Smíšený tón - střední rejstřík - mixed voice - voix mixte


Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.

Zde se nachází Pěvecká poradna, kterou jsme sem přesunuli z původní adresy peveckaporadna.blueforum.cz.

Vocal Mix

Příspěvekod Linda Dinh » stř 17. úno 2016 19:20:09

Dobrý den můžete mi prosím vysvětlit,jak to funguje a jestli jsou nějaká hlasová cvičení pro Vocal Mix (nevím,jak je to v češtině)?
Linda Dinh

 
Příspěvky: 6
Registrován: stř 10. úno 2016 20:40:09

Re: Vocal Mix

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » čtv 18. úno 2016 0:19:23

Dobrý den,
terminologií je více – pro jednu problematiku existuje vždy více u nás i ve světě používaných termínů, někdy jsou si termíny podobné, někdy se dokonce chybně zaměňují, někdy je v zažitých pojmech dokonce i zmatek. Účastnil jsem se před časem jednoho výzkumu, kde spolupracovalo hodně lektorů zpěvu a z tohoto výzkumu mimo jiné vzešlo i zjištění, že pod jedním pojmem si různí lektoři představují odlišné věci. Já se snažím dlouhodobě pátrat po „pravdě“ a zpřesnění významů různých termínů…

Tedy nejlepší by bylo, kdybyste mi přímo předvedla, o co se Vám jedná. Ale budu doufat, že to odhadnu správně. Asi se Vám jedná o to, co se obvykle nazývá třeba mixed voice, voix mixte, mixovaný tón, mixtón, mix, smíšený tón, míchaný tón, … …

Jak jsem už zmínil, z onoho výzkumu vyplynulo, že si pod podobnými pojmy představují různí lektoři různé věci. Z toho vyplývají mnohdy i odlišná cvičení a postupy, jak docílit požadovaného výsledku.

Čeho jsem se dopátral já: tuto problematiku řeší tradiční pěvecké metody, které rozlišují tzv. „hlasové rejstříky“ a dělí je na tzv. „hrudní rejstřík / prsní rejstřík / plný hlas / apod.“ a „hlavový rejstřík / hlavový tón / falzet / fistule / apod.“. Tyto metody používají ve spodní části rozsahu plný hlas a v horní části rozsahu falzet. Tím jim ale uprostřed rozsahu vzniká tzv. „hlasový zlom / hlasový přechod/ apod.“. Tento tradiční styl výuky tedy způsobuje, že kdesi uprostřed rozsahu vznikne náhlá změna kvality tónu – co do barvy, ostrosti i hlasitosti.

Nicméně současné moderní pokročilé pěvecké metody, které se ve světě vyučují, už přišly na to, jak zpívat, aniž by došlo k hlasovým zlomům, jak udržet odzdola nahoru jednu barvu, jedno nastavení v krku.

Mixtón má v tradičních pěveckých pedagogikách jaksi „zamaskovat“ hlasový přechod, aby ho posluchač nepoznal. Jelikož já jsem už ve své pedagogické praxi přešel na výuku pokročilých moderních světových metod, které řeší, jak se hlasovým přechodům vyhnout a udržet stejné nastavení v krku a s tím i stejnou barvu hlasu odzdola až úplně nahoru, přestal jsem v podstatě řešit problematiku maskování těchto tzv. „přechodových tónů“ (tj. tóny v oblasti hlasového rozsahu, kde dochází k hlasovému zlomu z důvodu nucené změny hlasového rejstříku).

V praxi se problém mixtónů řeší v tradičních pěveckých metodách především pomocí tělních rezonancí. A to tak, že do falzetu se žáci učí co nejvíce rozeznět hrudní rezonance a do plného hlasu co nejvíce rozeznět hlavové rezonance. Tím dojde v kritické oblasti přechodových tónů k vyrovnání barev a hlasitostí v obou rejstřících, že posluchač skoro nepozná, že došlo ke změně rejstříku.

Takže, pokud se chcete naučit dobře mixovaný tón, trénujte hodně rezonanční cvičení a samozřejmě i správná dechová cvičení, bez kterých zpívání nikdy nejde dobře.

Držím palce! :)
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Jak na plný hlas v celém rozsahu

Příspěvekod Kamila » pát 26. úno 2016 18:04:27

Dobrý den, měla bych k Vám následující dotaz. Zpívám řadu let, ovšem až nedávno jsem začala řešit správnou techniku a začala navštěvovat učitelku zpěvu, absolventku konzervatoře. Vyučuje techniku bel canto. Vedeme všechny tóny shora v plném rozsahu falzetem, ovšem já se cítím velmi nepřirozeně. Ona tvrdí, že nezpívám falzetem, že falzet by byl tenký. Přitom její hlas zní krásně plně v celém rozsahu, opravdu nepoznáte, zda se jedná o falzet nebo ne. Tvrdí mi, že to je věc cviku, jenomže já mám trochu pochybnosti a chtěla bych se zeptat, zda existují jiné techniky, jak docílit plného hlasu v celém rozsahu. Dobře mi znějí hluboké tóny – malé e až a1 a pak začíná falzetová krize nebo naopak vyjedu falzetem na g2 a sestupuji dolu zmíněnými nebarevnými tóny. Můžete mi, prosím, poradit? Případně je možné si u Vás objednat konzultaci?
Děkuji Kamila
Kamila

 
Příspěvky: 1
Registrován: pát 26. úno 2016 17:56:12

Re: Jak na plný hlas v celém rozsahu

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » sob 27. úno 2016 10:47:19

Dobrý den,
to, co popisujete, je běžná praxe klasického typu výuky.

To, že se z počátku žák při některých metodách cítí „nepřirozeně“, bývá obvykle dáno tím, že je zvyklý na něco jiného, jeho tělo má zažité a se zpěvem spojené určité nastavení těla. A když to najednou dělá úplně jinak, než byl zvyklý, má divný pocit nejistoty či nepřirozenosti. Tento pocit trvá přechodnou dobu, než si tělo a žák sám zvykne na nové nastavení svého pěveckého aparátu (a vůbec celého těla) při zpěvu.

Nedokážu říct, když jsem Vás neslyšel, jestli je Vaše aktuální pěvecká metoda správná. Soudím jen podle Vašeho popisu a na něm neshledávám nic špatného. Hlídejte si jen nepříjemné pocity v krku. Když se člověk učí něco hodně odlišného od toho, na co byl dříve zvyklý, může se mu občas při hledání správné cesty stát, že ho zabolí, zaškrábe nebo zalechtá v krku. Je to známka, že udělal chybu v technice. Toto si hlídejte a konzultujte s lektorkou. Je třeba těmto momentům předcházet a snažit se, aby se objevovaly co nejméně a v budoucnu pokud možno vůbec.

V klasických metodách je cílem tzv. plný hlas a tzv. falzet k sobě maximálně barevně a dynamicky přiblížit pomocí tzv. voixmixtu. Výsledkem je hlasový rozsah, kde nejsou téměř znát tzv. hlasové přechody a má pokud možno odshora až dolu stejnou barvu i dynamiku. Výsledkem je pak typ hlasu vhodný do opery, operety, kostelní hudby, klasického muzikálu nebo operního rocku či operního metalu. Není ale úplně vhodný pro současné styly pop music (pop, rock, folk, country, metal, disco, r'n'b apod.). Záleží na tom, jaký žánr chcete dělat.

Samozřejmě existují i jiné metody, jak dosáhnout toho, abyste měla jednu barvu odzdola až nahoru, ale ty jsou výhodnější spíše pro pop music než pro klasiku. Jak jsem už psal – záleží na tom, jakou hudbu chcete dělat.

Nicméně všechny zmiňované metody práce hlasem se dají dělat paralelně – vy teď máte nastolenu jednu cestu. Až ji budete zvládat, můžete si klidně přidat další. Pokud budete mít správné technické základy, nebude pak pro Vás problém přepnout třeba mezi operou a rockem, protože v prazákladu je zpívání jenom jedno. :)

Jestli aktuálně nedokážete na sobě poznat, zda zpíváte ještě falzetem nebo už plným hlasem, i to se může zpočátku stát. Nejste na tento způsob zpěvu zvyklá a rozdíly v barvách mohou být opravdu malé a vy si na to teprve potřebujete vytrénovat ucho.

To, že ve středové oblasti rozsahu máte momentálně tóny, které neznějí nejlépe, to se při klasických metodách na dočasnou dobu stává. Chce to trpělivost a píli. :)

Pokud ale chcete konzultaci se mnou, abyste se ujistila i u někoho jiného, jestli to děláte správně a nebo nahlédla do jiných metod, klidně se můžeme domluvit. Ale předem upozorňuju, že pokud člověk ještě neovládá svůj hlas dobře, nemusí být vhodné studovat více metod najednou. V takovém případě bývá lepší se nejdříve dobře naučit jednu a až poté zkoušet další. Nicméně jedno setkání jen na srovnání či ujasnění některých faktů by neměl být problém. :)

Když tak se ozvěte na mail skola@modernizpev.cz a odkažte se na komunikaci zde se mnou.
Ať se Vám daří! :)
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32


Zpět na RADY PRO ZPĚVÁKY



Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron