Stránka 2 z 5

Intonační cvičení

Napsal: čtv 30. čer 2016 12:46:19
od Rawen
Dobrý den , chěla bych se zeptat zdali jsou nějaká dobrá intonační cvičení . Vím že můj kámen úrazu je právě intonace , mívala jsem učitelku bohužel ta se na tento můj problém nějak nezaměřovala a když jsem se jí zeptala tak mi nějak moc neporadila. Taky bych se chtěla zeptat zdali nevíte jak je možně že když zpívá někdo falešně tak poznám kdy ale u sebe to neslyším.

Re: Intonační cvičení

Napsal: pát 01. črc 2016 10:58:36
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Dobrý den,
nevím, jak je Váš problém velký. Někdo má s intonací takový problém, že se potřebuje naučit chytit byť i jediný tón, někdo má třeba jen problém s těžkými intervaly, když skáče do výšek. Je to různé…

Každopádně je nejlepší trénovat intonaci s někým druhým (nejlépe pedagogem), právě proto, že člověk má mnohdy tendenci to u sebe o něco hůře rozlišovat než u druhých. Zřejmě na tom nese vinu naše vnitřní slyšení, které se nám přenáší do uší po kostech a vlivem něhož slyšíme další frekvence v našem hlasu, které v takové míře z nás ani ven nevycházejí. Proto každý svůj hlas vnímá zvukově barevně bohatší, než ve skutečnosti je. Často se proto stává, že když člověk poprvé slyší nahrávku svého hlasu, nemůže se poznat a je zklamán ze své reálné barvy, protože on sám sebe kvůli vnitřnímu slyšení vnímá mnohem barevněji a přijde mu vlastní hlas hezčí, než reálně je.

Jaká cvičení potřebujete, záleží na tom, kde je Váš intonační problém – jestli jsou to ty jednotlivé tóny nebo konkrétní melodické skoky apod. No a to, s čím máte problém, se pak trénuje nejlépe s klavírem a hlavně s pedagogem…

Ať se Vám daří! :)
Lukáš Jindra

Dotaz čistý zpěv

Napsal: pát 20. říj 2017 13:42:45
od lion005
Dobrý den, rád bych se Vás zeptal na jednu věc. Je možné že i nejlepší zpěváci na světě můžou někdy zazpívat nějaký tón falešně?
Jsem velký fanoušek Robbieho Williamse, považuji ho za opravdu výjímečného zpěváka, mám spousty jeho videí a slyšel sem jen opravdu párkrát od něho falešný tón. Doma mi říkali, že se buď neslyšel a nebo že mu to jen ulítlo, že je to jenom člověk, každý může udělat chybu, on je známý tím že zpívá čistě a hlavně živě bez playbacku, dost sem na to pak myslel, rád bych věděl Váš názor, klidně i stručný děkuji.

Re: Dotaz čistý zpěv

Napsal: sob 21. říj 2017 19:22:28
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Dobrý den,
i nejlepšímu zpěvákovi se může stát, že se mu něco nepovede...

Zpěv je hra na živý organismus. A tím pádem kvalita zpěvu je závislá na stavu našeho těla. Kvalitu zpěvu ovlivňuje zdravotní stav zpěváka, jeho fyzická kondice, psychická kondice, stres, co ten den jedl, počasí, prostředí v jakém vystupuje, klimatizace, kouř, alergeny, u žen ještě menstruace, atd. A všechny tyto a další vlivy ovlivňují kvalitu tónu a tedy i to, jestli zpěvák zpívá čistě.

Navíc v populární hudbě potřebujeme k naší produkci ozvučení. Když selže zvukař nebo technika, hned to může zpěváka vykolejit, znejistit a ten pak může udělat chybu. Pokud se kvůli chybě ve zvukových podmínkách stane, že se zpěvák vůbec neslyší v tom obrovském hluku všude kolem, velmi snadno se stane, že se mu něco nepovede.

Já si velmi cením zpěváků, kteří i v dnešní době jsou ochotni publiku zhýčkanému počítači vyumělkovanými nahrávkami naživo zpívat bez playbacků nebo dolaďovačů v reálném čase. S tím ale souvisí, že občas nějaký ten tón nevyjde. Ale pro mě je to důkaz, že to zpěvák dělá poctivě a jsem vlastně za občasné falešné tóny "rád".

Když si poslechnete staré nahrávky z 50. nebo 60. let, kdy se ještě natáčelo poctivě bez počítačů a zpěv se nedolaďoval, zjistíte, že se v těchto nahrávkách vyskytují sem tam nepřesné tóny. Tehdy se totiž ještě dělala muzika "poctivě". Dnes nevyjde žádná nahrávka, aniž by se na ní zpěv nedolaďoval a tak jsme si prostě přivykli na vyumělkované nahrávky plné doladěného zpěvu. Tímto způsobem se mimo jiné z nezpěváků dělají hvězdy a umění se vytrácí. Technika pokročila už tak daleko, že se dokonce dá dolaďovat zpěv v reálném čase, takže pěvecké nemehlo může mít dokonce živý koncert, kdy je mu zpěv dolaďován elektronicky během vystoupení a diváci nepoznají, že takový interpret vlastně moc neladí. Proto já vlastně jsem za občasný falešný tón u opravdových zpěváků rád, protože mi to dokládá, že to ten člověk asi dělá naživo bez dolaďovačů a tím pádem asi opravdu něco umí... :-)

Tedy opravdu bych neřešil jeden nepovedený tón... :-D

Lukáš Jindra

Re: Re: Dotaz čistý zpěv

Napsal: ned 22. říj 2017 14:49:33
od lion005
Děkuji Vám za podrobnou odpověď,
aspoň už v tom mám jasno a vím že i nejlepší zpěvák může někdy zazpívat falešně a nemusím se tím už trápit, protože předtím mi někteří známí tvrdili že se to výborného zpěvákovi stát nemůže a ti se evidentně mýlili.
Hezký den :)

Doladěný zpěv

Napsal: čtv 26. říj 2017 16:43:13
od lion005
Dobrý den,
jak jste psal, že dnes nevyjde žádná píseň nebo CD bez toho aniž by se na ni zpěv nedolaďoval, že jsou všechny nahrávky a CD vyumělkované.
Tak si myslím že někteří zpěváci nepotřebuji doladit zpěv na svých CD písních .
Např: Eros Ramazzotti zpívá stejně jako na CD stejně tak Habera i dříve Lionel Richie, Whitney Houston když žila atd. a to zpívají živě bez playbacku a stejně tak Robbie Williams je známý tím že zpívá stejně výborně jako na CD tak si myslím, že třeba Robbie nepotřebuje vůbec dolaďovat zpěv v písních na CD.

Souhlasím s Vámi, že to dělá hodně zpěváků i velká jména protože někteří zpívají úplně jinak na živo než na CD a na koncertu mívají třeba halfplayback, třeba Rihanna, Katy Perry atd. jen sem chtěl říct že jsou i výjimky které nepotřebují doladění zpěvu. Myslel jste to tak?

Re: Doladěný zpěv

Napsal: ned 29. říj 2017 1:34:56
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Dobrý den,
řekněme to tak, že opravdu dobří zpěváci to téměř nepotřebují... :-) Na druhou stranu je zejména v komerční hudbě obrovské množství "zpěváků", jejichž existence v showbusinessu je na úpravách jejich hlasové produkce zcela závislá.

Ale práce studiových mistrů není jen o dolaďování... Je toho hodně, co se s hlasem na nahrávkách dělá - např. různé frekvenční korekce nebo efekty typu "hall" a mnoho dalšího. A podobně tomu je i na živých vystoupeních. Říká se, že zvukař je další člen kapely. Bez něho už dnešní moderní hudba v podstatě nemůže existovat.

