Dechová opora – bránice – správné pěvecké dýchání


Prosíme:
- nezakládejte duplicitní témata - pište své příspěvky do již existujících diskusí
- při psaní dotazu vyplňte políčko "Předmět" - zvýšíte tím přehlednost poradny
Děkujeme.

Re: Re: Re: Co je správně?

Příspěvekod PPAVEL RUZICKA » úte 28. říj 2014 19:24:58

ZASEKL SE MI TABLET, TAKZE POKRACUJI V OTAZCE

Dalsi argument je ten, ze hlas zni lepe, kdyz se clovek nadechuje nosem. Jsou nejake teorie ( treba zastarale, nebo teorie jinych zemi ) ktere by tento zpusob vyuky opodstatnovaly? Jak je to s vysusovanim hlasivek a jejich zvlhcovanim, o je nejlepsi ?
Prosim o reakci a hodnoceni teto teorie. Dekuji Pavel
PPAVEL RUZICKA

 
Příspěvky: 2
Registrován: úte 28. říj 2014 14:05:21

Re: Re: Re: Re: Co je správně?

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » stř 29. říj 2014 12:35:25

Přeju hezký den,
zkuste si udělat rychlý a hluboký nádech nosem a pak pusou. Sám zjistíte, že pusou se nadýchnete daleko rychleji a oproti nosu mnohem méně slyšitelně. Nádech pusou je tedy výhodný třeba při nahrávání ve studiu, kdy vaše nádechy nejsou hlučné. Dále je nádech pusou výhodný v rychlé muzice, kde je jen malý čas pro nádech – nosem se rychle nadýchnout nezvládnete jednoduše proto, že nosní dírky jsou podstatně menší otvory než pusa.

Jak by mohlo nadechování pusou vysilovat hlasivky mi není úplně jasné, protože nádech pusou i nádech nosem procházejí přes hlasivky. Ano, při nádechu nosem prochází menší proud vzduchu, což ale způsobuje jeho pomalost. Je fakt, že při nádechu nosem se vám stihne za tu kraťoučkou chviličku vzduch v nose maličko ohřát, zvlhčit a částečně očistit od prachových částic, což je výhodné třeba, když zpíváte open-air nebo v kostele a nebo v prašném nebo jinak znečištěném prostředí. Ale to neplatí o nahrávání ve studiu nebo o zpívání v čistých koncertních sálech. Každopádně je vhodné, aby zpěvák měl vždy po ruce nějaký nápoj, který průběžně zvlažuje svůj krk.

Že by zněl hlas lépe, když se nadýchnete nosem nebo pusou, o tom jsem opravdu nikdy neslyšel a nepozoroval ani na sobě ani na žácích za mých 18 let pěvecké a 13 let pedagogické praxe. Hlas rozezvučujeme výdechem a ne nádechem (kromě žánru grind core). ;)

Že je nádech nosem lepší, je vžité dogma zejména od klasicky školených pedagogů, které vychází z jejich např. kostelní nebo open-air praxe, kde je to s ohledem na teplotu vzduchu opravdu výhodnější. Navíc při opeře se zpívá bez mikrofonu a tak ty nádechy nejsou v dálce tolik slyšet jako u nás v pop-music, když „funíme“ do mikrofonu, který to přenese do reprobeden.

Tedy není špatně ani jeden druh nádechu, jen je vhodné zvolit si ten pro vás výhodnější s ohledem na typ vaší produkce a na žánr, který provádíte. ;)
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 312
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Vydechování moc vzduchu příliš NEnosový hlas

Příspěvekod Igi » pát 13. pro 2019 15:40:59

Dobrý den,
jsem vděčný na možnost zeptat se tady na fóru řekl bych jednoho z TOP učitelů zpěvu v ČR. Vždycky jsem chtěl zpívat, ale když jsem to někde zkusil, tak všichni řekli ať se na to radši vykašlu, hrál jsem pak cca od 15let na el. kytaru a až cca před dvěma lety (to mi bylo 28let) jsem se rozhodl, že prostě začnu zpívat i když mi to moc nešlo. Chodil jsem asi rok nepravidelně ke dvoum učitelům zpěvu, ale někdy se jejich doporučení rozporovaly,takže mě to někdy spíše více zmátlo než pomohlo. Nyní některé písničky co mi sednou zazpívám docela dobře, a publikum i pochválí ale něco je dost špatné... Nedávno si mě v rychlosti poslechl jeden zahraniční výborný zpěvák/učitel a řekl mi že mé dva největší problémy jsou téměř žádná práce bránicí a vyfukování moc vzduchu během zpěvu. Na bránici pracuji a myslím že vím jak na to a skutečně mi přijde, že mám lepší barvu hlasu když se opřu pořádně do bránice. Ale problém je že se musím často nadechovat a nebo to pak ke konci dlouhé fráze zase tahám z krku, protože nějak nevím (a ani mi to nikdo nedokázal vysvětlit) jak v sobě ten dech udržet. Máte na to prosím nějaký fígl? Přijde mi až tragikomické, že jeden můj známý(už bohužel nežije) výborný zpěvák měl kvůli nemoci část plic odoperované a ještě k tomu mu fungovala jen malá část zbývajících plic, tak dokázal na jeden nádech toho zazpívat víc než já a to já jsem relativně zdravý (mám teda trochu skoliózu, což nevím jestli taky nějak neovlivňuje možnost úplně plného nádechu).
Druhá věc je(i když se to už o hodně zlepšilo), že mám barvu hlasu při zpěvu jak operní zpěváci. Jedna dobrá zpěvačka mi radila, že bych měl zpívat více do nosu, ale pořádně také nevím jak. Někdy nějak intuitivně při delším zpívání, ale ne vždy se mi to jakoby nějak přepne a mám pěknou barvu a i se mi zpívá lépe, ale neumím k tomu dojít nijak logicky vždy a všude.
Děkuji moc za rady předem.
Igi

 
Příspěvky: 8
Registrován: pát 13. pro 2019 14:28:56

Re: Vydechování moc vzduchu příliš NEnosový hlas

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » ned 15. pro 2019 1:17:21

Dobrý den,
budu odpovídat postupně...

Pokud člověk se zpěvem začíná, není úplně vhodné chodit ke dvěma učitelům s různými metodickými přístupy najednou. Problematika je rozsáhlá, komplikované a ke stejnému cíli vede více cest. Některé cesty se mohou zdát zdánlivě protichůdné a pokud už člověk nemá trošku zkušeností, aby chápal širší souvislosti, může to vést pouze ke zmatení. Ale je klidně možné, že jeden z učitelů prostě a jednoduše neměl pravdu. To nedokážu posoudit...

Práce s tzv. "dechovou oporou", neboli vydechování vzduchu během zpěvu za aktivní pomoci bránice, je alfou a omegou pro kvalitní zpěv. Na kvalitě vašeho pěveckého dýchání je závislá barva tónu, síla tónu, jaké výšky dokážete zazpívat, jakou hlasitost dokážete vytvořit, jak dlouhý tón nebo frázi dokážete zazpívat na jeden nádech, jestli vás při zpěvu nebolí v krku, atd. Takže pokud vám při zpěvu rychle dochází vzduch a musíte se často nadechovat, tak zřejmě ještě s dechovou oporou neumíte správně zacházet. Zřejmě špatně hospodaříte s dechem a vypouštíte vzduchu příliš.

Příčin může být více a tím pádem k jejich odstranění vedou jiné cesty. Může to být třeba nedomknutými hlasivkami, kdy vám vznikne při zpěvu přídech, který způsobuje rychlý únik vzduchu. A nebo příliš tlačíte bránicí a vytlačujete ze sebe více vzduchu, než je potřeba. A vězte, že zpěv spotřebovává relativně málo vzduchu. Ale to bych vás musel slyšet, abych vám řekl, co je váš případ a jaká cvičení budou pro vás ideální.

To, že ke konci fráze tóny "taháte krkem" je v zásadě logické, protože rychle ze sebe vypustíte potřebný vzduch a když už máte v sobě jen zbytky, tak se tělo snaží kompenzovat nedostatek proudění vzduchu přes hlasivky tím, že vám stahuje svaly v krku, které se snaží nezdravým způsobem z hlasivek alespoň nějaký zvuk vymačkat.

Vyloženě "zpěv do nosu" je špatně. Nosový tón není hezký. Pokud zpíváte "jako operní zpěvák", nemusí to být zrovna špatně. Vezměte si zpěváky jako Karel Gott nebo Daniel Hůlka, jakou udělali kariéru s klasicky školeným hlasem. Ale jelikož vy klasické školení nemáte, tak to asi bude jen zdánlivá podoba, která dost možná zní spíše jako karikatura než opravdová opera. Zase bych vás musel slyšet, abych vás zanalyzoval a poradil, co je zde vaším problémem. Hlas by neměl být posazen ani "v krku", ale ani "v nose". Mělo by to být někde mezi, v hlavových rezonancích.

Pokud chcete konkrétní radu, můžete se ke mě objednat na lekci. Pokud bydlíte daleko od Prahy, můžete využít mojí služby "Analýza nahrávek" (více zde:https://www.modernizpev.cz/online/analyza.php) a nebo výuky po Skype (více zde: https://www.modernizpev.cz/online/skype.php - tu v posledních letech kvůli pracovní zaneprázdněnosti poskytuju především v letních měsících, kdy jsou divadelní prázdniny).

Držím palce na cestě ve sebezdokonalování. :-)
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 312
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Re: Re: Vydechování moc vzduchu příliš NEnosový hlas

Příspěvekod Igi » stř 18. pro 2019 13:13:43

Děkuji za odpověď. Nedomykavost jste myslel tu nemoc nebo jen nějak špatnou techniku? Byl jsem právě cca před rokem u kvalitní foniatričky (tehdy kvůli tomu, že jak jsem kvůli nepoužívání bránice zpíval relativně potichu a když jsem zabral a zpíval tak dlouho pak chraptil a ostatní muzikanti mi říkali, že mám možná prostě něco s hlasivkama) a ta mi řekla, že mám hlasivky zcela v pořádku, že pokud se mi nějak špatně zpívá, tak to je jedině špatnou technikou zpěvu.
Určitě chci využít 1 - 2 lekce s Vámi (víc si bohužel nemůžu dovolit, nebo případně až pak zase za nějaký čas). Mám to do Prahy daleko, ale i tak bych někdy přijet mohl (spojili bychom to s přítelkyní s výletem), je možná lekce i někdy o víkendu? Případně tedy lekci po Skype.. dá se nějak odhadnout o kolik je lepší osobní lekce oproti Skype lekci?
Poslední otázka - jak říkáte (nejen Vy), že při zpěvu se používá jen málo vzduchu, co se zbylým vzduchem v plicích? Má se po frázi všechen vydechnout a zase vdechnout nový, nebo se má dál zpívat dokud ho je ještě dost? Nebude pak tělo málo okysličené?
Igi

 
Příspěvky: 8
Registrován: pát 13. pro 2019 14:28:56

Re: Re: Re: Vydechování moc vzduchu příliš NEnosový hlas

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » stř 18. pro 2019 16:36:56

Dobrý den.

Nedomknutými hlasivkami jsem měl na mysli situaci, kdy není dostatečně uzavřena hlasivková štěrbina, tou prochází více vzduchu, než je pro běžný zdravý zpěv potřeba a tím vzniká v barvě hlasu tzv. "přídech". Hlas zní šustivě, je slabší, méně hlasitý, méně barevný, rychleji dochází dech a dostavuje se únava hlasivek.

Příčin nedomknutí hlasivek může být více. V populární hudbě se někdy záměrně jako výrazový prostředek do hlasu přidává přídech nedovřením hlasivkové štěrbiny. Zpěváci pak jen musí mít na paměti, že tento efekt nesmí dělat příliš dlouho nebo příliš vysoko, aby si neunavili hlasivky. Někdy je přídech pouze zlozvykem a dá se snadno odstranit cvičeními, která hlasivkovou štěrbinu dovírají. Někdy za to mohou oslabené maličké svaly v krku, které ovládají hlasové ústrojí. Někdy k tomuto efektu dojde v důsledku otoku na hlasivkách a tento jev foniatři nazývají "nedomykavost". To už můžeme označit jako nemoc, kterou je třeba léčit. Přes otok, který na hlasivkách vzniknul buď v důsledku např. virózy a nebo v důsledku špatné pěvecké techniky, k sobě hlasivky nedokážou úplně přimknout a vzniklou štěrbinou utíká vzduch, který způsobuje přídech v hlase. Existují léky, které urychlí splasknutí otoku. Když je to kvůli viróze, s problémem pomůže praktický lékař, v náročnějším případě foniatr. Když je to špatnou technikou, je třeba se obrátit na dobrého hlasového pedagoga. Výjimečně se stává, že nedomykavost je vrozená nebo zapříčiněná závažným zdravotním onemocnění. V těchto případech bývá nedomykavost chronická a odstranit nejde.

Tedy pokud foniatrička vyloučila zdravotní problém, tak za to může pouze špatná pěvecká technika.

Pro mimopražské žáky pořádáme mimo jiné celodenní víkendové semináře, kde se probírá pěvecká technika od naprostých základů. Tyto semináře bych vám doporučil. Aktuálně chystáme 3 na různá témata. Pro vás by byl nejdůležitější ten první seminář.

Aktuálně vyhlášené kurzy proběhnou 2.2.2020 + 16.2.2020 + 1.3.2020. Více se dočtete na našem webu, kde se rovnou můžete i přihlásit: https://online.modernizpev.cz/vikendove-pevecke-seminare-v-praze/. Neodkládejte to, protože kapacita je omezená a může se to za týden zaplnit.

Skype lekce je samozřejmě "nouzová varianta", když člověk opravdu nemá šanci přijet do Prahy. Osobní kontakt s lektorem nemůže nic nahradit.

Na běžné zpívání v písničkách nepotřebujete nadechovat plíce do úplného maxima. V běžné praxi se nadechujeme "tak akorát". Míru získáte praxí. Troška vzduchu vám vždycky v plicích zbude, ale nemělo by to být nijak zásadní množství, aby u vás nedocházelo k extrémnímu předechování, což ve výsledku může vést k přetlaku a ke ztuhlosti v krku a následně opět k únavě hlasivek. Když nadechujete ideální množství vzduchu, tak nepotřebujete během zpěvu písní ještě dovydechovat, ale pouze v pauzičkách nadechujete nový vzduch.

Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 312
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

