Hluboké tóny + „hrdelní zpěv“


Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.

Zde se nachází Pěvecká poradna, kterou jsme sem přesunuli z původní adresy peveckaporadna.blueforum.cz.

Hrdelní zpěv

Příspěvekod UnityCZ » pon 30. říj 2017 13:26:28

A zas! Ono já jsem zadal ne "Pěvecká poradna" ale "Pěvecké forum" a vyskočilo na mě cosi Čepek.cz, kde se shromažďují pedoúchylové...Bylo to hned první odkaz a je to na ty pěvecké sbory...To je dost...chucpe :D A bylo to hned na prvním místě.

Jinak děkuju moc za vyčerpávající odpověď. Hrdelním zpěvem jsem se zabýval asi rok, možná i víc, měli jsme takovou malou skupinu na Overtone Music Network, ještě s jedním klukem z Německa a další byl tuším odněkud z Kanady. A je to rozhodně zajímavé, jenom jsem tak dloooouho nezpíval, abych si nějak neublížil, protože jsem to dělal samodomo podle postupů na internetu. Učitele jsem neměl, neznám nikoho z okolí, kdo by tento zpěv vyučoval. Umím docela Xoorekteer, khoomei i Kargyraa, jen ten Sygyt mi tam nějak nechtěl naskočit, vždycky to byl spíš alikvotní zpěv. Tak já zkusím ještě cvičit a kdyžtak využiju té analýzy, kterou nabízíš, ale až se vrátíš. Tak se měj hezky, nevím, je to dovolená, nebo pracovní cesta, ale užij si to ;)
Budu se těšit příště, opatruj se, ahoj

Ivo
UnityCZ

 
Příspěvky: 19
Registrován: úte 12. zář 2017 13:34:47

Re: Hrdelní zpěv

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » pon 30. říj 2017 17:18:32

Ahoj ještě jednou...

Ojoj, teď to vidím taky, že heslo "Pěvecké fórum" opravdu zavádí ve vyhledávači primárně na web pedofilů a teprve až potom na tuto pěveckou poradnu... Tak budu doufat, že si moc lidí stránky nepoplete a nezavrhne kvůli tomu tuto zcela nevinnou poradnu pro zpěváky... :-D Tedy děkuju za zajímavé zjištění...

Co se týče hrdelního zpěvu, tak ty informace se u nás získávají opravdu těžko... Mám pár kolegů zpěváků, kteří to ovládají, ale přišli si na to sami. Ale před časem se v Praze pořádaly pravidelné alikvotní festivaly s německým mistrem přes alikvotní zpěv Wolfgangem Sausem. Bohužel se teď nic takového dál už neděje. Nicméně měl jsem tu čest se alikvotního festivalu s Wolfgangem zúčastnit. Bylo to sice zaměřené výhradně na alikvotní zpěv, ale zkušenosti o hrdelním zpěvu jsem tam získával vlastně "bokem" od účastníků festivalu, kteří mě právě zasvěcovali do technik Khoomei, Sygyt či Kargyraa. Pak jsem měl to štěstí být na workshopu s mongolskými zpěváky, kteří nás učili svůj způsob alikvotního a hrdelního zpěvu. V neposlední řadě jsem dokonce byl v Mongolsku, kde jsem navštívil uměleckou produkci tradičních alikvotních a hrdelních zpěváků...

Nicméně sám bych rád se tomuto ještě více přiučil od nějakého dobrého mistra. Ale to v našich končinách asi opravdu nepůjde lehko, takže jsme asi všichni odkázáni na amatérská videa na youtube...

Kdybys objevil něco zajímavého či objevného v této oblasti, budu rád, když se mi ozveš. Tato problematika je v Česku opravdu hodně neprobádaná.

Díky a měj se co nejlépe. :-)
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 264
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Re: Re: Hrdelní zpěv

Příspěvekod UnityCZ » pon 30. říj 2017 17:25:23

Znova ahoj,

kašlat na ně, když už mají tu drzost zakládat si vlastní stránky :)

Co se týče hrdelního zpěvu, objevil jsem dvě možnosti. Buď placenou a musím říct, že i dost chudou variantu, anebo zadarmo. Ta placená je od Stevea Sklara, nebo jak se jmenuje (jsem moc líný hledat :)), má placené lekce, ale upřímně, stojí za pendrek. Vůbec nejde do hloubky a až na jednu, dvě věci tam není nic, co by se nedalo naučit z videí na YouTube. Pak jsem narazil na tyto nahrávky http://www.busker-kibbutznik.org/khoome ... ourse.html
Které jsou v podstatě nemlich to stejné (až na pár chybějících věcí, ale spíš maličkosti) a navíc je to kompletně zadarmo. Ten zpěvák vypadá to opravdu ví o čem mluví. Opět nejde nějak extra do hloubky, ale dá se tam pochytit slušná várka informací. pokud bych si na něco ještě vzpomněl, nebo na něco narazil, určitě dám vědět ;)
UnityCZ

 
Příspěvky: 19
Registrován: úte 12. zář 2017 13:34:47

Re: Re: Re: Hrdelní zpěv

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » pon 30. říj 2017 19:29:08

Díky za inspiraci! Až budu mít chvíli, mrknu na to... :-)
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 264
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Prohloubení hlasu

Příspěvekod UnityCZ » pon 30. říj 2017 22:30:49

Ještě jednou ahoj, tenktokrát všichni, co chtějí prohloubit svůj hlas.

Narazil jsem na velice zajímavý tip, který, alespoň u mě, překvapivě funguje. Viděl jsem ho ve videu, které bohužel nejsem schopen víc najít, ale až ho najdu, tak ho sem hodím. Nejsem v žádném případě odborník a víc Vám určitě řekne Lukáš, ale nedoporučil bych nic, co jsem nezkusil. Teď k věci. Pokud chcete prohloubit svůj hlas a nechcete se pouštět do subharmonií, udělejte toto. Vemte si hlubší, ale pohodlnou polohu vašeho registru a ríkejte slova KIN KON ČIN ČON BIN BON za sebou. Ano, budete svému okolí připadat hoooodně zvláštně. Trik je v tom aby to piśmeno N bylo hluboko a postupně s každým slovem jste šli hlouběji a hlouběji. Nneí to hned u každého uje to jinak, ale nedoporučuji to dělat déle jak pět minut MŮŽE DOJÍT K POŠKOZENÍ HLASIVEK na to pozor, ne že to budete dělat dvě hodiny v kuse a odrovnáte si hlas nadobro. Pokud ano pak mi nenadávejte prosím, moje chyba to nebude ;) příklad onoho prohlubování. Začínám na velkém E a při druhém slovu jdu na velké Cis. Poté na velké D a ńásleduje kontra H atd. Každý to má jinak toto je pouze přiklad jak to dělám já. Mám od přírody hodně hluboký hlas, takže se pak snáze dostanu do větších hloube, nebyl problém kontra G a šlo by to určitě ještě dál. Chce to zkusit na vlastní poslech ;) ano to N bude hodně nasální, ale např pro mě je snažší se posléze dostat do většíxh hloubek zpěvem samotným. Nevím jak přesně to funguje, Lukáši, neříkám úplnou blbost, že ne? :D pokud ano klidně tento příspěvek smaž, zlobit se nebudu. Ale musím zdůraznit, že nenesu žádnou zodpovědnost pokud to někdo přežene. Dělejte to s citem a používejte vlastní rozum mto stejné platí pro subharmonie a hrdelní zpěv o kterém tu byla řeč. Hezký zbytek večera všem
UnityCZ

 
Příspěvky: 19
Registrován: úte 12. zář 2017 13:34:47

Prohloubení hlasu

Příspěvekod UnityCZ » pon 30. říj 2017 22:32:02

Ještě jedna věc, toto cvičení používají např moderátoři v televizi v zahraničí tak snad neříkám totální kravinu :D
UnityCZ

 
Příspěvky: 19
Registrován: úte 12. zář 2017 13:34:47

Re: Prohloubení hlasu

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » pon 30. říj 2017 23:56:17

Ahoj opět...

Asi bych musel slyšet to, co popisuješ... Ale hodně mi to připomíná cvičení, která pomáhají rozvíjet hlavové rezonance za pomocí písmene M nebo N. Tím se hlas odlehčí, snáze se s ním pracuje, je zvučnější a pomáhá to jak hloubkám, tak i výškám, jak zpěvu, tak i mluvnímu hlasu. Samozřejmostí při těchto cvičeních je netlačit a vše dělat s lehkostí. Pak se taková cvičení dají dělat celý den a hlasu to neublíží. Nicméně, jak říkám, musel bych to slyšet - já zde popisuju princip cvičení na hlavové rezonance. Třeba to tvoje cvičení je o něčem jiném...

Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 264
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Extrémní hloubky - plný hlas nebo pulzní rejstřík

Příspěvekod UnityCZ » pát 27. dub 2018 17:30:36

Ahoj Lukáši,

napadlo mě se Tě zeptat na jednu věc. Už jsme tady toho řešili spoustu, ale tohle jsme jen tak naťukli.
Jde o extrémní hloubky. Nemůžeš si to pamatovat, ale psal jsem, že se dostanu na C a Tys mi potvrdil, že jsem basbaryton. Zkoušel jsem to dál (ano s ladičkou, věčná hanba mně a mojí rodině :), ale i s midi klávesami) a dostanu se ještě hlouběji, než jsem myslel. Objevilo se mi až subkontra B, někdy subkontra A a někdy je to úplně mimo rozsah klavíru a ladičky. Ale mně to přijde jako totální kravina.
Mluvili jsme o vocal fry a našel jsem na Wikipedii český název (HA! Jsem dobreeeej!!!), je to pulsní rejstřík. Jak poznám rozdíl, mezi plným hlasem a tím pulsním rejstříkem, když, a to není z mojí hlavy, zní noty v kontra oktávě a dál dolů částečně jako ten vocal fry? Už jsme se bavili o oktavistech, posílal jsem Ti tu nějaké video o subharmonické technice zpívání. Pravda, ty tóny, které produkuju, jsou notně potichu. A nic proti kolegovi nahoře, ale Tim Foust v písni Ring of Fire používá další techniku a tou je bass growl. Ano, dostane se hodně nízko, jsou na to videa na YouTube, která popisují jeho rozsah i s ukázkami v reálném čase, ale v této konrétní písni se jedná o techniku, kterou jsem popsal. Vedou se o tom debaty, nicméně můj názor je takovýto. A nemám asi tak vytříbený vkus, jako jiný kolega, ale Ken Tamplin, to je jiná historie. Jeho ještěří jazyk mě děsí ve snech ještě teď :D No chtěl jsem udělat ještě jeden fórek, ale to byste na mě zavolali fešné hochy v bílém, s takouvou hezkou košilkou :)) Jako bych nic neřekl :) Ale zpět k tématu. Nevím, jestli jsem teda opravdu tak super a dobrej a nejlepší (já jsem, ale musím hrát blbýho, chápeš, sebechvála smrdí:)) a dostanu se tak hluboko plným hlasem, nebo je to pulsní rejstřík. Jo, je to potichu, ale někdy mi to zní jako plný hlas, jindy zase ne, Zkouším to tak různě, někdy dělám zvuk jakoby baskytary, jindy normálně zpívám. S lektorkou teď děláme mimo jiné i hlasové cvičení, jako dělala Ema Destinová a kdyý se dostávám k tomu C, tak je to pohodička, pak to začne být tiché a lektorka mi řekne, že to stačí. To si nestěžuju, pořád nejsem v komfortní zóně, i když se známe a kolikrát se nachytáme, jak si jenom tak povídáme, takže nervozita už taková není. Jenom nevím, na který tón se na lekci dostanu, musím se jí zeptat. Ale sama mi řekla, že mám opravud velký rozsah (smrdí, smrdí, toto smrdí), ale to není všechno, jsou důležitější věci. Akorát ty hloubky mě moc zajímají. Teď jsem to zkoušel a dávám kontra D jak šéf :) Tak se prostě škrábu na hlavě a nerozumím tomu. je nějaký zaručený fígll, jak poznal plný hlas od vocal fry? Třeba, jestli mi to rezonuje v hrudi, nebo tak? Moc by jsi mi pomohl ;)

Ivo
UnityCZ

 
Příspěvky: 19
Registrován: úte 12. zář 2017 13:34:47

Re: Extrémní hloubky - plný hlas nebo pulzní rejstřík

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » sob 28. dub 2018 20:46:56

Ahoj,
dík za obohacení mého slovníku pěvecké terminologie. Přiznávám, že pojem "pulsní rejstřík" jsem dosud neznal. ;-)

Lektora, který by se vyloženě specializoval na tuto techniku jsem zatím nepoznal. Nejvíc jsem se s tím setkal u lidí, kteří se zabývají hrdelním zpěvem. Ti mě učili, že je to dobrý zárodek pro rozvoj hrdelního zpěvu. A je fakt, když jsem to cvičil, nebyl mnohdy problém dostat se o oktávu níž, než je můj běžný rozsah. Jen je ten zvuk takový docela jemný a neumím si moc představit ho delší čas používat v písničkách. To potom, až když se z něho rozvine ten hrdelní zpěv, kdy rezonují i další součástky v krku, tak už to nabude na síle a dá se s tím vytvářet více.

Na druhou stranu se tento "pulsní rejstřík" hodně používá třeba v americké pop-music, kde se využívá jako určitý "rozjezd" nebo "dojezd" frází... Takové určité "zakňourání" na začátku slova a nebo na konci. A všiml jsem si, že nemálo Američanů v tomto rejstříku i chvílemi mluví, což může být pro Čecha docela nezvyklé...

Od českých profesionálních operních zpěváků jsem se už před mnoha a mnoha lety v divadle dozvěděl, že ho využívají jako určitou hlasovou relaxaci, když jsou unaveni z těžké árie.

Jak zvukově rozeznat hluboký "plný hlas", "pulsní rejstřík" a "hrdelní zpěv"? No, vyžaduje to už hodně praxi se všemi těmito druhy zpěvu. Přirozeně ve všech s přibývající hloubkou zvuk tmavne a začíná být takový "drnčivý" nebo nevím, jak výstižněji to nazvat...

U plného hlasu bys neměl fyzicky v těle pozorovat žádnou zásadní (a už vůbec ne náhlou) změnu, snad jen kromě toho, že s přibývající hloubkou bude postupně klesat hlasitost, budeš si víc uvědomovat hrudní rezonance a nutnosti volnosti v krku, protože sebemenší zatlačení hloubky ničí. Ale toto platí i pro oba ostatní druhy zpěvu.

Onen pulsní rejstřík trošičku působí jako "vyextrahované" drnčení ze všech těch frekvencí, co jsou ve zpěvu obsaženy. Je relativně tichý, o to ale ostřejší ve svém charakteru. V průběhu rozsahu se na rozdíl od plného hlasu jeho dynamika příliš nemění. Trošku to může připomínat drnčící řetěz nebo přeskakující ozubené kolo v soukolí. No, těžko se ten charakter zvuku popisuje. Každopádně vodítkem může být, že je na to potřeba relativně málo vzduchu, můžeš mít pocit skoro až zatajeného dechu. Jinak až na samotné drnčení necítíš v krku vůbec nic.

To naopak v hrdelním zpěvu máš pocit, že toho rezonuje v krku o dost víc, podobně jako když si třeba odkašleš. A také zvuk je o hodně hlasitější a "démoničtější".

Jestli jseš schopen dosahovat tónu A2, tak to gratuluju! Rozvíjej to dál a jednou třeba budeš ohromovat své publikum nepřekonatelným rozsahem. :-)

Fandím ti! :-)
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 264
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Předchozí

Zpět na RADY PRO ZPĚVÁKY



Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron