Zpěv s nástrojem vs. bez něj


Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.

Zde se nachází Pěvecká poradna, kterou jsme sem přesunuli z původní adresy peveckaporadna.blueforum.cz.

Zpěv s nástrojem vs. bez něj

Příspěvekod JessicaCorny » úte 02. led 2018 13:23:18

Dobrý den,

ráda bych si nechala poradit s pěveckým problémem, na který jsem narazila.

Zpívám v kapele s autorskou tvorbou, kterou si sama píšu. Na zkouškách i koncertech mívám často problém s intonací počátečních frází. Poté, i některé relativně nízké písně zní tlačeně a že jsou na mě vysoko. :/

Když si tyto písně ale trénuji doma, pouze s akustickou kytarou, není žádný problém ani s intonací, ani s tóninou písně. Uvědomuji si, že když jsem opřená o kytaru, mám větší oporu v ladění, protože nástroj rezonuje.

Zajímalo by mě, jestli existuje nějaký trik, nebo technika, která mi pomůže ve chvíli, kdy jsem bez nástroje, v kapele, pouze jako sólová zpěvačka. Snažím se myslet na tóny, které mají přijít, ale často to nepomáhá a výsledkem jsou odporně nebarevné a přiškrcené tóny.

Děkuji za odpověď a zdravím.
JessicaCorny

 
Příspěvky: 3
Registrován: ned 31. pro 2017 15:39:28

Re: Zpěv s nástrojem vs. bez něj

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » úte 02. led 2018 21:46:13

Dobrý den,
stává se, že písně, které člověk trénuje v pohodlí domova a jdou bez problémů, naživo v sále před publikem už tak snadno nejdou a nebo nejdou vůbec.

Čím to je? Problém obvykle vězí ve změně prostředí a faktorů může být hned více. Pokusím se rozpomenout na ty nejčastější... Dost možná některý z těchto faktorů nebo kombinace více z nich bude i Váš problém...

1. tréma - člověk najednou ztratí to pohodlí domova a začnou ho stresovat desítky, stovky či tisíce cizích očí. Tréma se dost často projevuje i sevřením v hrdle a první tóny se nasazují o poznání hůře než doma. I výšky pak nejsou takové, jako doma.

Na trému má každý jiné recepty - někdo meditaci, někdo psychologa, někdo panáka či džoint... Já spíše volím spíše cestu koncentrace před výkonem, zklidnění mysli a zklidnění dechu za pomoci dechových cvičení, která zpomalí tep a zklidní dech. Ale pomáhá také časté vystupování, čímž si člověk postupně na publikum zvyká.

2. akustické podmínky - každý prostor, každý sál či hala, ale i každá domácí místnost má jiné akustické podmínky. Doma to souvisí třeba s množstvím prázdných stěn, od kterých se zvuk odráží. Proto třeba v koupelně, kde bývají stěny holé, bývá akustika lepší a člověk se lépe slyší. V pokojíčku, kde má člověk skříně, poličky a plno dalších věcí, se zvuk pohltí a mnohem méně se odráží zpět do Vašeho ucha. Proto, aby člověk docílil stejně intenzivního vnímání sebe sama, obvykle v koupelně zpívá slaběji, protože jeho hlas tam zní skoro "sám". V pokojíčku, abyste dosáhla pocitu stejné hlasitosti, už budete muset přidat. Obdobné je to i ve větších prostorech - v kostele se Váš hlas ponese krásně, i když je to obrovský prostor, protože zde je akustika ideální. Naproti tomu ve sportovní hale, která má různé odhlučňovací prvky, budete mít problém i při hlasitém zpívání vůbec zaslechnout, že se Váš hlas nese... No a pak když člověk zpívá v klubech, které mnohdy mívají akustiku pochybnou a ještě je zpěvák závislý na zvukové aparatuře a komunikaci se zvukařem, ocitne se rázem v akustickém prostředí, které je silně odlišné od jeho pokojíčku doma. A tak aniž by si to uvědomoval, začne zpívat hlasitěji, třeba začne i na hlasivky tlačit a to může způsobovat rychlejší únavu, horší zpívání výšek, najíždění na tóny v začátku frází.

Zde je pomůcka naučit se vnímat vnitřní pocity - jaký pocit máte v krku, jaké cítíte vibrace, jaké cítíte napětí na hlasivkách v krku, v puse, po těle... A když se dostanete do jiného akustického prostředí, hlídáte hlasitost pomocí těchto pocitů. Nemusíte se bát, že když uberete, že Vás posluchač neuslyší - to je starost zvukaře. Vaše starost je vyloudit kvalitní tón a tomu musíte podřizovat mimo jiné i hlasitost. Při dlouhodobém zpěvu zvýšenou hlasitostí a nepřiměřeným tlakem na hlasivky se krk daleko rychleji unavuje a to zhoršuje kvalitu zpěvu.

3. hlasitost aparatury - někdy se stane, že prostor nejde dobře nazvučit nebo máte nešikovného zvukaře nebo je těžká dohoda mezi členy v kapele... Výsledkem je, že se v odposlechu neslyšíte a vnímáte jen "kravál" kapely. Pak automaticky podvědomě začnete tlačit na hlasivky, což má následky jako v předchozím bodě.

Tady bych spíš radil investovat do in-ear technologie.

4. emoce - někdy se člověk nechá strhnout atmosférou a energií, která v písních je a dostane se do skoro euforického stavu a začne skoro až "hulákat". A zase je to o tom, že začne nekontrolovaně přepínat hlasivky.

I když muzika má sebevíc obrovské energie a děláte třeba i show, kde působíte nekontrolovatelně, vevnitř ale musíte mít stále svůj hlas pod kontrolou! Tak jako musí být pod kontrolou pěvecká technika, musíte mít i své emoce a vydávanou energii pod kontrolou, abyste si přílišným napětím v těle nezpůsobovala, že výšky nebo začátky frází nepůjdou zlehka. Šou je divadýlko pro lidi, které navenek může působit velmi divoce, ale pokud chcete mít zdravý funkční hlas, vevnitř musíte být stále bdělá a mít vše pod kontrolou.

5. sociální blok - pak se také ještě stává, že když člověk trénuje doma, je si vědom, že jsou přítomni další členové rodiny a nebo sousedi a kvůli nim podvědomě ztišuje. Doma v pokojíčku je nižší hlasitost pro takový trénink dostačující. Ale na pódiu už pak zpěvák musí zpívat hlasitěji. Jenže hlasivky fungují potichu jinak než nahlas. Zde se však projeví svalová paměť. Když se člověk učí nějakou písničku, tak do mozku se kromě textu a melodie ukládá i celkové nastavení v těle v průběhu celé písně. A Vy, když budete doma trénovat písničku pouze v nižší hlasitosti a na pódiu se budete snažit o vyšší hlasitost, tak to nepůjde. A to proto, že Váš mozek si bude pamatovat nastavení těla pro nízkou hlasitost, které ale není kompatibilní s požadovanou vyšší hlasitostí.

Zde je rada jednoduchá - trénovat doma ve stejné hlasitosti, v jaké to pak hodláte zpívat publiku. Rodina si musí zvyknout, že má doma zpěvačku a sousedi to také budou muset vydržet, pokud to nebude v době nočního klidu.

Píšete, že Vám pomáhá, když vnímáte rezonanci kytary - to může být i o těch pocitech, které je dobré vnímat. Je možné, že se chytáte rezonance, kterou vám v těle kytara vyrobila a Vy už se pak podvědomě nemusíte tolik snažit. Může to tedy souviset s tím, že se na koncertech hůř slyšíte a nebo prostě jen akustické prostředí, které tolik neodráží Váš hlas, jako Váš pokojíček, ve Vás podvědomě vzbuzuje tendenci více hlasem přidat.

Snad jsem Vám alespoň trošku pomohl. Cesta ve nejspíš v tom naučit se více vnímat vnitřní pocity v těle...

Ať se Vám daří!
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 277
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32


Zpět na RADY PRO ZPĚVÁKY



Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Google [Bot] a 1 návštěvník

cron