appoggio

Příspěvekod UnityCZ » sob 21. lis 2020 21:35:24

Ahoj Lukaší, po hodně dlouhé době :)) Jak se Ti daří? Jsi v pořádku a zdravý? :)
Musím říct, že píšu celkem ze sobeckých důvodů, jako asi my všichni, když se chceme něco dozvědět a Ty velmi trpělivě a pečlivě odpovídáš, za to Ti děkuji.
Prošel jsem si tak nějak cestou začínajícího zpěváka (za toho jsem pořád) a přes všechny peripetie jsem si snad udělal alespoň hlas, se kterým už jde nějak pracovat :) Byl jsem i ve sboru nějakou chvíli a stal se ze mě pravý oktavista, jaké vidíme a slyšíme hlavně z východní Evropy. Prostě když na tu svoji ústní a hlasivkovou troubu zatroubím, tak na Václavském náměstí vzlétnou holubi haha :) Dobře, to zrovna ne, ale vážně jsem si udělal hezký hlas, který ovšem nikdo moc nechce :) oni se mě ti lidi snad bojí, nebo kýho čerta :))) No nějak si poradím, jako vždycky :) Ale mám na Tebe dotaz a zajímá mě i Tvůj pohled. S dechovou oporou, nebo alespoň se základem a povědomím o ní nemám až tak velké problémy. Jen mě trápí jedna věc. Můj současný pedagog mi radí a vede mě k tomu, abych dech "opřel", což, jak chápu, je výraz vycházející z italské techniky ze slova appoggiare (a to ani nevím, jestli píšu správně), tedy "opřít" a z toho slova vznikla technika appoggio, využívaná především v klasickém zpěvu. Chápu princip a postupným zkoušením jsme dosáhli mého povědomí o opření. Při cvičení, kdy napodobuji určitým způsobem sovu a s pomocí jemného pohybu rukama opravdu cítím opření dechu v těle. Bohužel, při následném zpěvu, vokalizaci, to povědomí ztratím a pravděpodobně tón není až tak hezký, přinejmenším není takový, jaký si učitel představuje. To je všechno fajn, beru to a cvičím opravdu hodně (a bezpečně). Můj pedagog například říká "Nepřidávej na dynamice, přidej na dechu, nechej, ať dech pracuje sám a nepomáhej mu, tím mu děláš nevítanou službu"- Bohužel jsem nedošel k poznání, jak přidat dechu aniž bych pomáhal jakkoliv jinak. Nějak nemůžu najít ten správný pocit, AHA moment, kdy je to jasné i pro mě. Jaký je Tvůj pohled na toto téma ohledně dechu? Někdy opravdu nemůžu dozpívat krátkou frázi, aniž bych se nadechl. Může to klidně být ona zmíněná nedomykavost hlasivek, nicméně v ten moment necítím nic, než přirozenost a únava hlasu se v takovém připadě nedostavuje. Bohužel v podobné chvíle nevím, jak zním, sám se slyším nějak a může to znít úplně jinak, to zná každý zpěvák. Možná, jak teď píšu tyto řádky, bude úplně nejlepší, když si brzy zaplatím analýzu nahrávek od Tebe, bude to v současnosti možné? To vydá za tisíc slov a budeš mě přímo slyšet, takto chápu, že je to jako věštění z křišťálové koule. Ale i tak mě zajímá Tvůj názor, každopádně pokud jsi stále takto k dispozici, rád si zaplatím analýzu. To už se domluvíme přesně, jakmile to bude možné, tak to provedeme :)
Moc děkuji, Lukáši, měj se krásně a opatruj se ;)
Ivo
UnityCZ

 
Příspěvky: 27
Registrován: úte 12. zář 2017 13:34:47

Re: appoggio

Příspěvekod Lukáš Jindra, dipl.um. » sob 21. lis 2020 23:43:55

Ahoj Ivo,
díky za optání... Co ti budu povídat, kvůli pandemii Covidu-19 jsem letos mohl zpívat v muzikálech pouze 2 a půl měsíce. Alespoň, že můžu učit on-line a nebo poskytuju službu Analýza nahrávek, o které se taky zmiňuješ. Objednat si ji můžeš zde: www.modernizpev.cz/online/analyza.php. Naštěstí jsem to zatím nechytil, doufám, že i Ty jsi viru unikl. :-)

Appoggio je italský výraz pro to, čemu v češtině říkáme "dechová opora" neboli vědomá práce s dechem při zpěvu, respektive regulovaný výdech za účelem dosazení co nejkvalitnějšího tónu. V zásadě by si člověk při "opírání" tónu měl být vědom roztažených spodních žeber, k nimž je připevněna bránice, měkkého pružného břicha a s tím související napnuté bránice, která během zpěvu stoupá nahoru, zatímco břicho splaskává.

Toto se dá relativně rychle nacvičit v dechových a hlasových cvičeních, obtížnější je to pak zapojit v písni, kde člověk musí myslet na melodii, na text, na rytmus, na emoce a plno dalších věcí. Ale i to se dá časem zautomatizovat.

To, co ti říká Tvůj pedagog, bych potřeboval zasadit do kontextu, abych věděl, co přesně tím v daný moment sleduje a jak tvůj hlas přitom zní. Takže bych se nerad pouštěl do nějaké polemiky, kde může být problém, že Ti to nezní tak, jak chceš. To už by bylo opravdu dobré poslechnout si tu nahrávku. Může tam být problém, když třeba chceš zesílit, že přitom příliš zapojuješ svaly v krku a znemožňuješ hlasivkám volnou činnost. V důsledku toho pak namísto toho, abys nechal volně proudit vzduch, jsi v krku přiškrcen. Ale samozřejmě naopak přílišné uvolnění v krku může způsobit, že vypouštíš nadmíru vzduchu, což způsobuje, že ti dech brzy dojde a navíc tím hlasivky můžeš unavit. Možná teprve hledáš tu pravou míru, jakýsi balanc mezi těmito dvěma extrémy. Ale nechci soudit, když jsem Tě neslyšel, jen tipuju.

Ale zkoušej se nahrávat i sám pro sebe, ať slyšíš zpětnou vazbu, jak reálně Tvůj hlas zní. Z nahrávky Ti může leccos z toho, co Ti pedagog říká, dojít.

Měj se a přežij tuto pandemickou dobu ve zdraví!
Lukáš Jindra
Lukáš Jindra, dipl.um.

Uživatelský avatar
Lektor zpěvu
 
Příspěvky: 312
Registrován: úte 09. led 2007 0:31:32

Příspěvekod UnityCZ » ned 22. lis 2020 11:13:22

Lukaší ahoj,

jáááj, no to se rozumí, že je to pro hudebníky obecně teď špatné :( Ale věřím, že se jednou vše v dobré obrátí a budeme si všichni užívat kultury jak má být :)
Já byl chvíli marod, ale to bylo klasické nachlazení, tedy mužská rýmička haha :) CoVID naštěstí u mě taky neproběhl, rouškou, která je ve stylu steampunkové lebky tady děsím v okolí děti :)

Určitě se shodneme v tom, že udělat analýzu je opravdu nejlepší cesta. Takže Tě prosím chvíli o strpení a brzy se oba můžeme těšit.
Dobrá zpráva je, že jsem tak nějak možná (ale opravdu možná) zjistil nějakým způsobem "vo co go", tedy že dokážu víc přidávat na dechu a tím se nějakým způsobem přirozeně lehce zvedne dynamika a je to takové obecně mnohem znělejší, přirozenější a příjemnější. To jsou tedy mé pocity a můj spíše laický pohled. Nahrávám se pořád, v mobilu mám slušnou knihovnu nahrávek pro porovnání sebe sama :) A třeba teď jsem si vysával a zpíval jsem si u toho tak, jak jsem zpíval předtím a jak teď a bylo to mnohem lépe slyšet, přitom jsem nijak nekřičel, jen přidával na dechu. No vše Ti shrnu v nahrávce, uslyšíš to sám na vlastní uši ;) A uvidíme, jestli je to nějak k něčemu, těším se na Tvůj úhel pohledu ;)
Měj se krásně i vy všichni a těším se na příště ;)

Ivo
UnityCZ

 
Příspěvky: 27
Registrován: úte 12. zář 2017 13:34:47

Předchozí

Zpět na RADY PRO ZPĚVÁKY



Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 1 návštěvník

cron