Vysoké tóny „v plném hlase“ + „hlavový tón“, „falzet“


Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.

Zde se nachází Pěvecká poradna, kterou jsme sem přesunuli z původní adresy peveckaporadna.blueforum.cz.

Re: G4

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » pát 14. pro 2018 2:17:32

Dobrý den,
nejprve Vámi zmíněné americké značení převedu do našeho evropského - tedy máte problém dosáhnout tón g1...

Na tónu g1 není nic speciálního. Prostě je Vaší momentální hranicí použitelného rozsahu tón fis1. To se nic neděje. Dá se na tom pracovat pomocí správných hlasových cvičení a určitě se rozsah ještě posune. :-)

Z Liberce mám nemálo žáků, kteří za mnou dojíždějí. Ale pokud stojíte o on-line lekci, není problém. Ozvěte se nám na skola@modernizpev.cz. :-)

Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 287
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Trénink falsetu

Příspěvekod Jenik » sob 11. kvě 2019 11:08:41

Dobrý den.
Zpívám si doma s kytarou už asi dva roky a rozhodl jsem se, že by bylo fajn, se někam posunout. Tak jsem začal trénovat falset. Vždycky trenuju trenuju a po nějaký době se mi stane, že celý můj rozsah se vlastně posune docela výš. Spodní tóny pak nedokážu udržet na jedné frekvenci. Mam při jejich zpívání pocit jako kdybych mutoval.
Jenda 17 let
Dekuji moc za případnou odpověď.
Jenik

 
Příspěvky: 1
Registrován: sob 11. kvě 2019 10:49:15

Re: Trénink falsetu

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » pon 13. kvě 2019 9:59:16

Dobrý den,
počítám, že se Vám zřejmě jedná o spodní tóny falzetu - ne plného hlasu, že?

Když hlas ještě není dostatečně vytrénovaný, může se stát při delším tréninku výšek, že poté omezenou dobu (někdy ale až do konce dne) nejdou zpívat hloubky s kvalitou, co šly na začátku. Pokud Vás to nebolí v krku a nejpozději následující den to odezní, tak se toho nelekejte. Důležité je, abyste ve výškách nezacházel se svým hlasem násilně, abyste si hlídal lehkost, správný volný dech, volný krk, abyste nikde v těle nebyl zaťatý.

Tedy po delším zpívání extrémních výšek ve falzetu se může stát, když se pokusíte o nejhlubší falzetové tóny, že budou mít tendenci přeskakovat do plného hlasu. Pak vzniká efekt připomínající mutování. Nesmíte ale cítit bolest nebo jakékoli nepříjemné pocity v krku. Pokud nic nepříjemného v krku necítíte, nemuselo by to být pro Váš hlas škodlivé.

Nicméně učte se se svým hlasem zacházet tak, abyste se vyhnul krizovým situacím. Tedy, pokud pravidelně po tréninku výšek Váš hlas začne nadměrně selhávat, zkuste výšky trénovat kratší čas. Vaše svaly v krku, včetně hlasivek, si musí na tuto práci zvyknout a chvilku trvá než se vytrénují. Chce to čas. Ale hlavně si hlídejte, abyste si neubližoval. Trénink výšek bývá nejnáchylnější na chyby (ještě více náchylnější k chybám je trénink výšek v plném hlase). Pokud ale začnete cítit nepříjemné pocity v krku (bolení, škrábání, lechtání, nucení ke kašli, rychlé vysychání), je pravděpodobně chyba ve vaší technice. Pak je třeba tuto chybu nejprve odhalit a odstranit a poté teprve pokračovat dále v tréninku výšek. Když se Vám nepovede chybu vyřešit, netrénujte už dál výšky, ale vyhledejte hlasového odborníka.

Přeju hodně štěstí při tréninku výšek!
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 287
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Předchozí

Zpět na RADY PRO ZPĚVÁKY



Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník