Belting

Pěvecká technika, problémy při zpěvu, terminologie, jak začít se zpěvem?
Pravidla fóra
Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.
Lenka
Příspěvky: 10
Registrován: úte 21. čer 2011 22:11:40

techniky zpěvu

Příspěvek: # 23Příspěvek Lenka »

Dobrý den, prosím mohl byste mi přeložit z angličtiny, co znamená technika „belting“, versus „legit“ ? Nemohu to nikde najít. Pořád mám zmatek v těch rejstřících. „Belting“ chápu jako plný hlas, ale někde to vydávají za nějakou speciální techniku, která mi připadne jako hlavový tón. Můžete mi to prosím objasnit? Moc moc děkuji.
Uživatelský avatar
Lukáš Jindra, dipl.um.
Lektor zpěvu
Příspěvky: 377
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Re: techniky zpěvu

Příspěvek: # 113Příspěvek Lukáš Jindra, dipl.um. »

Dobrý den,
technik zpěvu je opravdu velmi mnoho a mnohdy mají svou vlastní terminologii, která nemusí úplně odpovídat terminologii jiných technik. Ba dokonce někdy mají různé techniky stejný pojem pro označení dvou různých věcí...

Např. slovo „Belting“... Já jsem se s tímto slovem setkal poprvé v roce 2007 v Dánsku, kde jsem se učil Complete Vocal Technique od autorky Cathrine Sadolin. Popisovat tuto techniku v 1 odpovědi by bylo velmi složité. Velmi zjednodušeně řečeno, ona mnohaletým výzkumem došla k závěrům, že neexistují 2 rejstříky (v Česku se jim říká v popu obvykle „plný hlas“ a „falzet“), ale že ve skutečnosti existují 4 „hlasové mody“, jak je ona sama nazývá. Pro každý modus vymyslela speciální název a jedním z nich byl tehdy i Belting. Nicméně když jsem se po roce vrátil do Dánska, autorka modus „Belting“ přejmenovala na „Edge“.

V Americe zase žila slavná pedagožka Jo Estill, která také mnohaletým výzkumem došla k tomu, že náš hlas umí dokonce 6 „hlasových kvalit“. A jednou z nich je právě Belting. Ale toto označení je pro jiný typ používáni hlasu než bývalý Belting (dnes už Edge) u Carthrine Sadolin.

Tedy Belting v nerozšířenějším slova smyslu, tedy ten od Jo Estill, je opravdu vlastně "plný hlas", jak sama zmiňujete. Jen v podání Jo Estill se u něho pečlivě hlídá celkem 13 součástek našeho pěveckého aparátu tak, aby tento způsob zpěvu byl co nejdokonalejší. Já jsem v Londýně navštívil jednu z pokračovatelek této metody, která byla hlasovou poradkyní britského X-Factoru a vím, že také dělá poradkyni i pro zpěváky na West Endu. Belting je totiž např. požadované nastavení pěveckého aparátu ve světových muzikálech.

Co se týče techniky „Legit“, tak s tou zatím nemám osobní zkušenost. Co se ke mě zatím doneslo je jen to, že to pochází z operního světa, kterým se já tolik nezabývám. Takže tady bohužel zatím nedokážu poradit.

Tak snad jsem Vám alespoň maliličko pomohl.

Ať Vám to zpívá! :)
Lukáš Jindra
Lenka
Příspěvky: 10
Registrován: úte 21. čer 2011 22:11:40

Belting

Příspěvek: # 1219Příspěvek Lenka »

Dobrý den, moc Vám děkuji za odpověď! V podstatě se jedná o to, že kromě docházení k učitelce, přes youtube studuji všelijaké ty hlasové kouče, a u „belting“ jsem nabyla pocitu, že po mně chtějí, aby se výšky vyzpívaly „plným hlasem“, nebo dobrá řekněme nějakou mix technikou, což je v rozporu s tím, co mě učí má učitelka, ke které chodím, ta dělá muzikály a vyučuje muzikálové zpěváky, ale když zpívá ona sama, tak mi to připadne nepoužitelné pro moderní zpěv a pro kapelu. Asi bych se chtěla dozvědět všechno hned a už radši předem sonduju, zda výšky budu muset zpívat jenom tímto „konzervatoristickým“ stylem, které k popu prostě nejde,soudě dle toho, jak to zpívá ona sama, ale ona mě chlácholí, ať se nebojím, ať vydržím, že vše bude podle mých představ. Jenže pak koukám na ty kouče z např. SingingSuccess.com, a ti naopak zdá se chtějí, abych to vytáhla plným hlasem, ale k tomu doporučí třeba jen nějaký šikovný fígl, oni by nikomu neradili hlavový tón (moc se v těch názvech nevyznám). A teď se tedy sháním po odpovědi na mou nově vzniknuvší otázku :D . Abych se náhodou nenechala po roce cvičení předělat na konzervatoristický projev, a co já potom s tím :D . Já chci naopak umět zpívat ty moderní věci a jít s dobou :D .Slyšela jsem totiž, že jakmile se svaly (hlasový aparát) vybudují pro určitý typ zpěvu, pak zase budu mít problém zazpívat to „normálně“ použitelně pro popíkovou kapelu. Tak teď nevím, kterého učitele mám poslouchat, protože každý hlásá něco jiného.
Co Vy prosím na to?
Uživatelský avatar
Lukáš Jindra, dipl.um.
Lektor zpěvu
Příspěvky: 377
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Re: Belting

Příspěvek: # 1220Příspěvek Lukáš Jindra, dipl.um. »

Dobrý den ještě jednou. :D
Samozřejmě netuším, co vás přesně učí vaše učitelka a nevím, jak zpívá. Dle vašeho popisu ale soudím, že se zřejmě jedná o klasický způsob, kterým se obvykle vyučuje zpěv na lidových školách umění a je vhodný pro operu, operetu a některé klasické muzikály.

Nicméně současná moderní populární hudba a moderněji pojaté muzikály vyžadují jiné zacházení s hlasem a namísto toho, čemu se v Česku říká „hlavový tón“, použít právě některý ze stylově znějících způsobů, např. onen „belting“. Ale dokonce ani toto není jediná cesta, jak se dostat do výšek, aby to znělo řekněme moderně, či rockově, nebo jak to chcete nazývat. Každopádně způsobem, kterému se u nás říká „hlavový tón“, výšky nikdy nebudou mít potřebnou stylovou hutnost a kovovost, kterou třeba vyžaduje rock nebo jiné moderní styly pěveckého projevu v populární hudbě.

Tato problematika je docela složitá na to, abych vám to zde na dálku popsal. Je potřeba to slyšet, zkusit si to a vyžaduje to okamžitou korekci od lektora. Nejlepší by bylo sejít se osobně, abyste mi ukázala, jak zpíváte a já vám předvedl osobně moderní neklasický projev ve výškách a navedl vás, jak toho dosáhnout. ;)

Co se týče výroku, že hlasivky se naučí dobře jen 1 styl zpěvu a jiný nedokážou, tak s ním zrovna nesouhlasím. Hlasivky jsou uzpůsobeny k tomu, aby zvládaly různé styly najednou. Když se dokonale naučíte ovládat všechny součástky vašeho hlasového aparátu a budete si pamatovat, jak kterou při kterém druhu zpěvu správně nastavit, můžete střídat žánry a způsoby zpěvu, jak se vám zachce. Na druhou stranu je pravda, že v jakémkoli lidském konání platí, že „zvyk je železná košile“ a pokud žák není svědomitý, pracovitý, pilný a důsledný, mohla by se mu plést nová nastavení v krku s tím, na které byl po uplynulá léta zvyklý. Ale dobře trénující a dobře přemýšlející zpěvák se s tím dokáže vyrovnat a znalost více způsobů používání hlasu mu obrovsky rozšíří obzory a možnosti zazpívat si jakoukoli píseň, čímž se stane daleko větším zpěvákem. A to za to stojí. ;)

Tak držím palce!
Lukáš Jindra
Lenka
Příspěvky: 10
Registrován: úte 21. čer 2011 22:11:40

Re: Re: Belting

Příspěvek: # 1221Příspěvek Lenka »

Hezký den :D
jsem tu zase po delší době… Pořád chodím za paní učitelkou a poctivě cvičím to „propojení rejstříků“, smíšený rejstřík, a „cpaní to do masky“. Už se na nic neptám, protože když prý takto budu trpělivě trénovat rok, dva, tak to potom bude dobrý a už prý s hlasem budu moct dělat, co budu chtít. Na to, jak prý zpívá ona, se dívat nemám, až tu techniku budu mít zvládnutou, tak můžu už dělat cokoliv s hlasem. A samozřejmě s ohledem na to, že hlas není postavený na „černošské“ písničky, takže na ty mám stejně zapomenout. Když mně se ale muzikálové zpívání moc nelíbí, já radši právě tu současnou modernu, nebo prostě cokoliv nemuzikálového :D , i když černošské zpívací ústrojí, to opravdu nemám :D . Tak teď nevím. Opravdu škoda, že do Prahy se jen tak nedostanu… :D Takže já se asi ozvu znovu za rok…
Uživatelský avatar
Lukáš Jindra, dipl.um.
Lektor zpěvu
Příspěvky: 377
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Re: Re: Re: Belting

Příspěvek: # 1222Příspěvek Lukáš Jindra, dipl.um. »

Přeju hezký den,
asi by bylo nejlepší se vidět a slyšet, abych vám předvedl, jaké jsou možnosti lidského hlasu a abyste si to sama zkusila. Jistě je pravda, že černoši mají obvykle trošku jinak zabarvený hlas než my běloši, což je dáno trochu odlišnou anatomií. Nicméně, že byste si nemohla zazpívat jejich písničky, s tím nesouhlasím. Jen na vašem zpěvu bude pravděpodobně znát, že nejste černoška. Ale budete-li trvat na „černé“ barvě vašeho hlasu, tak i to se dá do určité míry ovlivnit. Jistě už jste slyšela pár bílých zpěvaček, které zpívaly skoro tak jako černé – je to do značné míry věcí cviku a správných cvičení.

Také i vám můžu navrhnout jako „nouzové“ řešení, pokud nebudete moct za mnou přijet do Prahy, můžeme se zkusit spojit alespoň po Skypu, neboť takovou výuku budu nabízet od příštího kalendářního roku.

Ale na druhou stranu si myslím, že mít klasický základ pěvecké techniky se vám neztratí. Určitě vám to hodně dá. Pak si jen doplníte mozaiku informací a znalostí o další obzory. ;-)

Držte se! :D
Lukáš Jindra
Lenka
Příspěvky: 10
Registrován: úte 21. čer 2011 22:11:40

belting, hlavový tón, techniky zpěvu

Příspěvek: # 1225Příspěvek Lenka »

Dobrý den… Tak se k Vám vracím a navazuji na svou otázku z června 2011 ohledně „Belting“. Pořád chodím za paní učitelkou, a zase mám o něco jasněji… Nicméně. Pro naše účely zatím používáme 2 termíny: hrudní rejstřík a hlavový rejstřík. Nic jiného neexistuje. Čili snažíme se 1) dostat rezonanci do přední části obličeje 2) zjemnit hruďák 3) vysoké tóny nedosažitelné hruďákem vyrobit hlavovým tónem, který za těmito účely zesilujeme správnou rezonancí.
A teď. Vy říkáte, že technik je spoustu. Můžete mi prosím poradit, jaké další techniky kromě těchto dvou ještě tedy existují? Moji kapelníci se obávají, abych za 2 roky školení u paní učitelky nazačala mít pro kapelu nepoužitelný „konzervatorický“ projev. Chci zpívat rockové písně, popové, a prostě všechno. Vystačím si zatím tedy se znalostí dvou výše zmíněných a prozatímním posilováním výše popisovaného.
Paní učitelka říká, že až se naučím pracovat s dechem a dostane se mi do krve rezonovat „maskou“, pak už můžu zpívat jakýkoliv styl.
Jen mi prosím zkuste prozradit, jaké jsou ty nespočetné techniky zpívání.
Protože poslední dvě věty si jakoby protiřečí.
Předem moc děkuji!!
Lenka
Příspěvky: 10
Registrován: úte 21. čer 2011 22:11:40

Belting

Příspěvek: # 1226Příspěvek Lenka »

A na tu nejdůležitější otázku jsem zapomněla: jaktože všichni zpěváci (teď myslím ty známé), ve vysokých polhách zní, jakoby zpívali ještě hrudním rejstříkem? Když najedu na youtube a zadám Belting, tak se objeví nespočet zpěvaček používajících Belting, a přitom se jedná o vysoké tóny, které mně připadnou jako normálně hruďákem vyzpívané vysoké tóny, zatímco tam já hruďákem nikdy nedosáhnu tak vysoko. Paní učitelka tvrdí, že až budu mít silný a vytrénovaný hlavový rejstřík, taky si ho budu umět zabarvit tak, aby zněl jako hruďák… Tak jsem zvědavá. I na Vaši odpověď :D .
Lenka
Příspěvky: 10
Registrován: úte 21. čer 2011 22:11:40

techniky zpěvu

Příspěvek: # 1227Příspěvek Lenka »

Co se týče druhů technik – vím, že existuje rock, pop, opera, rap, jazz atd… Ale čím v hlase nebo v dýchání nebo v rezonanci změním tu techniku, kterou použiju pro tu kterou techniku? :D
Uživatelský avatar
Lukáš Jindra, dipl.um.
Lektor zpěvu
Příspěvky: 377
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Re: belting, hlavový tón, techniky zpěvu

Příspěvek: # 1228Příspěvek Lukáš Jindra, dipl.um. »

Zdravím opět po čase! :D

Nejprve si uděláme trošku jasno v pojmech… Vaše pedagožka vás učí jen jednu techniku a dle vašeho popisu soudím, že se evidentně jedná o techniku „klasickou“, tedy tu, kterou se školí operní hlasy. Z toho vychází i používaná terminologie a rozdělení hlasu na tzv. rejstříky – a to konkrétně na „hrudní (prsní) rejstřík“ a „hlavový rejstřík“.

V tradiční výuce popového zpěvu se témuž v popové podobě říká „plný hlas“ a „falzet“.

Rozdíl mezi klasickým „hlavovým rejstříkem“ a popovým „falzetem“ je zjednodušeně řečeno v tom, že v klasice je snaha co nejvíce tento rejstřík posílit pomocí hlavových rezonancí zpíváním do správného „rezonančního bodu“ v „masce“ ve spolupráci se správně vedeným dechem z bránice. Klasickým „hlavovým rejstříkem“ tedy časem dosáhnete mnohem silnější hlasitosti a plnější barvy, ale nikdy nebude mít onu kovovost a stylovost pro rockovou muziku jako třeba „belting“!!!

Nicméně nechci zatracovat klasické školení. Toto většinou dá žákům velice dobrý základ, jak správně pracovat s dechem, jak si šetřit hlas a další velmi prospěšné návyky! Nicméně barva zůstává klasická, tedy vhodná pro sborový, kostelní či operní zpěv. Někteří žáci, kteří mají „napodobovací vnímání“, tak i když studují klasickou techniku, dokážou si jejím prostřednictvím nelézt „belting“ sami, i když ten klasická výuka v sobě nezahrnuje. Kdo ale není „napodobovací typ“, že dokáže napodobovat okamžitě zvuky, které slyší a nepotřebuje k tomu výklad techniky, má smůlu!

Nyní nahlédněme do nejmodernějších technik současnosti. Budu nyní vycházet z terminologie Complete Vocal Technique, která patří v současné době mezi nejmodernější a nejvyspělejší. Přehled této techniky naleznete na cvt.czweb.org. Aby se to odlišilo od tradičního chápání hlasu, jak ho používají zastaralé metody, nepoužívá se zde pojem „rejstřík“, ale „modus“. Tedy dle nejmodernějších výzkumů nemáme 2 „rejstříky“, ale 4 „mody“ – neutral, curbing, overdrive a edge (dříve nazývaný belting). Tradiční klasická výuka ženského hlasu používá v největších hloubkách overdrive, ve středních polohách curbing a nahoře neutrál. Edge (dříve belting) ženský operní hlas nepoužívá nikdy. Chcete-li to lépe pochopit, doporučuju, abyste přijela 12.11. do Prahy na seminář (více na zmíněných stránkách), který se nám podařilo uspořádat – přijede k nám certifikovaný lektor této techniky a bude celé sobotní odpoledne vysvětlovat, jak to v našem krku doopravdy funguje, jak v sobě mody objevit a jak je v praxi používat. Tam vše pochopíte! :D

Držím vám palce na vaší cestě za vysněným cílem! :D
Lukáš Jindra
Přidat příspěvek v tomto tématu