Hlasové efekty - chraplák/distorze, growl, scream, ...


Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.

Screaming a growling

Příspěvekod Vampiric Tyrant » pon 30. pro 2019 2:50:18

Dobrý večer...Minule som sa pýtal na vysoké tóny a dnes sa pýtam na techniku screamingu a growlingu...Posielam aj pesničku v ktorej sú slohy v screamingu a refrén je hlboký growling...Ako to robiť tak aby sa mi nedokazili hlasivky?? Poznáte správnu techniku?? Pomôžte mi prosím...Ďakujem za radu...S pozdravom Tomáš

Pesnička: https://youtu.be/jyLIkfmG06g
Vampiric Tyrant

 
Příspěvky: 2
Registrován: ned 29. pro 2019 1:07:41

Re: Screaming a growling

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » pon 30. pro 2019 11:47:02

Dobrý den,
na nahrávce se nacházejí hlasové efekty, které se v různých pěveckých terminologiích mohou označovat jako scream, growl či grunt.

Dokonce i takto drsně znějící hlasové metody se dají provádět zdravě bez poškození hlasivek. Hodně začínajících zpěváků na nich ale ztroskotá, protože si myslí, že když nezpívají klasickým způsobem, ale vlastně jen "křičí" nebo jak se v metalu lidově říká "blijou", tak nepotřebují řešit pěveckou techniku. To je ale obrovský omyl!

Tyto hlasové techniky obzvlášť vyžadují zažité základy pěvecké techniky. Zejména správné uvolnění těla, aby v krku nebylo vůbec žádné nadbytečné napětí a pak také dokonalou dechovou oporu, kdy zpěvák břicho nezatíná, pouze ho intenzivně pomalu vtahuje dovnitř.

Když člověk s hlasovými efekty začíná a má už dokonale zažité pěvecké základy, tak se to dobře trénuje třeba po ránu v posteli. To má člověk po spánku ještě dostatečně zrelaxované tělo a gravitace vleže napomáhá břichu, aby zajíždělo dovnitř. Trénink pak spočívá v tom, že si člověk zkouší zlehoučka odchrchlat, hlídá si volnost v krku a správný směr pohybu břicha. Když je vše v pořádku, žádný tlak ani v krku, ani v břiše, a v krku jsou jen příjemné pocity, může se pomalu do odchrchlávání přidat tón.

Další dobrý pomocník, který člověka hledajícího zdravě tvořené hlasové efekty umí navést k volnosti, je tzv. "pulzní rejstřík", anglicky se to nazývá "vocal fry". Ovládnutí této techniky doporučuju i proto, že tato technika funguje i jako "hlasivková masáž", takže se pokusy o hlasový efekt dají s touto technikou prokládat, aby se její pomocí krk neustále zklidňoval, protože když zpěvák teprve hledá hlasové efekty, zpočátku je nedělá správně a mnohdy se může setkat i s bolestí.

Mějte na paměti: "Když to bolí, je to špatně!" Bolestí dává tělo znamení, že se vám to nedaří a že máte přestat. Nejděte přes bolest. Pokud to začne bolet, přestaňte a začněte až po pauze nebo až druhý den. Většinou je bolest známka toho, že něco neděláte správně. Někdy to zpočátku bolí, i když jdete správnou cestou, jen na to tělo ještě není zvyklé. Je to pro něj extrémní zátěž, na kterou ještě není připraveno. Tak či tak, je pro vás bolest vždy znamení, že máte přestat. A příště si o to víc hlídejte volnost těla a správnost dechové opory.

Stává se, že žák chce hned slyšet stejně drsný efekt, jako zná z nahrávek. Je ale potřeba mít na paměti, že každá lidská zručnost má určitý vývoj. Na začátku bohatě stačí maliličký zárodek efektu, který ani nemusí být příliš podobný hledanému cíli. Hlavní ale je, aby byly pokusy k cíli vedoucí zdravě tvořeny. Postupem času při správném tréninku se začne zvuk hlasového efektu barevně zintenzivňovat a sílit. Chce to velkou trpělivost a hlavně nespěchat a netlačit...

Přeju dostatek trpělivosti a citlivého přístupu ke svému tělu.
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 305
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Předchozí

Zpět na RADY PRO ZPĚVÁKY



Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků