Vibrato


Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.

Zde se nachází Pěvecká poradna, kterou jsme sem přesunuli z původní adresy peveckaporadna.blueforum.cz.

Vibrato

Příspěvekod Lenka S » pon 14. bře 2011 20:22:47

Dobrý den. Jak na něj? Pořád zkouším, ale nic nejde. Nebo to příjde samo? Diky.
Lenka S

 
Příspěvky: 1
Registrován: pon 14. bře 2011 20:16:01

Re: Vibrato

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » čtv 17. bře 2011 21:14:21

Dobrý den,
nezbytností k úspěšnému vytvoření vibrata je volně tvořená dechová opora – nesmíte s dechem pracovat příliš násilně nebo být v křeči. Důležité je také mít uvolněný krk.

Vibrato se při správném dechu a správném uvolnění těla někdy dostaví samo, někdy je třeba provádět speciální cvičení, která je ale těžké popisovat na dálku. Raději bych doporučil, abyste se zastavila na konzultaci. :)

Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Vibrato X tremolo

Příspěvekod Mirka » čtv 23. led 2014 8:39:01

Dobrý den,
nemohla jsem se dopátrat, zda mám přirozené vibrato, nebo nežádoucí tremolo. Před pár dny jsem nazpívala
v nahrávacím studiu píseň jako dárek pro příbuznou. Pan ze studia mi napsal, že by se dali ještě opravit
vybrata a nájezdy do tónu. Nevím, zda myslel přirozené vibrato, nebo nežádoucí tremolo. A mám také problém, když zpívám tišeji mám „umírající hlas“, musím zpívat sebejistě a zřetelně, abych se tomu vyvarovala. Jak poznám, zda se jedná o vibrato, nebo tremolo?
Mirka

 
Příspěvky: 1
Registrován: čtv 23. led 2014 8:35:22

Re: Vibrato X tremolo

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » čtv 23. led 2014 11:03:57

Dobrý den,
přirozené správně tvořené vibrato má pravidelnou frekvenci chvění a nemá velký rozkmit. Zpěvák má přitom správnou dechovou oporu, tóny tvoří volně, nemá žádné nežádoucí napětí v těle, ale zároveň není úplně povolený, protože zpěv vyžaduje určitou nezbytnou energii v těle nutnou pro kvalitní zpěv.

Pokud zvukový mistr usoudil, že potřebujete opravit vibrata, je to asi proto, že vibrato bylo nesymetrické a možná ve větším rozkmitu než je pro poslech příjemné. Je možné, že v nějakém úseku přešlo až skoro do tremola. Doporučil bych Vám doma trénink, kdy se budete za pomoci správného vedení dechové opory a udržení potřebné energie pro zpěv snažit zkrotit své vibrato, aby nemělo tak velký rozkmit a bylo pravidelné.

Jestli chápu správně Váš pojem „umírající hlas“, jedná se asi o efekt, na který naprosto pravidelně upozorňuju své žáky. Totiž mnoho mých žáků má problém, že když ztišují dynamiku svého zpěvu, dělají to ubíráním celkové energie v těle. Ale to je špatně! Ubíráním energie zároveň povolí i dechovou oporu a jakmile bránice ztratí napětí, začne slábnout proudění vzduchu a kvalita jejich tónů začne být poněkud „umírající“, nehezká.

Tady jsem si já vymyslel myslím celkem přiléhavě přirovnání: je to jako s vodou u vodovodního kohoutku. Tlak z vodárny je stále stejný (tedy energie, kterou dáváme do dechové opory prostřednictvím bránice), ale proud vody (tedy hlasitost) regulujeme kohoutkem (tedy sevřením štěrbiny na hlasivkách) – ne tím, že bychom zavolali do vodárny, ať sníží tlak a přestane nám tak silně téct voda… :D

Neboli to, že Vám tón „umírá“ je tím, že povolujete dechovou oporu. Naopak se někdy vyplácí dát na tiché tóny ještě silnější oporu, protože tiché tóny jsou těžší než hlasité a jsou náchylnější k selhání a silnější oporou je snáze udržíte v požadované kvalitě. Zároveň s tím může souviset Váš problém ohledně vibrata, protože když příliš povolíte dechovou oporu, může se i Vaše vibráto mnohem hůře ovládat.

Nájezdy na tóny je nehezký zlozvyk, který slýchám i od profesionálních zpěváků. Znamená to, že na konkrétní tón nenastoupíte okamžitě, ale že nejdříve začnete zpívat frekvenci o dost nižší a během zlomku vteřiny doladíte sklouznutím (glissandem) na onen správný tón. Někteří zpěváci to řeší i tak, že nasazují záměrně nižší tón a přes něj se „odrazí“ na finální tón. Oboje není hezké a je to jen „berlička“, pro zpěváky, kteří jsou buď líní nasazovat přesně vysoké tóny, což je těžké a nebo nemají dobrou techniku a nebo zapojují potřebnou energii na daný vysoký tón pozdě. Totiž, když Vás čeká hodně vysoký tón, musíte si ho energeticky předpřipravit v těle – neboli potřebné napětí na bránici a dalších nezbytných svalech vytvořit dříve než tón zazpíváte. Když začnete zpívat a zvýšenou energii dodáte až po začátku zpěvu oné výšky a nebo současně se začátkem zpěvu, už Vaše tělo nestihne připravit potřebné podmínky pro vysoký tón a dojde k „nájezdu“.

Pracujte na dechové opoře a nahrávejte se při tom, abyste měla srovnání, co se děje s Vaším hlasem, když zapojíte více opory.

Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Je potřeba vybráto cvičit?

Příspěvekod Maty » úte 23. pro 2014 22:21:40

Možná se budu ptát na podobnou, ne-li stejnou otázku jako je ta první, ale:
Zatím vyraznéryvybáto nemám. Čili, přichází s časem nebo je to spíše otázka učení. … respektive, mam ho cvičit nebo přijde přirozeně za nějaký čas? (Učím se cca 1,5 roku)
Diky
Maty

Uživatelský avatar
 
Příspěvky: 14
Registrován: pon 18. lis 2013 21:12:38

Re: Je potřeba vybráto cvičit?

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » pát 26. pro 2014 10:37:16

Dobrý den,
spíše doporučuju na vibrato provádět příslušná cvičení, než vyčkávat, kdy a jestli vůbec přijde samo.
Ale je samozřejmě individuální…

Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Vibrování lebky

Příspěvekod Karolína Doupovcová » stř 23. zář 2015 23:14:34

Dobrý den,
chtěla bych se zeptat, jak mám přenést vibrování hlasu do lebky? Když vybruji s hlasem vychází to řekla bych z krku, ale nemůžu to nijak prohloubit. A pak když se dostanu na vysoké tóny jako h2 a výš, už je to jen rovný tón, pokud do toho téměř neřvu. A když neřvu, zní to jako bych se škrtila. Tak by mě zajímalo jestli je nějaká technika jak to změnit. Díky
Karolína Doupovcová

 
Příspěvky: 2
Registrován: stř 23. zář 2015 22:58:40

Re: Vibrování lebky

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » pát 25. zář 2015 1:25:08

Dobrý den,
z Vaší terminologie si nejsem úplně jist, co jste chtěla říct…

„Přenést vibrování hlasu do lebky“ – myslíte tím rozeznění rezonančních prostor v lebce? Na toto jsou speciální hlasová cvičení, která například mohou začínat brumendem, při kterém si člověk uvědomuje vibrace v rezonančních prostorech v hlavě, tedy v lebečních dutinách. Poté následují další cvičení, jejichž slabiky obsahují hodně písmena M nebo N, která rozvoji rezonancí v tzv. „masce“ napomáhají.

„Když vibruji s hlasem, vychází to, řekla bych, z krku, ale nemůžu to nijak prohloubit.“ – u této věty také hodně přemýšlím, co jste tím chtěla říct. Hlas vzniká vibrováním hlasivek, které rozpohybuje proud vzduchu při svém průchodu hrtanem. Tedy primární vznik vibrací je právě v krku. Slovem „prohloubit“ jste myslela buď hloubku tónu nebo hloubku znění zvuku ve Vašem těle…? Pokud byste chtěla dostat vibrace níž, než jsou Vaše hlasivky, pak se jedná o speciální hrdelní techniky, které se využívají třeba v mongolské hudbě a nebo metalové hudbě – zjednodušeně laicky řečeno jde o určitě chrčení. Pro toto je třeba použít opravdu velmi speciální techniky, kterým ale musí předcházet dokonalé ovládnutí základů pěveckých technik. Nebo se Vám jednalo o hudební efekt, tzv. „vibrato“, kdy se tón jakoby „chvěje“? Pokud Vám šlo o v pravém slova smyslu „vibrato“, tak to se opravdu stává, že z počátku člověku jde jen v určité poloze, obvykle střední, a nejde ani v nízké, ani v hluboké. Rozšíření vibrata do nízkých i vysokých poloh přijde s cvikem. :)

„Když se dostanu na vysoké tóny jako h2 a výš, už je to jen rovný tón, pokud do toho téměř neřvu.“ – z této věty usuzuju, že Vám šlo o efekt zvaný „vibrato“. Jak jsem už psal, ve výškách se Vám vycvičí časem. „Řvaním“ nebo jakýmkoli tlačením bych to nedělal – správně tvořené vibrato vyžaduje (ostatně jako každý druh zpěvu) volnost.

„A když neřvu, zní to jako bych se škrtila.“ – to bych Vás už potřeboval slyšet. Obvykle zní člověk přiškrceně, když tlačí a snaží se být nadměrně hlasitý. Ale při špatné technice může znít člověk přiškrceně, i když zpívá tiše. Každopádně je problém v technice a je třeba vyhledat pedagoga zpěvu, který Vám problém odhalí a navede Vás na správnou cestu.

Tedy techniky, jak Vám pomoci, rozhodně existují. Každý dobrý pedagog Vás jistě navede. Je to dlouhodobější proces, ale nebudete-li dělat věci násilně a budete si hlídat volnost, jistě se Vám hledaný efekt v hlase časem dostaví v plném rozsahu. :)

Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Re: Re: Vibrování lebky

Příspěvekod Karolína Doupovcová » sob 26. zář 2015 18:56:24

Dobrý den,
děkuji za odpověď. Přesně jsem myslela to vibrato, což vám došlo, takže díky. :D Tím prohloubením jsem myslela zřetelnější chvění. Například když poslouchám Sierru Boggess, když zpívá Thinkofme, tak v závěru tam je myslím c3 a zní to jako by ten hlas opravdu zvonil. Taky to na ní jde vidět, protože se jí pohybuje i čelist, a proto jsem si myslela, že to má něco společného s tou „maskou“. Nezávisí to třeba na síle hlasu? Každopádně se zeptám někoho na techniky a Vám díky moc. :)
Karolína Doupovcová

 
Příspěvky: 2
Registrován: stř 23. zář 2015 22:58:40

Re: Re: Re: Vibrování lebky

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » ned 27. zář 2015 12:32:26

Dobrý den,
vibrato a „zvonivost“ hlasu jsou dvě různé věci, které spolu přímo nesouvisí.

To, jak moc někomu „zvoní“ hlas, souvisí se stupněm ostrosti tónu, s tím, jak zpěvák tón tzv. „posadil“, jak ho tvoří v krku, jak používá rezonance… Faktorů, co to ovlivňují, je více. Ale nijak přímo to neovlivňuje technika tvorby vibrata.
Je běžné, že v nižších polohách je vibrato zřetelnější než ve vysokých. Je to věcí tréninku, aby Vám znělo zřetelně i ve výškách. Pohyb čelisti při vibratu je pomůcka, která není nezbytná, ale někteří zpěváci si tak pomáhají, aby ho snáze vytvořili. Když člověk vibrato umí tvořit, je mu jedno v jaké výšce a při jaké hlasitosti.

Hodně štěstí. :)
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Další

Zpět na RADY PRO ZPĚVÁKY



Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron