Vysoké tóny „v plném hlase“ + „hlavový tón“, „falzet“


Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.

Zde se nachází Pěvecká poradna, kterou jsme sem přesunuli z původní adresy peveckaporadna.blueforum.cz.

zpěv

Příspěvekod zpěvák :D » pát 16. črc 2010 19:56:22

dobrý den co ma dělat abych dokázal vyzpívat větší výšky. díky
zpěvák :D

 
Příspěvky: 1
Registrován: pát 16. črc 2010 19:53:45

Re: zpěv

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » sob 17. črc 2010 15:02:26

Dobrý den,
záleží na tom, co pro vás znamená slovo „výšky“. Trend doby je: čím výš, tím lépe. Neříkám, že je to dobře nebo špatně. Ale vede to k tomu, že skoro všichni usilují o vysoké tóny. A věc se má bohužel tak, že čím je vyšší tón, tím je náročnější na techniku. S dokonalou technikou můžete zazpívat závratné výšky krásně znějícím sytým barevným plným tónem a nenechávat to jen na falzetu, který většina lidí užívá jen jako z nouze ctnost. (Tím ale nechci říct, že bych snad měl něco proti falzetu – je dobré ho také ovládat, aby měl zpěvák co nejvíce výrazových prostředků. Ale dosáhnout té samé výšky plně sytým hlasem je daleko větší umění.)

Ale než se k takovým výškám propracujete, musíte nejdříve důkladně zamakat na dokonalosti dechové opory, dokonale uvolnit hrdlo a dokonale ovládnout pěveckou techniku. A je to… ;)

Neznám ale vaše dispozice, vaši současnou úroveň, vaše současné limity a vaši laťku, kterou jste si vytyčil… Vše je navíc velmi individuální, takže nedokážu říct, za jak dlouho se vám to může podařit. Jediné, co vám můžu říct, je to, že závratných výšek může dosáhnout každý, pokud má pevnou vůli, opravdovou trpělivost, velikou píli a kvalitního učitele.

Tak vám moc držím palce, ať těch vytoužených výšek brzy dosáhnete.
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

???

Příspěvekod Romana » sob 22. led 2011 18:08:21

Dobrý den!
Mám mnoho dotazů a ani nevím kterým začít :) Je mi 35 a už šestým rokem studuji na konzervatoři klasický zpěv…podle mého pocitu bez valného úspěchu.Dodnes mám problém s byť jen vyššími polohami.Ve cvičení se dostanu na fis2 ale v písni se již škrtím u c2 což je si myslím zásadní problém.Neboť vybrat pro mne repertoár je velice obtížné a nedokáži jej s uspokojením zazpívat tak jak bych si představoval.Hlas se rychle unaví.Mnoho lidí kolem mne mají názor na můj hlas že je moc hezký…ale ty výšky…Dodnes nevím jaký jsem hlas.Profesorka říká, že jsem alt…Ale,byla jsem u jednoho profesora ve Vídni, který má výborné výsledky u studentů, jezdí za ním i ze zahraničí.Jenom jsem na něj promluvila a on mi hned podle postavení mého hlasu řekl, že jsem dramatický soprán (????) zaplatile jsem si hodinu a v lekci jsem u něj ve cvičení zpívala c3.Měl by zájem mne učit protože se mu můj hlas líbil,ale já nevím jestli to má smysl, když po tolika letech nevím jestli to vůbec půjde, abych někdy zpívala plnohodnotně vysokou polohu a také v mém věku, kdy je vývoj hlasu vlastně dokončen.Rovněž by mne zajímal Váš názor, jestli jde zpívat klasickým stylem i stylem populárním.Jestli, kdybych se rozhodla pro to, že to risknu a zkusím se věnovat klasice, tak jestli kdybych zpívala i pop stylem bych si nekazila správnou klasickou techniku??Děkuji za Váš názor!Romana
Romana

 
Příspěvky: 2
Registrován: sob 22. led 2011 17:57:29

Re: ???

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » pon 24. led 2011 19:34:25

Dobrý den,
to, co popisujete, ve mně budí dojem, že evidentně máte špatnou pěveckou techniku. „Škrtit“ by se při správné pěvecké technice neměl nikdo. A dosahovat v klasice c2 s obtížemi je opravdu málo. To i mé žákyně, které učím „jenom moderní zpěv“ musí mít c2 bezproblémové! Ale já s vámi soucítím a chápu vás – mě na konzervatoři bohužel také učili nesprávně pěveckou techniku a také jsem se škrtil i po dosažení absolutoria. Až když jsem začal hledat mezi jinými pedagogy a to hlavně v zahraničí, zjistil jsem, že mohu zpívat bez bolesti a o víc než oktávu výš!!!

Tedy moje rada: změňte co nejdříve pěveckou techniku. Jste v 6. ročníku konzervatoře – teď už to „nějak doklepte“, protože by byla škoda nedokončit školu po tolika letech. Ale evidentně jste špatně vedena, jako jsem byl kdysi i já. Proto vám doporučuju po absolutoriu ihned začít hledat někoho, kdo tomu lépe rozumí, aby váš hlas zachránil. Dlouhodobější zpívání s pocity bolestí v krku by mohlo vašemu hlasu ublížit, tedy jde vám o zdraví!

Co se hlasového oboru týče, to je taky běžné, co popisujete. Nejtěžší na pěveckém školení bývá naučit žáka/yni výšky. A když to pedagog nedokáže, označí žáka/yni za nižší hlasový obor a je to. Přitom, kdyby žák/yně byl/a správně veden, mohl/a by dosahovat úplně jiných výšek. Ale rozsah neurčuje typ hlasového oboru. I dobrý alt by měl mít c3. Obor určuje těžiště hlasu, tedy, kde je hlas nejznělejší a nejcharakterističtější.

To, že je vám 35 let, není snad až takový problém. Zrání hlasu už sice skončilo, ale ten hlas nezahálel a má skryté rezervy, které budete ještě moci objevovat, jen jak se dostanete do rukou toho správného pedagoga.

Problematika současného operního a moderního zpěvu… To je vlastně i můj případ, ale z obrácené strany. Já jsem vystudovaný „pop-zpěvák“, ale už delší čas si doplňuju vzdělání studiem zpěvu operního. Tedy z vlastní zkušenosti vám mohu říct, že není problém střídat žánry. Základy techniky jsou v zásadě stejné a když si člověk dobře uvědomí, kde jsou rozdíly v tvorbě tónu, tedy ve změnách nastavení v těle, tak není problém styly zpěvu obměňovat. Znám v zahraničí mnoho lidí, co toto ovládají perfektně. Z vlastní zkušenosti mohu říct jen, že je třeba dávat si pozor na odlišný způsob interpretace a frázování v opeře a pop-music. Nestačí jen změnit barvu hlasu, ale musí se člověk naučit i respektovat stylovost žánrů a „nezapomenout, že je teď jinde“.

Tedy má rada pro vás: na nic není pozdě! Ihned po absolutoriu najděte pedagoga, co vás bude umět dostat bez sebemenšího „škrcení“ minimálně do c3. Až si začnete být jistá zdravou klasickou technikou, nebojte se zkusit zpívat i pop a nechte se vést někým, kdo má zkušenosti s učením moderního zpěvu na operních pěvcích.

Držím palce v boji, který důvěrně znám! :)
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

:o)

Příspěvekod Romana » úte 25. led 2011 23:44:17

Moc děkuji za Vaši odpověď!Pokusím se tedy doklepat školu a pak se uvidí.Napřed si asi zaplatím pár soukromých hodin u profesora ve Vídni a potom se rozhodnu…jestli se vším tady praštím a přesnu se tam…Stále mi říká ať tam jdu „I can make you Divo!!“ :D :D a je pravda že má moc dobré výsledky…uvidím…takové příležitosti mohou přijít jen párkrát za život… Přeji mnoho úspěchů v oboru!!!Romana
Romana

 
Příspěvky: 2
Registrován: sob 22. led 2011 17:57:29

Problém s falzetem

Příspěvekod khudsh » ned 17. čer 2018 20:29:54

Dobrý den,
je mi 21 let a zpívám celkově asi 10let, z toho většinu ve sboru a v posledních dvou letech sólově v menší kapele. V období, kdy mi mutoval hlas, jsem měla problém vyzpívat vysoké tóny, protože mi hlas často přeskakoval - zejména v místech, kde jsem měla přecházet do falzetu (tj. d2 - f2). Tento "neduh" jsem tehdy řešila tím, že jsem se spíše snažila naučit se ty vysoké tóny zpívat plným hlasem za pomoci práce s bránicí, správným posazením toho hlasu, což se mi až nakonec až do současnosti podařilo vytrénovat. Falzet jsem už od toto období "mutace hlasu" vlastně nepoužila a všechny vyšší tóny tedy dokážu zpívat plným hlasem.
Nedávno jsem se ale rozhodla, že bych se ráda naučila pracovat i s tím falzetem. Problém však je, že jsem zjistila, že toho už vlastně nejsem vůbec schopna. Když jsem to zkoušela, tak opakovaně docházelo k velmi zvláštnímu jevu - můj hlas byl jakoby zdvojený. Těžko se to popisuje, ale do toho zpívaného požadovaného vysokého tónu se mi ozýval jakýsi hrdelní nežádoucí tón či možná trochu chrapot (dost mě to vyděsilo) - zkrátka to znělo, jako bych zpívala dvojtón zároveň.
Chtěla jsem se tedy zeptat, zda jste se s tímto jevem někdy setkal, tedy tušíte, co by se mohlo dít? A zároveň by mě zajímalo, zda se dá (v mém věku, když jsem se ji de facto odnaučila) technika falzetu opět nacvičit tak, aby hlas zněl zdravě, nikoli sípavě, přiškrceně či takto "zdvojeně" a taktéž nepřeskakoval? Máte na to nějaké tipy?

Děkuji.
khudsh

 
Příspěvky: 1
Registrován: ned 17. čer 2018 19:07:49

Re: Problém s falzetem

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » pon 25. čer 2018 23:57:04

Dobrý den,
je normální, že v období mutace nastane problém s výškami, které předtím šly. Při mutaci se mění fyzikální vlastnosti hlasivek, které povyrostou a pak se musíte s hlasem znovu naučit pracovat.

Tóny nad d2 v "plném hlase" u ženského hlasu už vyžadují speciální techniky. Snad to děláte správně a neunavujete si tím hlas.

To, že nefunguje správně falzet, bývá mnohdy "lakmusovým papírkem", že není něco úplně v pořádku. Buď není správně technika a nebo hlas není zdravotně v kondici. Ono těch důvodů může být více - to bych Vás potřeboval slyšet nebo by příčinu mohla napovědět návštěva foniatra. Ale možná si jen hlasivky odvykly. Třeba když zvýšíte intenzitu dechové opory a půjdete na tóny opatrně pomalu, tak se to časem spraví, tělo si vzpomene a začne fungovat zase jako dříve. Otázkou je také, v jaké poloze se Vám to děje. Jestli je to ve dvoučárkované oktávě, mohlo by tam platit to, co jsem už psal. Pokud je to od c3 výš, tak tam začíná tzv. "fistule" neboli "whistle" neboli "flažolet" a místo přechodu do tohoto režimu fungování hlasivek občas zpočátku zlobívá. A i zde platí pomoc v podobě zvýšené dechové opory a pozvolného opatrného tréninku.

Ve 21 letech ještě rozhodně není nic ztraceno. Lidský hlas dozrává ve věku cca kolem 25 let a i potom se dá trénovat. Navíc pokud už dřív něco uměl, tak se do toho při správném tréninku znovu dostane rychleji. Toho bych se nebál. :-)

Důležité je ujistit se, že ty vysoké tóny v "plném hlase" děláte technicky správně, zdravě a že jste zdravá. Pak to bude dost možná opravdu jen tím, že si Vaše tělo odvyklo a potřebuje znovu trénink. ;-)

Držím palce ke znovu nalezení hledaného!
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Vysoké cé a vyšší tóny

Příspěvekod UnityCZ » sob 30. čer 2018 11:49:34

Krásný prosluněný den Lukáši,

jdu Tě opět osvěžit nějakým tím dotazem, kdybych byl moc otravný, tak klidně řekni, neurazím se, vážně :)
Jedná se tentokrát o vysoké tóny. Teď jsme se s mojí učitelkou zpěvu shodli, nebo to bylo spíš na můj popud, že začneme dělat víc do opery. Byla moc ráda, dokonce i nadšená (říkala, že si opery se studenty moc neužije, to je samý Ed Sheeran a teeen grind metal takový ty těžkej :)) Hledali jsme nějakou vhodnou skladbu, nebo árii a zatím jsme zkoušeli klasiku "znám jednu dívku, ta má dukáty, má dukáty..." docela jsme se nasmáli a byla to moc fajn lekce :) Ale k věci, říkala, že můžeme dát Nessun Dorma, akorát jsme to zavrhli, protože mi říkala, že tam je ultra velké chystání si tónů. Tak mě to učí, když je nějaký skok, nebo prostě vyšší nebo nižší tón, tak je zapotřebí si ho dopředu nachystat. Rozhodně mi to moc pomáhá, i když na to často zapomínám. Akorát jsem poznamenal, že na Nessun Dorma nemám rozsah a ona se uchechtla a řekla: "To není problém, rozsah na to máš určitě..." Což se nechci vychloubat, od toho jsou jiní pitomci, ale nedalo mi to a zkusil jsem si to. Tuším, že na konci té árie je jednočárkové h, které za chvíli předje o tón níž. Nikdy předtím jsem se na to h nedostal, ale řekl jsem si "Nic není nemožné...toyoootaaa" a když jsem se už párkrát rozezpívával, tak jsem docela čumel. Abych to upřesnil. Prvně udělám pár nemelodických dechových cvičení a pak dělám takové melodické.Ve zkratce, prvně syčím jako had a pak to předje co nejvolněji do bzučení. V podstatě S a pak Z. To dělám po třech tónech dokud nedojdu na svou hranici. Dřív to bylo to a1 a pak to byl nefalšovaný falzet, ale posledně jsem se dostal někam do jiné galaxie až na vysoké cis a pak už to nešlo ani omylem. A mě to připadá jako naprostá volovina, protože na můj typ hlasu to je fakt extrémní výška (jak jsme se už kdysi bavili) a nerad bych tu říkal nějaké demagogie. Pokud bys to chtěl slyšet, klidně to nahraju, jenom od nějakého gčka až po to cis, nebo c, nebo kýho čerta. Ale není možné, nebo spíš velmi pravděpodobné, že jsem se dostal do voix mixte? (nebo jak se tomu nadává) Protože když jsem začal dělat věci na rozezpívání už klasicky, tak se mi tam nepodařilo dostat. Je fakt, že se to stalo asi už dřív a učitelka jenom zírala a byla nadšená a je fakt, že tam se rozezpívávám o něco líp. Dělali jsme už i styl Emy Destinové (to mi dalo docela zabrat ten její proces rozezpívání) a ani tam to moc nejde. Je faktem, že s vysokými tóny mám pořád problémy, občas jsou dost škrcené, nebo tlačené. Prý mám silný, znělý hlas a rezonanci a v tom to vězí. Ale abych se dostal na vysoké c a dál? TO mi přijde přitažené za vlasy, stejně jako s tou subkontra oktávou, ale tomu bych věřil i víc.
Pak budu mít ještě dotaz ohledně té opery, ale to patří jinam. Akorát ten falzet, to mi nejde do hlavy. Plný hlas, mixed voice, nebo falzet? Toť otázka, na kterou asi nenajdeme odpověď, ale zajímá mě moc Tvůj názor a pohled na věc.

Ivo
UnityCZ

 
Příspěvky: 21
Registrován: úte 12. zář 2017 13:34:47

Re: Vysoké cé a vyšší tóny

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » sob 30. čer 2018 22:49:03

Ahoj po čase... :-)

Čím jsi to zpíval, Ti nejlépe poví Tvá učitelka...

Dle světových vědeckých výzkumů je mužský hlas schopen klasickým "plným hlasem" dojít maximálně do znějícího c2, kterému se v opeře přezdívá "vysoké cé". Takže je klidně možné, že jsi v těch výškách byl opravdu ve stejném rejstříku.

Vyšší tóny dle výzkumů už nelze v mužském hlase dát v klasickém "plném hlase" zdravě a na toto už jsou jiné speciální techniky. Takzvaný voix mixte v klasickém smyslu je barevně zamaskovaný jeden ze dvou v klasice používaných hlasových rejstříků. Takže pokud budeš veden klasicky a budeš zpívat nad c2 sytou barvou, bude to ve skutečnosti jen dobře barevně maskovaný falzet za pomocí tzv. hrudních rezonancí. Ale jsou na to i speciální pěvecké techniky zvané "curbing" nebo "edge", které neobsahují žádný slyšitelný "hlasový přechod" v rozsahu, ale to by bylo už na dlouhé povídání a hlavně na osobní kontakt... ;-) V klasickém školení se ale tyto metody nevyučují...

Držím palce ve Tvém dalším snažení. ;-)
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

G4

Příspěvekod Jan1999 » čtv 13. pro 2018 20:22:17

Dobrý, chci ze dotázat ohledně tónu G4. Pokažde dám F#4 pouze. A asi ne úplne čistě.
Je možná popřípadě konzultce online? Pocházím z Liberce
Jan1999

 
Příspěvky: 1
Registrován: čtv 13. pro 2018 20:18:04

PředchozíDalší

Zpět na RADY PRO ZPĚVÁKY



Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron