Stránka 3 z 5

Jaké musím mít známky, aby mě přijali?

Napsal: sob 17. led 2015 19:09:12
od Matěj Lorec
Dobrý Den,

jsem momentálně v 7 třídě, průměr 2–3 (matika, přírodopis, dějepis, a češtinu jsem měl mezi 2–3)
Momentálně se neučím protože mi ještě nejde o známky.. ale ty předchozí předměty by tolik nevadily když jde o konzervatoř nebo by se měla zlepšit? Na kytaru hraji 1 rok a půl, je vážně tak těžké dostat se na konzevatoř (Pražská Konzervatoř) celkově mám pocit že by mi ta škola sedla, hudba mě baví ale nevím jestli mi jde natolik že bych se tam dostal. Jaké jsou podmínky na obor „s nástroji“ ? a kolik lidí se tam hlasí a kolik berou prosím?:) předem děkuji:)

Re: Jaké musím mít známky, aby mě přijali?

Napsal: ned 18. led 2015 2:01:36
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Přeju hezký den,
upřímně řečeno se mi nezdá tvůj přístup úplně ideální. Věty, které píšeš, typu: „momentálně se neučím, protože mi nejde o známky“ trošku svědčí o tvé určité vypočítavosti a snaze dostat se na školu, která bude pokud možno jednoduchá a nebude vyžadovat příliš úsilí…

1. Doporučuju ti učit se a vzdělávat za jakýchkoli podmínek! Je velmi dobré získat si všeobecný přehled ze všech oborů, protože nikdy nevíš, kam tě jednou nakonec vítr zavane. Živit se uměním vyjde málokomu a podstatná část studentů konzervatoří se nakonec musí živit něčím jiným. Jednak v umění není tolik peněz a hlavně mezi profesionály není dostatek místa pro všechny absolventy konzervatoří.

2. Pokud hledáš po základní škole nějakou snadnou cestu životem, jdi raději na učňák. Samozřejmě netuším, jaký je tvůj talent, ale věz, že dobrý muzikant na sobě musí celý život dřít. Například studenti, kteří chtějí být špičkoví houslisté, se učí hrát od útlého dětství a trénují třeba 5–6 hodin denně! Věz, že máš-li se jednou muzikou dobře živit, čeká tě život odříkání a dřiny na sobě samém. Chce to velkou disciplínu, píli, trpělivost, vytrvalost…

Já se pohybuju v oblasti zpěvu, takže nevím, kolik zájemců se hlásí na obory hudebních nástrojů. Můžu ti dát jen příklad z mého života, když jsem se kdysi já hlásil na Pražskou konzervatoř, tak se nás přihlásilo celkem kolem stovky a vybrali nás 4. Takže zhruba takové byly tehdy šance na zpěvu a dostali se jen ti nejpilnější…

A ještě ti povím něco: protože chci být ve svém oboru dobrý, jsem smířen s „celoživotním vzděláváním“ – tedy neustále se ve zpěvu zdokonaluju, studuju nové metody, cvičím svůj hlas a stále se učím a to už jsem více než 10 let po konzervatoři. Ale tak je tomu v každém oboru, pokud chce v něm být člověk dobrý…

Záleží na tobě, jestli chceš jen „prolézat“ nějakou školou a pak se „nějak“ protloukat životem a nebo jestli chceš v životě něco dokázat. Volba je na tobě…

Lukáš Jindra

Jak je to těžké?

Napsal: úte 07. dub 2015 20:43:59
od Victoria Kluzová
Dobrý den,

chtěla jsem se zeptat je mi teprv 12let, ale chodím na zpěv už od pěti let chtěla bych se dostat na konzervatoř do Ostravy ale nevím jestli je to hodně těžké.
Mám nějakou šanci?

Re: Jak je to těžké?

Napsal: sob 18. dub 2015 11:41:46
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Ahoj,
tvůj dotaz je příliš obecný a bez toho, aniž bych tě slyšel zpívat dokážu těžko posoudit tvoje šance…

Někdo chodí na lekce zpěvu od mala a stejně se na konzervatoř nedostane, jiný nikam nechodí a vezmou ho… Záleží na míře talentu i na kvalitě pedagoga, ke kterému žák dochází.

Dostat se na státní konzervatoře není lehké, kritéria pro přijetí jsou přísná a musí toho člověk hodně umět. Ale rozhodně to není beznadějné, pokud člověk na sobě intenzivně pilně pracuje. A také to chce dobře ovládat hudební teorii.

Přeju dostatek trpělivosti, cílevědomosti, píle a následně i štěstí! :)
Lukáš Jindra

Zpěv na ZUŠ x konzervatoř

Napsal: úte 12. kvě 2015 13:17:02
od Marie Zirklová
Dobrý den, ráda bych se zeptala, jak je možné realisticky ohodnotit pěvecké nadání a možnosti jeho realizace, na co člověk má a na co už ne. Prvním krokem bylo absolvování téměř celé ZUŠ oboru zpěvu, což předpokládám už samo znamená přítomnost určitého potenciálu. Druhým krokem konzultace k přijímacímu řízení na konzervatoř se závěrem, že není šance na přijetí, pokud uchazeč nebude co nejrychleji opravdu usilovně pracovat. Jak si udělat jasno, pokud jsou reakce rozporuplné – pozitivní (znělo to jak od profesionální zpěvačky, měla bys zkusit konzervatoř), tak negativními (ne dost silný hlas aj.) Děkuji předem za odpověď.

Re: Zpěv na ZUŠ x konzervatoř

Napsal: stř 03. čer 2015 11:36:33
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Dobrý den,
samozřejmě každé hodnocení jednotlivcem je do určité míry subjektivní. Ovšem profesionál ve svém oboru by měl umět povznést se nad osobní vkus a umět zhodnotit dispozice adepta relativně objektivně.

Na konzervatoři bývají nároky na žáky vyšší než v ZUŠ a také konkurence je mnohem větší. Pokud ale člověk bez problémů zvládl ZUŠku, mohlo by to dávat naději, že šance na přijetí na konzervatoř by nemusela být mizivá.

Jestli Vám někdo řekl, že „není šance, pokud nezačnete usilovně pracovat“, tak to není špatné, protože Vám tím vlastně vyřkl naději, že když teď budete intenzivně na pracovat (snad Vám i blíže specifikoval, na čem je třeba pracovat), tak se můžete na konzervatoř dostat. To je dobré. :) Teď to chce najít si kvalitního pedagoga a intenzivně chodit na lekce. Je li tím problémem nedostatečně „silný hlas“, tak to není zas taková tragédie. To je jen věcí cviku a správných hlasových cvičení a za pár týdnů či měsíců může být po problému. ;)

Držím palce!
Lukáš Jindra

Konzervatoř v dospělém věku

Napsal: pát 30. říj 2015 22:37:01
od Sáruš
Dobrý den,
je mi 19 let a momentálně jsem v maturitním ročníku na gymnáziu v Opavě. Od 3.třídy jsem začala chodit do sboru,bohužel bydlím v malém městě,kde je na ZUŠ jen 1 učitelka zpěvu a tak jsem se k ní dostala až ve 2. ročníku gymnázia(bohužel to nebyla dobrá volba),tudíž od září tohoto roku mám konečně dobrou p.uč. v jiném městě. Na začátku 6.tř. jsem si uvědomila že zpěv je to cobych chtěla jenou dělat ze všeho nejvíc,bohužel mamčina známá má dceru,která měla už odmala opravdu 100% „talent od boha“ na zpěv a vždy mě s ní srovnávala a říkala, že když nejsem tak dobrá jako ona tak nemám šanci se dostat na konzervatoř. Takže jsem šla na gympl a letos se budu snažit dostat na pedagogickou školu (pro 1. stupeň, nebo Hudebka s něčím na SŠ) už mám dokonce i povolení od rodičů,že kdybych chtěla dělat k tomu dálkově konzervatoř tak můžu, jenže když mám novou učitelku teprve 2 měsíce a ta předtím mě v ničem neposunula tak nevím, príjde mi, že toho umím dost málo, i když se snažím cvičit každý den, a ještě jsem nenašla odvahu se zepta p.uč. jestli bych vůbec mohla mít ucházející hlas na konzervtoř?(stačí pouze 1 hod. zpěvu týdně na ZUŠ,nebo bych měla začít chodit ještě někam jinam za jiným odborníkem? Samozřejmě že je jasné že budu cvičit doma)…Dejme tomu, že mám tedka průměrný hlas,kolik let bych zhruba potřebovala k tomu,abych byla schopna udělat talentovky? (hrála jsem od školky na hud. nástroje,takže teorie by neměla být zas až takový problém) a taky v kolika letech je poslední možnost přihlášení se na konzervatoř?
Mám ještě jeden dotaz-chodím do třech sborů a všude jsem soprán, jenže ve dvou z nich zpíváme písně kde jsou i výšky e2-a2 a já jsem schopná zazpívat to e2, pokud se nemusí nějak dlouho držet. Když jsem panu učiteli řekla, at´mě dá radši do altu, tak nechtěl,zkouším to zazpívat,ale prostě nevýjde skoro žádný ton,to by měl přece poznat, když má vystudovanou Janáčkovu konzervatoř , a hlavně se bojím že si tím odrovnám hlasivky.
Myslíte si že je dobré při těch výškách pít vincentku? A jak často (když mám sbor 3× týdně) aby pak třeba nepřestala fungovat?
Omlouvám se za tolik otázek, moc prosím o radu a předem děkuji za odpověď.

Re: Konzervatoř v dospělém věku

Napsal: ned 01. lis 2015 0:29:46
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Dobrý den,
snad na nic nezapomenu…

Jestli má smysl ve Vašem případě se hlásit na konzervatoř, nedokážu posoudit, když jsem Vás neslyšel.

1 lekce týdně by měla stačit, pokud žák trénuje poctivě pravidelně i doma (pro přípravu na konzervatoř nejlépe každý den).

Pokud je odborník, který Vás vede opravdu dobrý, nepotřebujete chodit k někomu dalšímu. Někdy může být dokonce kontraproduktivní chodit ke dvěma lektorům zároveň, pokud už nemá člověk dostatečně velké znalosti o problematice zpívání, aby mu nevznikl v hlavě zmatek, když budou metody dvou lektorů zcela odlišné.

Kolik let je třeba k přípravě na talentovky, je hodně individuální věc. Záleží, kde je Vaše „startovní čára“, jak jste vnímavá, jaký je Váš intelekt, jakou máte rychlost zlepšování, v jaké kondici je Váš organismus, v jakém stavu jsou Vaše hlasivky, kolik máte času trénovat, jaká děláte pěvecká cvičení, jestli jste správně vedena, apod. Někdo se skoro připravovat nemusí, jinému ani 10 let nepomůže.

Řeknu Vám svůj případ: já jsem až do 20 let vůbec nikdy nikde nezpíval, doma jsem to měl dokonce zakázané. Ve 20 letech jsem se rozhodl, že budu zpívat a odešel jsem do Prahy, kde jsem docházel rok a půl na soukromé lekce. Každý den jsem hodinu až dvě trénoval svůj do té doby absolutně nepoužívaný hlas. A pak jsem zkusil přijímačky a dostal se dokonce na dvě konzervatoře najednou. A dnes se hudbou živím, momentálně třeba zpívám v 6 muzikálech… Tedy se to dá, když má člověk trochu talentu a ohromnou píli a vůli.

Na státní konzervatoře je, pokud vím, hranice 22 let – to byl přesně můj případ. Ale pak jsou i soukromé konzervatoře, které třeba nemají takovou úroveň, ale zato Vás vezmou v jakémkoli věku, pokud budete platit. ;)

Sbory jsou obecně problém pro sólové zpívání. V nich záleží na výsledné barvě a ne na jedincích. Mnohdy zpěváci ve sborech sklouznou k různým manýrám a technickým chybám, které ale nikdo neodhalí, protože nezpívají sólově. Dost často se potýkám s nemalými problémy, které si přinášejí lidé, co dlouhá léta zpívali ve sborech. Pro sbor je to dobré, ale pro sólový zpěv už je jejich styl zpěvu problém. A dost často si v těch sborech i ničí hlasy právě proto, že sbormistrům jde o komplexní barvu všech dohromady a mnohdy ani nepostřehnou, že se nějaký jedinec ničí. A když je např. málo sopránů, je potřeba tam prostě někoho dát, aby tam vůbec někdo byl bez ohledu na to, jestli je to pro jeho hlas dobré nebo ne… Teď ale mluvím o amatérských a poloprofesionálních sborech. Samozřejmě profesionální sbory třeba v divadlech se tohoto obvykle nedopouštějí…

Tedy ano, myslím si, že si člověk ve „obyčejném“ sboru může celkem snadno hlas poškodit – už jsem se s takovými hlasy ve své pedagogické praxi osobně nejednou setkal.

Vincentka slouží pro prevenci proti respiračním onemocněním, k posílení obranyschopnosti a napomáhá k rozpouštění hlenů, které nám při nemoci přicházejí do krku z dýchacích cest. Zvlhčuje sliznice a její minerály působí blahodárně na náš krk. Není to ale vyloženě léčivo a nepomáhá přímo žádné poloze hlasu. Máte-li pocit, že Vám Vincentka pomáhá, klidně ji pijte. Obecně ale platí, že žádná minerální voda by se neměla pít v nadměrném množství, protože se pak mohou některé minerály v těle usazovat, což zase nemusí být pro náš organismus dobré. Lékaři doporučují minerální vody z tohoto důvodu střídat. Samozřejmě ale nejlepší složení pro náš krk má právě Vincentka… Tedy všeho s mírou.

Snad jsem na žádnou otázku nezapomněl.

Držím palce!
Lukáš Jindra

Jakou píseň vybrat?

Napsal: stř 06. led 2016 8:33:20
od sventh
Dobrý den,

Hlásím se na pražskou konzervatoř a potřeboval bych poradit, jakou píseň mám zvolit k přijímacímu řízení.. Obor herectví.

Díky

Re: Jakou píseň vybrat?

Napsal: stř 06. led 2016 10:57:43
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Dobrý den,
netuším, jak zdatný jste zpěvák. ;)

Obecně je dobré si k talentovkám připravit píseň, která odpovídá pěveckým schopnostem uchazeče. Než se přecenit, dát si příliš těžkou píseň a před komisí ji nezvládnout, je lepší zvolit jednoduší písničku, ale zato ji zazpívat perfektně. Navíc na oboru herectví nejsou kladeny na zpěv tak vysoké nároky jako na oboru zpěv.

Držím palce! :)
Lukáš Jindra