Hlasová únava – nepříjemné pocity v krku při/po zpěvu


Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.

Zde se nachází Pěvecká poradna, kterou jsme sem přesunuli z původní adresy peveckaporadna.blueforum.cz.

Re: Re: Au au:/

Příspěvekod Michal Hoos » pon 05. zář 2011 23:20:07

Ahoj,

Naštěstí se to do tří dnů zcela spravilo. Prakticky dva dny jsem mluvil jen vyjímečně, chtěl jsem hlasivkám dát čas na zotavenou jako omluvu:D, čajíčky a vincentka zavlažovaly:). Můj problém je, že naše písničky mám navyklé zpívat celej napnutej:/ tlačím to jak slonice mládě. Behěm každého cvičení se snažím být naproto volný a netlačit ale jde to pomalinku:/ občas jedu třeba celej song absolutně volnej a jen mi to udělá radost skočíme na jiný a já jsem zase napnutej jak struna:/. Je to běh na dlouhou trať… téměř čtyři roky jsem zpíval napjatej a tahal jsem zpěv až z paty:/ svalová paměť se přepisuje hůř, než ta počítačová:D.
Michal Hoos

 
Příspěvky: 2
Registrován: pon 29. srp 2011 9:26:51

Divný pocit v krku

Příspěvekod Karolína D » pon 25. led 2016 19:28:30

Dobrý den, už asi měsíc se učím zpívat, zkouším různá hlasová cvičení z internetu, cvičení na bránici, zpívám atd. Vím, že by bylo nejlepší si najít učitele…ale to bych mohla až v září, ted' to nejde, tak cvičím sama. Jenže za poslední týden mě pár dní pobolívalo v krku, to jsem nevěděla zda je to ze studeného počasí nebo zpěvem. Za pár dní to ale přešlo, tak už to nijak neřeším. Ted' ale v poslední době vždycky tak po 10ti min zpívání cítím v krku takový divný pocit, ani nevím jak to popsat. Něco jako mírná bolest, nebo zahleněný krk. Nevím co to znamená? Bojím se, abych nějak neublížila hlasivkám. Můžu pokračovat dále ve zpívání? Nebo je to nějak nebezpečné? A myslíte si, že když takhle budu trénovat třeba 5 měsíců, bude znát nějaké zlepšení?
Děkuju moc za odpověd', hezký den přeji.
Karolína D

 
Příspěvky: 1
Registrován: pon 25. led 2016 19:22:06

Re: Divný pocit v krku

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » úte 26. led 2016 0:04:41

Dobrý den,
pokud nejste nemocná, máte hlasivky v pořádku a nepříjemné pocity k krku se Vám objevují vždy po zpívání, mohu téměř s jistotou odhadnout, že Vaše problémy budou zapříčiněny chybou v pěvecké technice.

Chyba v technice se může projevovat bolestí, škrábáním nebo i jen pouhým lechtáním v krku, nepřirozeně rychlým vysycháním sliznic v krku nebo nadměrným zahleněním po zpěvu. Tyto projevy přicházejí obvykle v důsledku svírání prostoru v krku, za které mohou obvykle svaly na krku, špatná práce s dechovou oporou, blokády v oblasti páteře či hrudníku, stres, nedostatečné uvolnění těla, únava nebo prostě jen nedostatek energie či psychické pohody.

Tedy důvodů může být opravdu více a bez toho, aniž bych viděl, jak dýcháte při zpěvu, jaká hlasová cvičení zkoušíte a jak je provádíte, si netroufnu na dálku odhadovat, co je příčinou Vašich problémů. Nejlepší by bylo obrátit se na nějakého lektora zpěvu. A pokud teď nemůžete za žádným dojet, vězte, že já předávám rady i on-line po Skype. ;)

To, že se Vám dějí nepříjemné pocity v krku, je známka toho, že je něco špatně. Je třeba najít příčinu a co nejrychleji ji odstranit, protože pokud budete tuto bolest dlouhodobě ignorovat, může dojít k poškození hlasu a v extrémním případě i nevratnému.

Vždy, když ucítíte při tréninku některé ze zmíněných varovných příznaků, je třeba trénink přerušit. Následně analyzovat, kde došlo k chybě a poté se ji snažit odstranit. Pokud nepříjemné pocity v krku nepřestanou, je třeba s tréninkem přestat. Pokud se to opakuje i další dny a nevíte si s odstraněním problému rady, je jediná cesta a to co nejrychleji vyhledat pomoc – buď lékařskou (foniatr) a nebo pedagogickou.

Držím palce, ať co nejdříve zjistíte, kde děláte chybu.
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Hlasová únava

Příspěvekod Ondřej » úte 09. srp 2016 2:23:19

Dobrý den. Zpívat se učím pomalu dva roky a jsem basbaryton, s nynějším rozsahem od E do f1. Zpívám pravidelně, minimálně třikrát týdně a vždy několik písní. Zejména muzikálové písně a písně Daniela Hůlky. Mám dotaz ohledně hlasové únavy. Je normální, že po takových sedmi až osmi písničkách za „trénink“, již pociťuji, že hlas není dostatečně silný a pomalu se unavuje. Vždy to poznám tak, že už mi nejde vůbec tvořit falzet, ale spíš jako by místo něj vycházelo syčení. Druhý den mám většinou hlas zase v pořádku.

Děkuji za odpověď.
Ondřej

 
Příspěvky: 2
Registrován: úte 09. srp 2016 2:18:31

Re: Hlasová únava

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » stř 10. srp 2016 22:21:32

Dobrý den,
hlasová únava, která neodezní do 10 cca minut bývá obvykle známkou chyby v technice.

Krátkodobá únava v řádu minut bývá známkou, že se pokoušíte o něco, na co tělo není zvyklé a ještě v tom není vytrénované. Je dobré si dát pauzu a po ní si zkusit zazpívat pár tónů ve vhodné poloze i hlasitosti, které vám jdou. Pak můžete pokračovat ve zkoušení nového dál.

Pokud ale cítíte únavu po zbytek dne a někdy dokonce i druhý den, bude to s největší pravděpodobností chyba v pěvecké technice. Pak doporučuju vyhledat učitele zpěvu.

Když není s hlasem něco v pořádku, obvykle se to nejdříve projeví na falzetu, který začne mizet, protože oteklé hlasivky ztrácejí na schopnosti této relativně jemné práce, která je pro tvorbu falzetu třeba.

Syčení nebo dyšný tón, který nejde odstranit, je známkou hlasové únavy, kdy hlasivky přes otok nejsou schopny k sobě domknout a škvírami v hlasivkové štěrbině uniká syčící vzduch.

Držím palce, ať brzy objevíte a úspěšně odstraníte chybu. :)
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Re: Re: Hlasová únava

Příspěvekod Ondřej » pon 15. srp 2016 18:43:22

Děkuji za Vaši odpověď. Je pravdou, že někde kolem tónu d1 již musím na následující vysoké tóny ve zbytku rozsahu použít více síly a jaksi, nedokážu je zazpívat bez velké hlasitosti. Kamarád, který již zpívá déle, tvrdí, že existuje jakýsi hlavový rejstřík, při kterém nerezonuje již hrudník, ale zároveň se nejedná o falzet. Nevíte, co by to mohlo být za rejstřík a neznáte jeho terminologii přesněji? A ještě se zeptám, jak lze vysoké tóny trénovat i bez náhlého navýšení hlasitosti a „řvavosti?“

Děkuji opět předem za odpověď. Vaše poradna mi už mnohokrát dodala podstatné informace i sebevědomí.
Ondřej

 
Příspěvky: 2
Registrován: úte 09. srp 2016 2:18:31

Re: Re: Re: Hlasová únava

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » čtv 18. srp 2016 1:59:57

Dobrý den,
je to tak, že ve výškách je snazší zpívat hlasitě. Teprve tréninkem a prací na technice docílíte toho, že ve výškách budete schopen zpívat jemně i plným hlasem.

Co se týče Vašeho dalšího dotazu, tam je popleteno více pojmů do sebe. To, čemu se v opeře říká „hlavový rejstřík“, nazýváme v pop music falzet. Správnému zdravě tvořenému proporčnímu tónu rezonuje zároveň vždy hlavová i hrudní rezonance, jen v jiném poměru v závislosti na výšce tónu a zvoleném rejstříku. Tedy obě tělní rezonance jsou přítomny jak v plném hlase, tak i ve falzetu. Umět zcela odizolovat jednu rezonanci je celkem nelehký úkol a z hlediska zpěvu zároveň nesprávný.

To, že existují i jiné metody, jak se dostat do výšek, to je pravda a to se už vymyká terminologiím tradičních pěveckých metod. Nicméně, ať zpíváte jakkoli, vždy by Vám měla rezonovat hrudní rezonance – při jejím omezení nebude barva Vašeho hlasu dostatečně kvalitní, zejména pokud se Vám jedná o jakoukoli formu tzv. plného hlasu. Nevím, co měl Váš kamarád na mysli – mohlo jít od flažolet neboli whistle, mohlo jít o curbing neboli sob, mohlo jít o edge neboli twang, mohlo jít edge like neutral, atd… Možností je více, jak se dostat do výšek, než obyčejným falzetem, nevím, který způsob měl váš kamarád na mysli, ale každopádně hrudní rezonance by měla alespoň v minimální míře být přítomna vždy… (Nejméně je ve flažoletu neboli whistle.)

Trénink tichého zpívání je dlouhodobá záležitost a ne úplně jednoduchá pro vysvětlení na dálku. Pro začátek Vám dám alespoň jednu radu: zkoušejte si zpívat vysoké tóny, které v pohodě zvládáte. Nasaďte je vyšší hlasitostí a pak pomalu zeslabujte až do hlasitosti těsně předtím, než vám to přeskočí do falzetu. A takto opakovaně projíždějte tón po tónu ve vašich vysokých polohách. Toto je taková jednoduchá cesta, kterou jsem schopen na dálku popsat. Bude to trvat nějaký čas, ale po určité době byste měl začít pozorovat, že dynamické možnosti Vašeho plného hlasu se začínají rozšiřovat směrem dolu. :)

Držím palce!
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Problém s hloubkami v hlavovém tónu

Příspěvekod Michaela Černá » pon 29. kvě 2017 22:45:41

Dobrý den,
mám takový problém. Před dvěma týdny jsem na hodině zpěvu (populární zpěv) postřehla rozdíl, který se mi někdy stával, ale vždy přestal do pár dnů (z důvodu unavení z těžkého dne atd.). Při nižších tónech, kdy zpívám ještě hlavovým tónem, skoro u přechodu do tónů přes krk, začnu trochu hlenit, a v důsledku toho mi vynechává hlas, nebo mi hlas malinko zachraptí. U krčních tónů a sopránů se mi to nestává (mám rozsah asi 2.5 oktávy s nejnižším tónem malé C) za ty poslední dva týdny jsem zpívala jen 3x-4x, také jsem málo spala kvůli brzkému vstávání na praxi. Je tedy pravda, že od konce března zpívám píseň Jednoho dne se vrátíš od Věry Špinarové, ale nic takového se mi ty dva měsíce co jí zpívám nestalo. Je také velké vedro a mám letos velmi silnou alergii, kdy mám velmi ucpaný nos, tak se chci zeptat jestli to třeba není kvůli tomu. A jestli teď pro hlasivky můžu něco udělat. Absolutní hlasový klid bohužel není možný kvůli škole. Děkuji předem za odpověď. Michaela Černá.
Michaela Černá

 
Příspěvky: 1
Registrován: pon 29. kvě 2017 22:37:52

Re: Problém s hloubkami v hlavovém tónu

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » úte 30. kvě 2017 1:44:49

Dobrý den,

zvýšená hlenivost, vynechávání hlasu a chraptění je kombinace, která naznačuje, že něco není v pořádku. Obvykle tyto 3 jevy spolu přímo souvisí a způsobuje je zatínání svalů v oblasti krku. Je dost možné, jak se snažíte dosáhnout v hlavovém tónu co největších hloubek, že na hlasivky tlačíte a tím si hlas unavujete a sama sobě způsobujete popsané příznaky.

Ale píšete, že aktuálně trpíte silnou alergií, což klidně může být tou příčinou. Z alergie můžete mít krk vevnitř opuchlý, v důsledku čehož Vám může hlas vynechávat a když se snažíte z hlasivek "vymačkat" nějaký zvuk, tak si tím hlasivky unavujete a potom začnete chraptět. Berte poctivě léky na alergii a v období nejsilnějších alergických projevů moc nezpívejte.

Únava a nedostatek spánku jsou další faktory, které se neblaze podepisují na stavu hlasivek.

Píšete, že se Vám to děje při tréninku písně Jednoho dne se vrátíš od Věry Špinarové. To mě trošku zaráží, protože, pokud si dobře pamatuju, v této písni Věra Špinarová vůbec hlavový tón nepoužívala, naopak píseň byla charakteristická tím, jak vysoko se tato fenomenální zpěvačka dokázala dostat plným hlasem. Tedy mám pocit, že se tuto píseň učíte zpívat špatně a snažíte se zpívat v hlavovém tónu nepřirozeně hluboko a možná i nepřiměřeně nahlas.

Zde bych ještě maličko poopravil terminologii: spodnímu rejstříku se v tradičních pěveckých metodách říká "plný hlas", "hrudní rejstřík" nebo "prsní rejstřík". Vámi použitý pojem "krční tón" je dost zavádějící a spíše evokuje špatné zacházení s hlasem.

Dále bych poopravil Vaše užití termínu "soprán" - z kontextu jsem pochopil, že tím označujete vysoké tóny. Pojem "soprán" je ale označení pro nejvyšší ženský hlas - vysoké tóny tímto slovem neoznačujeme. Říkáme třeba, že jsou to tóny ve vyšší poloze našeho rozsahu. Můžeme také říct při označení pěveckého partu: "sopránová poloha".

Tedy, co bych Vám doporučil: snažte se více spát, nejlépe 8 hodin denně. Berte léky na alergii a v době nejsilnějších projevů alergie moc nezpívejte. Pokud máte oteklé hlasivky, berte nějaké medikamenty, které Vám od toho pomohou - za sebe doporučuju Aescin. Zpívejte píseň paní Špinarové správně, tedy v plném hlase. Je možné, že jste vyučována klasickou (rozumějte operní) pěveckou technikou, kde se učí zpěvačky zpívat převážně hlavovým tónem, což je velmi vhodné pro operu, ne už tolik pro populární hudbu, natož pro zmíněnou píseň. Je možné, že z tohoto důvodu neumíte zpívat plným hlasem vysoké tóny. Pak buď začněte zpívat jiný repertoár - tedy spíše operu nebo operetu. A nebo se začněte učit moderní pěvecké techniky zaměřené na populární hudbu.

Držím palce a přeju pevné zdraví! :-)
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Předchozí

Zpět na RADY PRO ZPĚVÁKY



Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron