Vysoké tóny „v plném hlase“ + „hlavový tón“, „falzet“
Pravidla fóra
Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.
Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.
- Lukáš Jindra, dipl.um.
- Lektor zpěvu
- Příspěvky: 380
- Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32
Re: zpěv
Dobrý den,
záleží na tom, co pro vás znamená slovo „výšky“. Trend doby je: čím výš, tím lépe. Neříkám, že je to dobře nebo špatně. Ale vede to k tomu, že skoro všichni usilují o vysoké tóny. A věc se má bohužel tak, že čím je vyšší tón, tím je náročnější na techniku. S dokonalou technikou můžete zazpívat závratné výšky krásně znějícím sytým barevným plným tónem a nenechávat to jen na falzetu, který většina lidí užívá jen jako z nouze ctnost. (Tím ale nechci říct, že bych snad měl něco proti falzetu – je dobré ho také ovládat, aby měl zpěvák co nejvíce výrazových prostředků. Ale dosáhnout té samé výšky plně sytým hlasem je daleko větší umění.)
Ale než se k takovým výškám propracujete, musíte nejdříve důkladně zamakat na dokonalosti dechové opory, dokonale uvolnit hrdlo a dokonale ovládnout pěveckou techniku. A je to…
Neznám ale vaše dispozice, vaši současnou úroveň, vaše současné limity a vaši laťku, kterou jste si vytyčil… Vše je navíc velmi individuální, takže nedokážu říct, za jak dlouho se vám to může podařit. Jediné, co vám můžu říct, je to, že závratných výšek může dosáhnout každý, pokud má pevnou vůli, opravdovou trpělivost, velikou píli a kvalitního učitele.
Tak vám moc držím palce, ať těch vytoužených výšek brzy dosáhnete.
Lukáš Jindra
záleží na tom, co pro vás znamená slovo „výšky“. Trend doby je: čím výš, tím lépe. Neříkám, že je to dobře nebo špatně. Ale vede to k tomu, že skoro všichni usilují o vysoké tóny. A věc se má bohužel tak, že čím je vyšší tón, tím je náročnější na techniku. S dokonalou technikou můžete zazpívat závratné výšky krásně znějícím sytým barevným plným tónem a nenechávat to jen na falzetu, který většina lidí užívá jen jako z nouze ctnost. (Tím ale nechci říct, že bych snad měl něco proti falzetu – je dobré ho také ovládat, aby měl zpěvák co nejvíce výrazových prostředků. Ale dosáhnout té samé výšky plně sytým hlasem je daleko větší umění.)
Ale než se k takovým výškám propracujete, musíte nejdříve důkladně zamakat na dokonalosti dechové opory, dokonale uvolnit hrdlo a dokonale ovládnout pěveckou techniku. A je to…
Neznám ale vaše dispozice, vaši současnou úroveň, vaše současné limity a vaši laťku, kterou jste si vytyčil… Vše je navíc velmi individuální, takže nedokážu říct, za jak dlouho se vám to může podařit. Jediné, co vám můžu říct, je to, že závratných výšek může dosáhnout každý, pokud má pevnou vůli, opravdovou trpělivost, velikou píli a kvalitního učitele.
Tak vám moc držím palce, ať těch vytoužených výšek brzy dosáhnete.
Lukáš Jindra
???
Dobrý den!
Mám mnoho dotazů a ani nevím kterým začít Je mi 35 a už šestým rokem studuji na konzervatoři klasický zpěv…podle mého pocitu bez valného úspěchu.Dodnes mám problém s byť jen vyššími polohami.Ve cvičení se dostanu na fis2 ale v písni se již škrtím u c2 což je si myslím zásadní problém.Neboť vybrat pro mne repertoár je velice obtížné a nedokáži jej s uspokojením zazpívat tak jak bych si představoval.Hlas se rychle unaví.Mnoho lidí kolem mne mají názor na můj hlas že je moc hezký…ale ty výšky…Dodnes nevím jaký jsem hlas.Profesorka říká, že jsem alt…Ale,byla jsem u jednoho profesora ve Vídni, který má výborné výsledky u studentů, jezdí za ním i ze zahraničí.Jenom jsem na něj promluvila a on mi hned podle postavení mého hlasu řekl, že jsem dramatický soprán (????) zaplatile jsem si hodinu a v lekci jsem u něj ve cvičení zpívala c3.Měl by zájem mne učit protože se mu můj hlas líbil,ale já nevím jestli to má smysl, když po tolika letech nevím jestli to vůbec půjde, abych někdy zpívala plnohodnotně vysokou polohu a také v mém věku, kdy je vývoj hlasu vlastně dokončen.Rovněž by mne zajímal Váš názor, jestli jde zpívat klasickým stylem i stylem populárním.Jestli, kdybych se rozhodla pro to, že to risknu a zkusím se věnovat klasice, tak jestli kdybych zpívala i pop stylem bych si nekazila správnou klasickou techniku??Děkuji za Váš názor!Romana
Mám mnoho dotazů a ani nevím kterým začít Je mi 35 a už šestým rokem studuji na konzervatoři klasický zpěv…podle mého pocitu bez valného úspěchu.Dodnes mám problém s byť jen vyššími polohami.Ve cvičení se dostanu na fis2 ale v písni se již škrtím u c2 což je si myslím zásadní problém.Neboť vybrat pro mne repertoár je velice obtížné a nedokáži jej s uspokojením zazpívat tak jak bych si představoval.Hlas se rychle unaví.Mnoho lidí kolem mne mají názor na můj hlas že je moc hezký…ale ty výšky…Dodnes nevím jaký jsem hlas.Profesorka říká, že jsem alt…Ale,byla jsem u jednoho profesora ve Vídni, který má výborné výsledky u studentů, jezdí za ním i ze zahraničí.Jenom jsem na něj promluvila a on mi hned podle postavení mého hlasu řekl, že jsem dramatický soprán (????) zaplatile jsem si hodinu a v lekci jsem u něj ve cvičení zpívala c3.Měl by zájem mne učit protože se mu můj hlas líbil,ale já nevím jestli to má smysl, když po tolika letech nevím jestli to vůbec půjde, abych někdy zpívala plnohodnotně vysokou polohu a také v mém věku, kdy je vývoj hlasu vlastně dokončen.Rovněž by mne zajímal Váš názor, jestli jde zpívat klasickým stylem i stylem populárním.Jestli, kdybych se rozhodla pro to, že to risknu a zkusím se věnovat klasice, tak jestli kdybych zpívala i pop stylem bych si nekazila správnou klasickou techniku??Děkuji za Váš názor!Romana
- Lukáš Jindra, dipl.um.
- Lektor zpěvu
- Příspěvky: 380
- Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32
Re: ???
Dobrý den,
to, co popisujete, ve mně budí dojem, že evidentně máte špatnou pěveckou techniku. „Škrtit“ by se při správné pěvecké technice neměl nikdo. A dosahovat v klasice c2 s obtížemi je opravdu málo. To i mé žákyně, které učím „jenom moderní zpěv“ musí mít c2 bezproblémové! Ale já s vámi soucítím a chápu vás – mě na konzervatoři bohužel také učili nesprávně pěveckou techniku a také jsem se škrtil i po dosažení absolutoria. Až když jsem začal hledat mezi jinými pedagogy a to hlavně v zahraničí, zjistil jsem, že mohu zpívat bez bolesti a o víc než oktávu výš!!!
Tedy moje rada: změňte co nejdříve pěveckou techniku. Jste v 6. ročníku konzervatoře – teď už to „nějak doklepte“, protože by byla škoda nedokončit školu po tolika letech. Ale evidentně jste špatně vedena, jako jsem byl kdysi i já. Proto vám doporučuju po absolutoriu ihned začít hledat někoho, kdo tomu lépe rozumí, aby váš hlas zachránil. Dlouhodobější zpívání s pocity bolestí v krku by mohlo vašemu hlasu ublížit, tedy jde vám o zdraví!