Např. už jen volba mikrofonu ovlivňuje barvu hlasu, kterou slyší posluchač. Je to opravdu alchymie... ;-)

Zkuste se o tom pobavit s nějakým dobrým zvukařem pracujícím buď v nahrávacím studiu a nebo na velkých koncertních show... Ten Vám o tom řekne více a odborněji... ;-)

Lukáš Jindra

Skáče mi to

Napsal: pon 29. led 2018 13:08:41
od UnityCZ
Ahoj Lukáši,

jak bylo na cestách?
Chci se zeptat na jednu věc, co mě trápí a nechci kvůli tomu zakládat nový topic, tak snad nevadí, když to dám sem. K věci. Na lekcích děláme jedno a to samé. Výšky a podobné věci. Už to začíná být lepší, ale moje učitelka zpěvu ze mě asi moc radost nemá :) Ale chci se zeptat, pořád mi říká, že to dost sekám a nezpívám to rovne. hodně mi to skáče sem a tam, nebo jak to popsat. Podle jejích rad, bych to měl zpívat jako tenoučký proud a pořád v rovině. Jenomže já se špatně slyším, ještě to nemám v krvi. Ptal jsem se, ať mi řekne upřímně, jestli to má cenu. Podle ní není zpěv záležitost několika málo měsíců, takže ještě je naděje. Ale alespoň v tomhle bych se chtěl zlepšit, ať máme oba radost aspoň z něčeho. Pořád se toho nemůžu zbavit. Navazování mi taky trochu dělá problémy, ale ne takové, jako tohle. Dá se s tím něco dělat? Je to fakt hrůza, skáče mi to všelijak. Zazpívám to čistě docela, ale ty skoky tam opravdu jsou.

Re: Skáče mi to

Napsal: pon 29. led 2018 14:04:39
od Lukáš Jindra, dipl.um.
Ahoj.
Dík za optání, na cestách jsem se měl krásně, ale už jsem zpět v plném pracovním nasazení... :-D

Rád bych předešel nedorozumění, tak bych si rád ujasnil ony "lidové" pojmy, co tvá učitelka používá. Totiž dost často se stává, že stejným slovem myslí dva pedagogové něco úplně jiného...

• "Sekáš to" - tím se obvykle míní zkracování tónů, tedy že je nezpíváš příliš dlouhé
• "Nezpíváš rovně" - tím by mělo být myšleno, že neudržíš po celou dobu znění správnou frekvenci a tón ti kolísá a není čistý, což může mít více forem, jako např. "najíždění" na tóny z jiné frekvence, neudržení frekvence uprostřed tónu, nebo "zahazování" tónu na konci, kdy ho necháš odejít zas do jiné frekvence. Nevím, který případ jsi ty, nebo jestli se tě týkají všechny tři varianty.
• "Skáče ti to" - tím se buď myslí, že neudržíš čistě tón a intonace kolísá, a nebo se tento termín používá u žáků, co mutují a hlas jim neustále přeskakuje z plného hlasu do falzetu a zní to jako jódlování. Nevím, jestli mutuješ?
• "Navazování" - tady si úplně nejsem jist, o čem je řeč. Možná to, že když zpíváš nějakou frázi v určité výšce a dáš si pauzičku třeba na nádech, nejsi poté už schopen znovu se vrátit do dané výšky?

Každopádně mám pocit ze tvého popisu, že máš problémy s intonací. Důležité je, abys byl před zpěvem důkladně uvolněný, abys nebyl ve stresu, měl rozhýbanou páteř, volná ramena, volný krk, čelist, jazyk, tváře, mluvidla... Prostě celkově, abys nebyl v napětí. Pak je důležité, abys uměl správně pěvecky dýchat, neroztahoval u toho extrémně břicho nebo hrudník, abys přitom nic nezatínal a byl správně uvolněný. Taky je důležité, abys uměl hlas správně rozeznít bez přílišného napětí v oblasti krku. Prostě, aby šlo všechno zvolna, lehce bez nadměrného úsilí a tys byl schopen díky tomu dokonale regulovat výdech bránicí. Pak už jen stačí se poslouchat a trénovat sluch.

Samozřejmě zpěv skýtá spousty a spousty technických dovedností, které je třeba ovládnout a které sem ani nedokážu vypsat a popsat, ani bych si teď na všechno nevzpomněl. To už je na tvé učitelce. Netuším také, kolik talentu ti bylo dáno do vínku, ale zpívat přiměřeně čistě se dokáže naučit každý, jen někomu to jde samo a jiný na to potřebuje roky. Je to individuální.

Jinak souhlasím s tím, že naučit se dobře zpívat není otázka pár měsíců. Rozhodně je to otázka několika let...

Přeju hodně trpělivosti!
Lukáš Jindra

Re: Re: Skáče mi to

Napsal: úte 30. led 2018 11:49:44
od UnityCZ
Ahoj Lukáši,

tak hlavně, že sis cestování užil :) Jestli jsem to dobře pochopil, tak to bylo spíš rekreační cestování, možná spojené lehce s prací? :) Každopádně do pracovního procesu se nechce asi nikomu :D

Jejej, to jsem tomu dal! :oops: :D Vezmu to od konce. Podle učitelky zpěvu talent mám. Nevím, do jaké míry to říkala upřímně, ale beru to. už jsem to tuším psal, dřív jsem zpíval opravdu moc hezky, ale šlo to do kelu :D a to bylo i před i po pubertě, takže nehážu flintu do žita. A je pravda, že je to pořád lepší. Otázka je, do jaké míry je to dáno nervozitou. Když jsem doma, v bezpečném prostředí, tak je to mnohem lepší. A nevím proč, ale na lekcích jsem podvědomě pořád nějak nervózní. nevím, jestli bych to měl řešit s nějakým odborníkem, nebo ne. Takhle, mám důvod být nervózní, nebudu to tady rozpitvávat, ale psychicky nejsem úplně fit už od 16ti let a dlouhou dobu jsem strávil tak nějak skoro úplně izolovaný od lidí. Ne v léčebně proboha, to vůbec, ale nechodil jsem nikam ven, ani přátele jsem neměl. Takže jsem si odvykl na společnost a tak nějak se projevovat. Doma to dávám s přehledem, ale na lekcích, to je jiná. Pak už je to lepší a doma je to zase v pořádku, ale když mám před někým zpívat, tak je to v pr... :D
S tím zkusím něco udělat, ono se to nějak upraví.
A teď k tomu hlavnímu. Tóny občas zkracuju, to je pravda, ale to není hlavní problém, alespoň bych neřekl. Občas to zbytečně zkrátím, ale to není nic, s čím bychom si neporadili :)
Bude to určitě tím kolísáním. Nevím, jak to popsat, musel bys to určitě slyšet. Prostě řekněme, že zpívám určitý tón a když je tam pak přechod na další, tak to jakoby přepnu a není to "rovně". Učitelka mi přímo říkala, že to musí být jakoby v rovině ten zpěv, právě jakoby to byl jeden tón. Ale samozřejmě ne úplně, nebo to tak alespoň není. Nevím, k čemu bych to přirovnal, možná to bude opravdu intonací, ale nerad bych tu říkal nějaká dogmata. Čistý tón docela umím, za to mě i pochválila několikrát, že zpívám čistě, nebo přinejmenším v rámci možností (pracujeme na tom fakt chvilku). A s tím navazováním vím, jak to popsat. Je to jako hra na housle, podle jejích slov. Když hraješ smyčcem, tak to navazuješ čistě a bez přechodů. Neděláš taaaa...ta, ale taaaaataaaaa, jestli víš, co myslím. Nejspíš ale máš i pravdu, když se nadechnu, tak skočím trošičku jinam. Takže pravda bude obojí, to rozhodně. Není to úplně, že bych se nedokázal zpátky trefit do stejné výšky. Zkusím se jí na to pořádně zeptat a pak dám vědět ;)

Jak jsem řekl, ptal jsem se jí, ať mi řekne upřímně, jestli máme pokračovat, nebo ne. Už dřív mi řekla, že kdybych neuměl zpívat, tak mi to řekne. Jasně, neřekla by mi "Tyyyyy zmetku neumíš zpívat!!!", taková ona není, ale nejspíš to myslela tak, že by mi neřekla, že to umím a že mám znělý hlas. A nepřijde mi, že by to dělala jenom kvůli penězům, ale sama říkala, že chce něco naučit svoje studenty.
Každopádně teď jsem marod, takže si dám chvilku pauzu. Ať to není úplně moravská GPS :D