jako posluchače. Každého baví něco jiného. Jiní posluchači mají rádi tu přesnost a dokonalost v intonaci, co Freddie ani Robbie naživo moc nemají. Vše je jen otázka vkusu... :-)

Neřešte diskusní fóra. Lidi dnes nadávají na internetu už úplně na všechno. A jde-li o sport, muziku či politiku, tak o to víc. Neřešte skalní fanoušky, řešte, co se líbí vám osobně. Ostatním to může být úplně jedno... ;-)

Přeju nikým nekaženou radost z muziky.
Lukáš Jindra

Re: Re: Re: Re: Intonace a dojem z vystoupení

Napsal: pát 19. bře 2021 19:10:54
od lion005
Děkuji za podrobnou odpověď, vážím si toho, závěrem ještě k tomu,
jak jste napsal, že Robbie nemívá moc přesnou intonaci na koncertech, což pravda je a i není.
Robbie je zvláštní případ záleží totiž v jaké je formě a hlavně jaký má repertoár a pro jaké publikum má zpívat.
Můj kamarád je taky učitel zpěvu, a navštívil Robbieho swingový koncert v Albert Hall v roce 2001,
a řekl že byl ohromen Robbieho fenomenálním výkonem a podotkl že Robbie dokonale intonoval, protože si to vystoupení vyžadovalo pěvecký perfekcionismus tak tam i byl a myslím, že učitel pozná že tam zpíval určitě živě,
což mi přijde dost náročné vzhledem k tomu, že zpíval ty nejtěžší swingové klasiky, jako Mack the Knife, Ain't That a Kick in the Head, Mr. Bojangles, My Way..zároveň však neubíral na emocích ba naopak...
Podobně kvalitní výkony podával také na své swingové tour 2013 , 2014.
Zatímco popové tour 2015 a 2017 byly z intonačními chybami
Myslíte si že je v pořádku, že Robbie dělá trochu rozdíl v tom když zpívá swing pro "smetánku"
tak je téměř vždy dokonalý, ale když má velikou popovou show tak na intonaci tolik nehledí
asi je to tak správně, vždy mi to přišlo zajímavé.

Libor

Re: Re: Re: Re: Re: Intonace a dojem z vystoupení

Napsal: pát 19. bře 2021 20:45:17
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Ne, tak nechci, aby to vyznělo, že já tvrdím, že Robbie mívá na koncertech nepřesnou intonaci. Jak už jsem říkal, já raději záznamy koncertů neposlouchám. Takže jsem vycházel pouze z ukázky, kterou jste mi poslal a kde měl hodně falešných tónů. Ale absolutně netuším, jestli je takový zpěv u něho pravidlem či výjimkou.

No a když píšete, že intonačně náročný swingový koncert dával skvěle, je to jen ukázkou toho, jak je to velký zpěvák. Nemyslím si, že by sortoval lidi, že pro některé publikum se bude více snažit a pro jiné méně. Já bych tipoval, že to budou jiné aspekty. Jiné akustické podmínky mohou být v koncertním sále s větším zastoupením akustických nástrojů, což bude asi případ onoho swingového koncertu, jiné budou akustické podmínky ve velké hale s převažujícími elektronickými nástroji a velkým kraválem, což bude možná případ té ukázky, co jste mi posílal. Mnoho prostor, kde se koncertuje, jako např. velké haly, nejsou vůbec ideální pro intonaci. Zvuk se tam podivně vrací, je matoucí a člověk je pak odkázán třeba pouze na in-eary, jako Robbie v ukázce. To by sice mělo velmi pomoct, ale jakmile vás z nějakého důvodu zradí elektrotechnika, už to v tom nevhodném prostoru nedoženete, že byste si třeba in-eary vyndal. Pak prostě můžete špatně intonovat. A nebo byl pravdu jen unavený. To nezjistíme, můžeme pouze tipovat. ;-) A navíc velká popová show je často více show než dokonale uhlídané umění. To komornější provedení se dá pěveckou technikou ohlídat snáze. Nicméně si fakt nemyslím, že by byl až tak povrchní a tak si nevážil fanoušků, že by rozlišoval, pro koho zpívá. ;-)

Lepší je si muziku užívat, než takhle nad ní koumat. Kdybych takhle nad zpěváky koumal, tak si nebudu schopen žádnou muziku doopravdy vychutnat. ;-)

Lukáš Jindra