Co se hlasového oboru týče, to je taky běžné, co popisujete. Nejtěžší na pěveckém školení bývá naučit žáka/yni výšky. A když to pedagog nedokáže, označí žáka/yni za nižší hlasový obor a je to. Přitom, kdyby žák/yně byl/a správně veden, mohl/a by dosahovat úplně jiných výšek. Ale rozsah neurčuje typ hlasového oboru. I dobrý alt by měl mít c3. Obor určuje těžiště hlasu, tedy, kde je hlas nejznělejší a nejcharakterističtější.
To, že je vám 35 let, není snad až takový problém. Zrání hlasu už sice skončilo, ale ten hlas nezahálel a má skryté rezervy, které budete ještě moci objevovat, jen jak se dostanete do rukou toho správného pedagoga.
Problematika současného operního a moderního zpěvu… To je vlastně i můj případ, ale z obrácené strany. Já jsem vystudovaný „pop-zpěvák“, ale už delší čas si doplňuju vzdělání studiem zpěvu operního. Tedy z vlastní zkušenosti vám mohu říct, že není problém střídat žánry. Základy techniky jsou v zásadě stejné a když si člověk dobře uvědomí, kde jsou rozdíly v tvorbě tónu, tedy ve změnách nastavení v těle, tak není problém styly zpěvu obměňovat. Znám v zahraničí mnoho lidí, co toto ovládají perfektně. Z vlastní zkušenosti mohu říct jen, že je třeba dávat si pozor na odlišný způsob interpretace a frázování v opeře a pop-music. Nestačí jen změnit barvu hlasu, ale musí se člověk naučit i respektovat stylovost žánrů a „nezapomenout, že je teď jinde“.
Tedy má rada pro vás: na nic není pozdě! Ihned po absolutoriu najděte pedagoga, co vás bude umět dostat bez sebemenšího „škrcení“ minimálně do c3. Až si začnete být jistá zdravou klasickou technikou, nebojte se zkusit zpívat i pop a nechte se vést někým, kdo má zkušenosti s učením moderního zpěvu na operních pěvcích.
Držím palce v boji, který důvěrně znám!
Lukáš Jindra
to, co popisujete, ve mně budí dojem, že evidentně máte špatnou pěveckou techniku. „Škrtit“ by se při správné pěvecké technice neměl nikdo. A dosahovat v klasice c2 s obtížemi je opravdu málo. To i mé žákyně, které učím „jenom moderní zpěv“ musí mít c2 bezproblémové! Ale já s vámi soucítím a chápu vás – mě na konzervatoři bohužel také učili nesprávně pěveckou techniku a také jsem se škrtil i po dosažení absolutoria. Až když jsem začal hledat mezi jinými pedagogy a to hlavně v zahraničí, zjistil jsem, že mohu zpívat bez bolesti a o víc než oktávu výš!!!
Tedy moje rada: změňte co nejdříve pěveckou techniku. Jste v 6. ročníku konzervatoře – teď už to „nějak doklepte“, protože by byla škoda nedokončit školu po tolika letech. Ale evidentně jste špatně vedena, jako jsem byl kdysi i já. Proto vám doporučuju po absolutoriu ihned začít hledat někoho, kdo tomu lépe rozumí, aby váš hlas zachránil. Dlouhodobější zpívání s pocity bolestí v krku by mohlo vašemu hlasu ublížit, tedy jde vám o zdraví!
Co se hlasového oboru týče, to je taky běžné, co popisujete. Nejtěžší na pěveckém školení bývá naučit žáka/yni výšky. A když to pedagog nedokáže, označí žáka/yni za nižší hlasový obor a je to. Přitom, kdyby žák/yně byl/a správně veden, mohl/a by dosahovat úplně jiných výšek. Ale rozsah neurčuje typ hlasového oboru. I dobrý alt by měl mít c3. Obor určuje těžiště hlasu, tedy, kde je hlas nejznělejší a nejcharakterističtější.
To, že je vám 35 let, není snad až takový problém. Zrání hlasu už sice skončilo, ale ten hlas nezahálel a má skryté rezervy, které budete ještě moci objevovat, jen jak se dostanete do rukou toho správného pedagoga.
Problematika současného operního a moderního zpěvu… To je vlastně i můj případ, ale z obrácené strany. Já jsem vystudovaný „pop-zpěvák“, ale už delší čas si doplňuju vzdělání studiem zpěvu operního. Tedy z vlastní zkušenosti vám mohu říct, že není problém střídat žánry. Základy techniky jsou v zásadě stejné a když si člověk dobře uvědomí, kde jsou rozdíly v tvorbě tónu, tedy ve změnách nastavení v těle, tak není problém styly zpěvu obměňovat. Znám v zahraničí mnoho lidí, co toto ovládají perfektně. Z vlastní zkušenosti mohu říct jen, že je třeba dávat si pozor na odlišný způsob interpretace a frázování v opeře a pop-music. Nestačí jen změnit barvu hlasu, ale musí se člověk naučit i respektovat stylovost žánrů a „nezapomenout, že je teď jinde“.
Tedy má rada pro vás: na nic není pozdě! Ihned po absolutoriu najděte pedagoga, co vás bude umět dostat bez sebemenšího „škrcení“ minimálně do c3. Až si začnete být jistá zdravou klasickou technikou, nebojte se zkusit zpívat i pop a nechte se vést někým, kdo má zkušenosti s učením moderního zpěvu na operních pěvcích.
Držím palce v boji, který důvěrně znám!
Lukáš Jindra
:o)
Moc děkuji za Vaši odpověď!Pokusím se tedy doklepat školu a pak se uvidí.Napřed si asi zaplatím pár soukromých hodin u profesora ve Vídni a potom se rozhodnu…jestli se vším tady praštím a přesnu se tam…Stále mi říká ať tam jdu „I can make you Divo!!“ a je pravda že má moc dobré výsledky…uvidím…takové příležitosti mohou přijít jen párkrát za život… Přeji mnoho úspěchů v oboru!!!Romana
vysoké tóny plným hlasem
Dobrý den, chtěla bych se zeptat, jestli je špatně, že zpívám vyšší tóny jedině falzetem. Je mi 15 let ( na dívku mám docela hluboký hlas) plným hlasem zazpívám asi tak od malého g do g1, což je dost málo(falzetem do g2). Ráda bych sytou barvou hlasu zazpívala výš. Když se snažím plným hlasem o h1, vždy mi to přeskočí- všechno tahám krkem. Chodím sice na hodiny zpěvu, ale pedagog mi řiká, abych zpívala lehce. Vůbec si nevím rady, taky se bojím abych si hlas nějakým způsobem nezničila.Předem děkuji.
- Lukáš Jindra, dipl.um.
- Lektor zpěvu
- Příspěvky: 380
- Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32
Re: vysoké tóny plným hlasem
Dobrý den,
určitě není špatně zpívat vysoké tóny falzetem. Je to ale jen jedna z možností. Dobrá pěvecká technika by vám měla umožnit zpívat výšky i jinými způsoby, zejména udržet ve výškách sytou barvu, ne jen onu tenkou falzetovou. Výběr falzetu by měl být vždy jen vaší uměleckou volbou, ne z nouze ctností.
Rozsah, který popisujete, odpovídá ženskému netrénovanému hlasu. Každý ženský hlas by pomocí dobré pěvecké techniky měl jednou docílit tónu c3, ale ještě máte před sebou delší cestu. Nejdříve se budete muset zbavit sevření v krku, které zřejmě máte, podle toho, co popisujete.
„Lehkosti“ dosáhnete ovládnutím správné dechové opory, rozvojem rezonancí a následně správně aplikovanou hlasovou technikou.
Nesprávnou technikou si jistě lze poškodit hlas. Proto poslouchejte své tělo. Pokud je vám při zpěvu krásně a nemáte žádné nepříjemné pocity, asi není nutné se znepokojovat. Jakmile ale ucítíte sebemenší škrábání, lechtání nebo šimrání v krku, to vám tělo dává znamení, že je něco v nepořádku a je třeba začít řešit, kde je problém.
Přeju hodně píle a vytrvalosti!
Lukáš Jindra
určitě není špatně zpívat vysoké tóny falzetem. Je to ale jen jedna z možností. Dobrá pěvecká technika by vám měla umožnit zpívat výšky i jinými způsoby, zejména udržet ve výškách sytou barvu, ne jen onu tenkou falzetovou. Výběr falzetu by měl být vždy jen vaší uměleckou volbou, ne z nouze ctností.
Rozsah, který popisujete, odpovídá ženskému netrénovanému hlasu. Každý ženský hlas by pomocí dobré pěvecké techniky měl jednou docílit tónu c3, ale ještě máte před sebou delší cestu. Nejdříve se budete muset zbavit sevření v krku, které zřejmě máte, podle toho, co popisujete.
„Lehkosti“ dosáhnete ovládnutím správné dechové opory, rozvojem rezonancí a následně správně aplikovanou hlasovou technikou.
Nesprávnou technikou si jistě lze poškodit hlas. Proto poslouchejte své tělo. Pokud je vám při zpěvu krásně a nemáte žádné nepříjemné pocity, asi není nutné se znepokojovat. Jakmile ale ucítíte sebemenší škrábání, lechtání nebo šimrání v krku, to vám tělo dává znamení, že je něco v nepořádku a je třeba začít řešit, kde je problém.
Přeju hodně píle a vytrvalosti!
Lukáš Jindra
Problé s výškami
Dobrý den
Potřeboval bych od vás radu jak bych mohl cvičit abych mohl vyzpívat vysoké tóny
Děkuju za odpověd
Potřeboval bych od vás radu jak bych mohl cvičit abych mohl vyzpívat vysoké tóny
Děkuju za odpověd
- Lukáš Jindra, dipl.um.
- Lektor zpěvu
- Příspěvky: 380
- Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32
Re: Problé s výškami
Dobrý den.
Pro vysoké tóny je nezbytné např. umět správně pracovat s dechovou oporou a rezonancemi. Důležitá je aktivita svalů na zádech v hrudní i bederní oblasti, ale dokonce třeba i hýžďové svaly. Nezbytné je také mít uvolněné hrdlo. Na všechnu zmíněnou problematiku existují vhodná cvičení. Máte-li dobrého pedagoga, navede vás, jak toho docílit. Pokud svého pedagoga nemáte, bylo by nejlepší, kdybyste přišel třeba za mnou na konzultaci, abych vám to vše předvedl a zkontroloval, že vše provádíte správně.
Lukáš Jindra
Pro vysoké tóny je nezbytné např. umět správně pracovat s dechovou oporou a rezonancemi. Důležitá je aktivita svalů na zádech v hrudní i bederní oblasti, ale dokonce třeba i hýžďové svaly. Nezbytné je také mít uvolněné hrdlo. Na všechnu zmíněnou problematiku existují vhodná cvičení. Máte-li dobrého pedagoga, navede vás, jak toho docílit. Pokud svého pedagoga nemáte, bylo by nejlepší, kdybyste přišel třeba za mnou na konzultaci, abych vám to vše předvedl a zkontroloval, že vše provádíte správně.
Lukáš Jindra
:-)
Dobrý den, chci se zeptat, jsem baryton, vyzpívám asi od g1-f3 (někdy třeba až g3, ale určité neudržím na teto výšce dlouhý rovný ton, zní to hrozně) – tzn. že asi 2 oktávy – a píšu rozsah plným hlasem, falzetem se dostanu výš ale ten je taky hrozný, slabý, nevím proč – může to být nedomykavostí hlasivek? Nevím jestli ji mám, ale někdy mi ten hlas dělá v písničkách takové divné věci. Třeba když zpívám tak mi to na slabice uplně zachraptí. Ve výškách mi to chraptí pořád, ale nemám problém s tím ten chraplák oddělat, jde to když na to myslím. No to je jedno, hlavně jsem se chtěl zeptat, jestli ten rozsah může jít ještě výš. Musím si všechny písničky dávat dole, třeba víc jak ton a půl ne, to bylo tak nejvíc zatím. Tak to je má otázka, protože mě to nebaví to pořád dávat dole. Ale něco třeba nedávám, ale pravidelně to dávám minus ton, skoro vše. Tak snad se v tom vyznáte, díky.